Konsolidering - utveksling av tanker og erfaringer

Jeg har aldri solgt for å finansiere "neste nivå" De salgene jeg har gjort har vært fordi klokka ikke har føltes riktig Det kan være flere årsaker til det. Og det har også vært klokker klokker i et fint kvalitetsjikt, om enn ikke dyre-dyre som har gått ut.

Min første mekaniske i nyere tid. En ganske flott Eterna Kontiki som var for stor, selv om den var fin. En BB36 fordi jeg mente jeg hadde nok sorte tre-visere på lenke. Den gikk selv om jeg likte den godt. I samme slengen gikk en MKii Hawkinge. Så gikk det ut en IWC MK XV. En flott klokke alle andre steder enn på mitt håndledd der den (for meg) virket for stor til tross for nominelle 38 mm. Min Ollech&Wajs 7730 gikk ut pga at hornene satt midt på bollekroppen, og fordi den hadde enkeltkrummet glass. Og den siste jeg solgte var en Newmark RAF kronograf jeg ikke klarte å overse at hadde en 24 timersviser i Meca-quartz verket. Ellers var den fin.

Så det som har gått ut har vært på grunn av større og mindre detaljer jeg ikke klarer å overse i det lange løp. Ikke fordi jeg ønsker å kjøpe noe dyrt/dyrere for det mener jeg at jeg ikke gjør. Unntatt kanskje en brukt Seamaster eller Marinemaster

Så har jeg heller laget en "samling" av interessante og historiske modeller fra Seiko med primært kvarts som ikke koster alt for mye hver for seg. Der er det ikke så mye budet opp at jeg trenger å selge for å finansiere noe nytt, men heller sånn at jeg kan slå til om jeg kommer over noe artig. Der trenger jeg heller ikke bruke dem så ofte for å kose meg. Den 70-talls brune BellMaticen jeg kjøpte skammelig billig på auksjon her ser ikke dagens lyd alt for ofte. Den er ikke noe jeg føler jeg må bruke for å eie.

LarsB
 
Redigert:
Hei, IF har fra høsten 2023 en løsning som gjør at du betaler forsikring på den dyreste klokken og forsikringen gjelder for den som brukes på tidspunktet en skade oppstår / uhell
Det høres jo topp ut! Har du en link til dette?
 
Har du tegnet forsikringen, kan du opplyse om hva den heter på faktura / polise så blir det lettere for oss andre å kanskje ta dette i bruk. Høres ut som en god løsning !
E-post fra IF:
Da er endelig verdisak forsikringen på plass.

Det er lagt inn forsikring på klokken med høyest verdi, kr xxxxx,-, som avtalt.

De øvrige klokkene er lagt inn som spesifikasjon men uten at du betaler noe ekstra premie for disse. Dette under forutsetning at kun 1 klokke brukes av gangen.
 
Hei, IF har fra høsten 2023 en løsning som gjør at du betaler forsikring på den dyreste klokken og forsikringen gjelder for den som brukes på tidspunktet en skade oppstår / uhell

Trodde nesten ikke på det, så måtte lese litt, og selv om det ikke er kjempetydelig så virker det slik i vilkårene ja, her blir det nok en skifting av klokkeforsikring. Må dog sjekke litt opp ift. hva som er dekket ved f.eks. brann/tyveri hjemme hvor flere/alle går tapt. Mener jeg nå har ubegrenset verdi/antall i innboforsikringen (evt opp til taket på total forsikringssum innbo?). Dvs jeg må da trolig også tegne innbo-(eller hus)- forsikring i IF (for å kunne tegne verdigjenstandforsikring) og sjekke om denne har like god dekning.

Fra vilkårene:


1704297076895.png


https://www.if.no/privat/forsikring/bolig/verdisakforsikring



I tillegg er det litt spennende hvis man kan tegne uten kvittering/takst på hver enkelt klokke (bare den dyreste, eller trenger man ikke det heller?), og hvordan oppgjør blir om man ikke til enhver tid har oppdatert takst. F.eks. om de kan godta dokumentasjon som f.eks. bilder (og opplysninger som kjøpsdato, kjøpekontrakt ved bruktkjøp, overføring osv), sammen med markedsinformasjon fra finn eller chrono, eller om man får en urmaker til å uttale seg om teoretisk verdi på tapt/tilsvarende gjenstand...

"Du må dokumentere verdien og eierskap til verdigjenstanden ved en eventuell skade (som for eksempel tyveri). Dette kan gjøres for eksempel ved å framvise kvittering eller annen form for verdibevis (for eksempel takst)."

Fra vilkårene:

1704297155714.png
 
Trodde nesten ikke på det, så måtte lese litt, og selv om det ikke er kjempetydelig så virker det slik i vilkårene ja, her blir det nok en skifting av klokkeforsikring. Må dog sjekke litt opp ift. hva som er dekket ved f.eks. brann/tyveri hjemme hvor flere/alle går tapt. Mener jeg nå har ubegrenset verdi/antall i innboforsikringen (evt opp til taket på total forsikringssum innbo?). Dvs jeg må da trolig også tegne innbo-(eller hus)- forsikring i IF (for å kunne tegne verdigjenstandforsikring) og sjekke om denne har like god dekning.

