Ja sant.
Det var en tid når Rolex (antatt) produserte mellom 800k og +1M klokker/år.
Da var det aldri venting på noe, og spesielt Sub og sportsmodeller.
Og de plutselig bestemte seg for å jobbe seg mer "eksklusive" med stor kutting i produksjonen sin.
Spesielt på sportsmodellene.
Noe som gikk ikke så så så bra, fordi det ser ut som de øker produksjonen nå.
Akkurat som forventet...
En liten hopp i fortiden og i sammenheng med tråden.
Jeg så første gang på en Submariner i Cartier sin butikk på Place Vendôme, da jeg jobbet i Chanel bygningen (ny perfumskole & butikk) mellom 1996 og 97.
Chanel åpnet sin ny butikk på Vendôme i 97 med en stor fest.
Karl Lagarfeld(Chanel sin stylist)var med, og Depardieu +++masse kjendiser.
Alt jeg så av festen, var sjampanje kasser som samlet seg opp i personals inngangspartiet dagen før.
Jeg var nok ikke invitert i butikken jeg hadde også vært med å bygge.
Da var den første J12 svart keramiske klokken avdekket, og det var liksom "stor".
Registrert der i linken.
A review of the CHANEL’s watches’ rise in popularity, break-through designs and their smash hit the CHANEL J12 Collection
www.truefacet.com
Jeg husker godt en grønn bezel Submariner utgave i Cartier butikken da tiden.
Disse kostet omtrent +20k Francs(før satans Euroen kom) eller kanskje ~+25k NoK med 1997 sin veksling.
Men da var det 2mnds lønn for meg, og jeg hadde andre prioriteringer, som fest, konserter, damer og feriene langt unna byens bråk og drittlukt
En del år før (93?) var jeg på jakt etter automatiske klokker og kunne ikke finne noe.
Alt var kvarts og jeg prøvde meg tilfeldigvis i en liten butikk i byen min.
Nei, bare kvarts her også...Men eieren fremmet sin egen Datejust (automatisk altså) og sa at denne hadde vært å krysse Sahara ørken etc med han, og hadde aldri svekket han.
-"Hva er hemmeligheten?" spurte jeg...
-"Veldig enkel og robust mekanikk...Så enkel at de fleste delene kan lages på nytt av en kompetent urmaker, til og med hvis du trenger reparasjon på andre siden av verden" svarte han.
Ja, vel...Jeg tok meg en tur i en "Russisk" butikk i Paris, og gjorde meg fornøyd med et par Vostok dykkere (endelig en billig automatikk klokke) jeg tok på jobben og alle voldsome pub ekspedisjoner.
Vis vedlegg 354352
Senere i 98, kjøpte jeg en annen Vostok i Russland.
Det var de eneste automatiske klokkene jeg hadde på den tiden + noen Swiss-Army-Watch "SAW" kvarts.
Min først "bedre" klokke var min Certina DS3(begrenset 1888stk utgave fra den legendariske DS3 fra 70 tallene) jeg kjøpte i 2003 i Narvik.
Da var jeg i gang, og denne har jeg fortsatt.
Det var ekstremt mye klokke for pengene (5000-NoK!) der og da.
Og etter 20år uten service(måte bare prøve), holder den fortsatt godt tiden.
En klokke jeg selvfølgelig holder på.
Hva kan man si... ETA kan gjør jobben så godt som andre som smører seg overalt
Vis vedlegg 354344
I 2006, kona kjøpte meg en Ollech&Wajs som julegaven (laget til 20 eksemplarer, og senere regulert på nytt av Mr Wajs himself!) og da var jeg virkelig i gang med samlingen. Den skal selvsagt aldri selges heller.
Vis vedlegg 354345
Da ble det en del(mange) klokker, inkludert min Speedmaster Professional.
Denne er spesiel fordi den kostet meg omtrent 15k "helt ny" med NOS 861 "gull" 1995? urverk+komplett kasse+tallskive&visere+service&montering.
Datiden var det mulig å få tak i alt for å bygge en Speedmaster, Dollarkursen var lav, og jeg bare gjorde det
.
Skal aldri selge den...
Vis vedlegg 354371
Vis vedlegg 354369
Jeg også har dilla for romferd gjenstander, som (noen ganger) har vært opp på ISS...
Det kan koste litt og spise på klokkebudsjett.
Vis vedlegg 354380
Og i 2013 kjøpte jeg min Girard Perregaux for å feire 3 uker på Ekofisk med intensivt arbeid og en feit lønn.
Man kan si at det var min første "konsolidering" av samlingen.
Det er slett ikke en klokke for alle, men med 3000m, titan kasse, nydelig GP urverk, eksplosiv lume og 2 Helium ventiler etc etc, tar den knekken på enhver små dykkerklokke.
Også er GP et "lite hus" som produserer små mengder og som har en stor historisk arv.
Fullstendig undervurdert klokkemerke.
www.girard-perregaux.com
On Thursday, 7th of November, I was invited by Girard-Perregaux to visit their freshly refurbished manufacture. The tour was organised on three different
watchilove.com
On Thursday, 7th of November, I was invited by Girard-Perregaux to visit their freshly refurbished manufacture. The Girard-Perregaux Manufacture tour was
watchilove.com
Vis vedlegg 354376
Den(altså ikke min) ble med en konkurranse med franske dykkere, og vant første plass foran mange andre klokker, inkludert Rolex, Breitling etc, når det gjelder synlighet, og diverse undervanns performanser.
Gangreserve på tallskiven er også noe som var en stor pluss i målingene de gjorde.
Ikke verst.
Vis vedlegg 354372
Vis vedlegg 354373
Og etter det ble det nok en Speedmaster 9300, og derfra gikk jeg litt mer Vintage i neste konsolidering.
Huff, det ble egentlig en lang post...
Nei, jeg har ikke tenkt på min neste konsolidering.
Jeg er egentlig ikke opptatt med det, men mest å ha det mye gøy med uvanlige klokker som trenger ikke å koste så mye, foreløpig.
Vis vedlegg 354379