Tror jeg teller 13 klokker i samlingen nå, i prisklassen 250,- til 70 000,-. Så pris har null å si, det som betyr noe er hvordan den sitter på armen og hva jeg føler når jeg ser på den. Greit med litt variasjon, men jeg ser nå at det er en del klokker som rett og slett ikke får noe særlig tid på armen. Kanskje kunne vurdert og solgt noen av de, meeeen så er jo det der med affeksjonsverdi. Interessant tema da, for noen av klokkene jeg har er blitt "oppgradert" i form av samme type klokke fra et merke i en høyere prisklasse. Så er jo da spørsmålet om man beholder de som er blitt oppgraderte eller bare tar på seg bryet med å selge de? Tror jeg skal ta en liten gjennomgang av samlingen her for å lufte tankene. Så beklager på forhånd for lang post!
Samlingen akkurat nå:
Tissot PRX Powermatic 80: Denne har jeg på både bracelet og orginale skinnreimer og mørkt blått og svart skinn. Sub 10k inkl reimer. Det skal godt gjøres å slå den på value for money i klassen for integrerte sportsklokker. MEN, den har blitt "oppgradert" til en Oris Pro Pilot X med lakserosa skive og PRXen brukes rett og slett ikke.
Seiko Alpinist SPB121: Har ikke noe som "matcher" den, så den er trygg enn så lenge. Reima den kom med var forferdelig, men satt den på en nato-strap og med den så er den en fantastisk sommerklokke som kan matche det meste. Litt liten, men gjør opp for det i generell "kulhet".
Longines Legend Diver Bronze: En av mine absolutte favoritter i samlingen. Den brune skinnreima den kom med er veldig behagelig og den grønne orginale nato-reima som også fulgte med gjør denne en solid allrounder. Passer like bra til dress som hawai-skjorte og skjorts. Den selges nok ikke (Med mindre ikke jeg tar meg råd til en Seamaster Heritage bronze gold
). Var også den første "dyre" klokken jeg kjøpte. På den tiden var 35k en absurd mengde penger for en klokke, men nå er jeg bitt av basillen og like hjerneskadet som mange andre her på berget, så nå er den plutselig ikke "så" dyr lengre. Morsomt det der..
Longines Conquest VHP: Første "sikkelige" klokke jeg kjøpte. Er også grunnen til at jeg meldte meg inn hit, da den var et impulskjøp og jeg måtte bare høre med folk som faktiskt kunne noe om jeg hadde gjort et godt kjøp. Var vel et black friday tilbud mener jeg. Lenken den kom med ble jeg aldri venn med, men satt den på en svart lærreim fra Hirsch og det kledde den bra. Men, den brukes så og si aldri. Men den sitter nok trygt, da den har en form for affeksjonsverdi.
Tag Heuer Formula 1 Chronograph Quartz: Hverdagsklokke og den klokka som får mest tid på armen i samlingen. Kjøpt via Bjerke Vintage for 13500,- mener jeg. Aner ikke annenhåndsverdi på denne, men den blir nok kun solgt om jeg finner ut at jeg vil ha en Tag Heuer F1 med mekanisk urverk. Tror ikke det skjer, for jeg er ekstremt fornøyd med den klokka.
Longines Conquest 41mm (2023, grønn skive): Denne ble hentet i dag og den eneste måten jeg klarer å se at den forsvinner ut av samlingen på er om jeg mister det fullstendig å bestiller en Omega AT eller Rolex OP. Har ikke engang fått lenken justert, men steike Longines har gjort mye riktig her kontra den gamle Conquest modellen. Så denne er nok trygg.
Oris ProPilot X cal 400 (Lakserosa skive): Kjøpt på tilbud med 40% avslag, mao her er det ikke utenkelig at jeg går i minus om jeg selger den. Men den sitter nok trygt den også. Lett og fin "sommerklokke" i titan fra et merke som jeg blir stadig mer interessert i. Har som tidligere nevnt tatt over for PRXen, da denne (til tross for lakserosa skive) passer til det aller meste. Den går like godt under dressskjorta som til en t-skjorte. Får ikke så veldig mye tid på armen som jeg kanskje skulle ønsket, men det er rett og slett bare en dritkul klokke, så den er nok trygg.
Seiko Chronograph Quartz: Gave fra lillesøs. Reima var horribel, så satt den på en sikkelig "beefy" natostrap med velcro. Ser veldig bra ut og funker utmerket som felt/jobbklokke. Siden det var en gave blir den aldri solgt.
Von Doren Runde Mk2: Denne blir nok heller aldri solgt. Grunnen er ganske enkel: Jeg er halv sunnmøring, har mye slekt på runde og familien har også et sommerhus der. Så en klokke inspirert av stedet jeg har hatt mange somre på var en no-brainer. Baksiden dekorert med en dukat fra rundeskatten som prikken over Ien.
Casio G-shock (Ref-nr uvist): Jobb/felt/whatever klokke. Den har overlevd absolutt alt de siste 12 årene! Har vel kun bytta batteri en gang også. Uslåelig, uknuselig og utslitt med mange minner. Selges ikke.
Seiko Levante Wind Rose: Gammelt og lite kvartsur som ble kjøpt her på Tidssonen for noen hundrelapper inkl frakt. Liker utseende og det maritime uttrykket på den. Grunnet pris er det aboslutt ingen grunn til å gå gjennom bryet med å selge den, selv om den ikke får så veldig mye tid på armen.
Omega Speedmaster Proffessional (3861, sapphire sandwich): Juvelen i samlinga. Klarer ikke å se at noe annet enn akutte pengeproblemer skulle fått meg til å selge den. En nydelig klokke som sitter som støpt på armen min, både på lenke og velcro-strap. Åpen caseback gjør jo selvfølgelig noe med opplevelsen, for det urverket ser fantastisk ut. Og såklart historien bak klokka (Ja jeg VET at Omega har melket måne-greia for det der er verdt og vel så det, men jeg synes fortsatt det er jævlig kult at Speedmaster ble brukt på månen, ikke skyt). Har også kjøpt inn orginale omega x nasa (Ref kult med måne osv) velcro straps til den som blir brukt til tider. Speedyen er jo som kjent et strap-monster.
Micromilspec Nansen-class: Dette er nok den mest spesielle klokka i samlingen og den som holder høyest verdi for meg. 310 eksemplarer lagd (310 er pennant-nummeret på KNM Fridtjof Nansen) og for å få kjøpe den måtte du ha seilt fregatt i x antall år (Mener 5, men er veldig usikker). Uansett, klokka er gravert med mitt navn og min stilling. Jeg tilbrakte 14 år i forsvaret og 10 av de var på fregatt. Har seilt alle skrog (ja, DET også..) og vært med på 4 forskjellige internasjonale operasjoner med Fregattvåpenet (Eller 1 Fregattdivison som de heter nå). Så her er det både minner, affeksjonsverdi og alt det der. Hadde nok uansett blitt vanskelig å solgt da den er gravert inn med navnet mitt.. Klokka er også av typen integrert sportsklokke, så den konkurrerer med både Orisen og PRXen om armtid.
Helsikke for en lang post!
Så etter å ha luftet diverse tanker så har jeg vel egentlig konkludert med at det eneste som faktisk kunne vurderes solgt uten å kjøpe inn "nytt" er PRXen. Det er jo egentlig litt morsomt at etter en fullstendig gjennomgang av 13 klokker så er det kun en som sitter utrygt. Skal ikke være lett det her.