Fra vilkårene:


Vis vedlegg 356582

https://www.if.no/privat/forsikring/bolig/verdisakforsikring



I tillegg er det litt spennende hvis man kan tegne uten kvittering/takst på hver enkelt klokke (bare den dyreste, eller trenger man ikke det heller?), og hvordan oppgjør blir om man ikke til enhver tid har oppdatert takst. F.eks. om de kan godta dokumentasjon som f.eks. bilder (og opplysninger som kjøpsdato, kjøpekontrakt ved bruktkjøp, overføring osv), sammen med markedsinformasjon fra finn eller chrono, eller om man får en urmaker til å uttale seg om teoretisk verdi på tapt/tilsvarende gjenstand...

"Du må dokumentere verdien og eierskap til verdigjenstanden ved en eventuell skade (som for eksempel tyveri). Dette kan gjøres for eksempel ved å framvise kvittering eller annen form for verdibevis (for eksempel takst)."

Fra vilkårene:

Vis vedlegg 356583

Det virker ikke galt det der.

Men hva om du har en gammel klokke? En klokke er tross alt en bruksgjenstand. Det er mange gamle klokker som kan ha blitt kjøpt (innland eller utland) på 70, 80, 90-tallet og i dag være uten både kvitteringer, garantibevis, bokser etc. I følge disse kravene kan slike klokker virke som objekter de ikke vil forsikre. En takst vil kunne si sitt, og den vil kunne fornyes. Øvrige papirer vil ikke kunne erstattes.

8
 
Jeg har hatt tanker lenge, om at jeg har for mange dykkerklokker, og kanskje burde fokusere mer på kvalitet og mindre på kvantitet i boksen min. :)

Men det er neimen ikke lett.

Fikk et spark i baken i Klokkestafetten, og har lagt ut noen klokker for salg, og nå sitter jeg og tenker på at "å nei, nå har jeg jo ikke noen GM", og "Det er jo begge klokkene med hvit skive" og "MÅ jo ha en dressklokke".

Har dere det også sånn, at samlingen må krysse av i en hel masse bokser? Dressklokke, dykker, kronograf, hvit skive, gul skive, etc? Får prøve å legge bort litt sånne tanker, før de vipper over mot samlermani! Tar opp kampen mot hamstergenene! :)
 
Jeg har hatt tanker lenge, om at jeg har for mange dykkerklokker, og kanskje burde fokusere mer på kvalitet og mindre på kvantitet i boksen min. :)

Men det er neimen ikke lett.

Fikk et spark i baken i Klokkestafetten, og har lagt ut noen klokker for salg, og nå sitter jeg og tenker på at "å nei, nå har jeg jo ikke noen GM", og "Det er jo begge klokkene med hvit skive" og "MÅ jo ha en dressklokke".

Har dere det også sånn, at samlingen må krysse av i en hel masse bokser? Dressklokke, dykker, kronograf, hvit skive, gul skive, etc? Får prøve å legge bort litt sånne tanker, før de vipper over mot samlermani! Tar opp kampen mot hamstergenene! :)

Jeg har det veldig sånn. Mer om det i stafett-tråden når det er min tur, men ja: det er vanskelig å ha få klokker (les: mindre enn 6 i boksen) og samtidig dekke alle aspektene/områdene man ønsker.
 
Jeg har hatt tanker lenge, om at jeg har for mange dykkerklokker, og kanskje burde fokusere mer på kvalitet og mindre på kvantitet i boksen min. :)

Men det er neimen ikke lett.

Fikk et spark i baken i Klokkestafetten, og har lagt ut noen klokker for salg, og nå sitter jeg og tenker på at "å nei, nå har jeg jo ikke noen GM", og "Det er jo begge klokkene med hvit skive" og "MÅ jo ha en dressklokke".

Har dere det også sånn, at samlingen må krysse av i en hel masse bokser? Dressklokke, dykker, kronograf, hvit skive, gul skive, etc? Får prøve å legge bort litt sånne tanker, før de vipper over mot samlermani! Tar opp kampen mot hamstergenene! :)
IMG_2541.jpeg


Tenker på om jeg egentlig trenger noen flere enn denne :)
 
Jeg har hatt tanker lenge, om at jeg har for mange dykkerklokker, og kanskje burde fokusere mer på kvalitet og mindre på kvantitet i boksen min. :)

Men det er neimen ikke lett.

Fikk et spark i baken i Klokkestafetten, og har lagt ut noen klokker for salg, og nå sitter jeg og tenker på at "å nei, nå har jeg jo ikke noen GM", og "Det er jo begge klokkene med hvit skive" og "MÅ jo ha en dressklokke".

Har dere det også sånn, at samlingen må krysse av i en hel masse bokser? Dressklokke, dykker, kronograf, hvit skive, gul skive, etc? Får prøve å legge bort litt sånne tanker, før de vipper over mot samlermani! Tar opp kampen mot hamstergenene! :)

Ja, har særlig for flere år siden tenkt mye på at jeg må jo ha en klokke i hver "kategori". Og en fra hvert store merke. Og en i hvert materiale. Og i forskjellige farger... Men har etter hvert innsett at det er bare en unnskyldning for å ha lyst på og kjøpe en ny klokke.. :p Men det trenger ikke være noe galt i det. ;)
Men jeg har selv ikke klart å definere noen faste retningslinjer for innholdet/plasser i boksen, og enda mindre følge de...

Skrev litt om det i denne tråden: En tråd om klokkesamling, tanker, tips, planer og usikkerhet