Korteste flyreise til garantert varme om vinteren?

Medlem
6. des. 2013
Hvor reiser man egentlig på vinteren for å få litt stabil varme? Det er åpenbart at den gamle slageren "Kanariøyene" ikke lenger er et alternativ da været er for ustabilt. Thailand er for langt unna for 1 ukes opphold.

Hva er med andre ord det nærmeste reisemålet man kan reise til om vinteren for å få varme i et politisk stabilt land?

Har sett på linja fra Kapp Verde, østkysten av Afrika og så langt øst som Sri Lanka - men er usikker og er ute etter erfarne råd fra bereiste TS-ere. :)

@Loevhagen kanskje ikke enkelt å fly men hva med Mauritius.
Det er selvsagt et poeng å fly så rett sør som mulig for å ikke kødde til tidssoner/jet-lag på så "kort" reise som en uke.

Vi var med hell på der første tre ukene oktober for et par år siden og var superfornøyde med det. Stabilt vær (og vind = kitesurfet)

Eneste aber vi hadde var at det fleste av hotell/restauranter var fokusert på og rundt all-inclusive hoteller.

• Liker
Reaksjoner: Loevhagen
Kapp Verde kan anbefales på meteorologisk grunnlag, selv om infrastrukturen kanskje er så som så. Var en uke på "all inclusive"-bryllupsreise i januar for et par år siden, og det var varmt og godt. Hyggelige folk også, av det jeg kunne bedømme ut fra den begrensede kontakten med lokalbefolkningen.

• Liker
Er været på Kanarieøyene mer ustabilt nå enn før? Tja.
De er jo gjerne litt standard, men for meg holder 22-25 grader, litt sol, bading & cerveza vinterstid :)
Vil tro at landene i Nord-Afrika også kan by på varme, men etter den arabiske våren er det gjerne mindre stabilitet enn man ønsker. Er Dubai et alternativ?

• Liker
Dubai og Oman er verdt å studere. Noen mener Dubai blir for shopping mall aktig - og at Oman er et alternativ i den regionen til "Syden".

Kapp Verde må jeg lese mer om.

Mauritius skal jeg sjekke flytider til.

Svaret er ganske enkelt Dubai. Emirates og Norwegian (inntil videre) har begge direktefly dit. Mauritius tar fort opp mot 20 timer med mellomlanding om du kjøper via charterselskapene. Kapp Verde mellomlander på Las Palmas og tar over 9 timer. Da er du nesten i Bangkok. Spørs hva man ønsker, men Emirates har gratis shuttle til Abu Dhabi (65km) der får man fantastiske hoteller til en mye bedre pris enn Dubai. Dro til Dubai (og Oman) over nyttår i fjor og det fungerte fint og temperaturen var perfekt (25-28 grader) Skal dit igjen nå til onsdag og grunnen er bla annet at det er enkelt (men dyrt). Jeg liker direktefly og da synes jeg nesten Thailand blir det nest enkleste om man vil unngå Kanariøyene. Klarer man seg med mindre varme er Madeira flott.

• Liker
Du kan jo se vestover også. Norwegian flyr vel direkte til Fort Lauderdale. Her er det jo mulighet for å dra lenger sør også hvis Florida ikke frister :)

Jordan er rimelig stabilt og kun fem timer unna. Rødehavet er garantert varmt og med dykking/snorkling i verdensklasse

• Liker
Reaksjoner: Thomas84
Må nesten svare på denne linken.
At utilfredsstillende arbeisvilkår for arbeidsinnvandrere får deg til å "tro" at Dubai ikke er korteste flyreise til garantert varme om vinteren er merkelig. Hadde spørsmålet vært korteste flyreise til garantert varme om vinteren, der man ikke utnytter arbeidstakere, hadde jeg selvsagt ikke svart Dubai. (Faktisk usikker på hva jeg skulle ha svart, Australia kanskje?) Man kan velge å reise eller la være, men tror ikke det fins noe godt svar på hva som er best. Det er ulike oppfatninger om dette stort sett hele tiden. Jeg har som reiseglad bla vært i omdiskuterte land som India, Nord-Korea, Syria, Colombia, Somalia, Venezuela, Israel, Burma, UAE, Oman, Iran, Kina. Dette uten at mine skarve besøk er å anse som en annerkjennelse av at alt er greit. Sånn er det vel for de fleste nordmenn som legger turen til UAE også. At man ikke ønsker å reise i konflikt med egen overbevisning er helt fint, men det påvirker ikke flyturens lengde eller temperatur på reisemålet slik det spørres om her ;)

Må nesten svare på denne linken.
At utilfredsstillende arbeisvilkår for arbeidsinnvandrere får deg til å "tro" at Dubai ikke er korteste flyreise til garantert varme om vinteren er merkelig. Hadde spørsmålet vært korteste flyreise til garantert varme om vinteren, der man ikke utnytter arbeidstakere, hadde jeg selvsagt ikke svart Dubai. (Faktisk usikker på hva jeg skulle ha svart, Australia kanskje?) Man kan velge å reise eller la være, men tror ikke det fins noe godt svar på hva som er best. Det er ulike oppfatninger om dette stort sett hele tiden. Jeg har som reiseglad bla vært i omdiskuterte land som India, Nord-Korea, Syria, Colombia, Somalia, Venezuela, Israel, Burma, UAE, Oman, Iran, Kina. Dette uten at mine skarve besøk er å anse som en annerkjennelse av at alt er greit. Sånn er det vel for de fleste nordmenn som legger turen til UAE også. At man ikke ønsker å reise i konflikt med egen overbevisning er helt fint, men det påvirker ikke flyturens lengde eller temperatur på reisemålet slik det spørres om her ;)
Jeg er sikker på at trådstarter forsto at mitt innlegg ikke var et reiseforslag, men en kommentar til et. Bakgrunnen var at jeg i bilen på vei hjem fra jobb hørte et intervju med noen (sannsynligvis artikkelforfatteren) fra Swedwatch, som fortalte ganske fryktelige historier fra Dubai. Da jeg sjekket Swedwatch (som jeg ikke kjente til fra før) på nett fant jeg artikkelen jeg linket til, og tenkte at jeg i folkeopplysningens navn kunne legge ut linken, siden jeg selv vet sørgelig lite om Dubai.

Jeg skal være den første til å bekjenne at om man bare skal reise til destinasjoner uten grums blir det ikke mye igjen. Noen vil til og med mene at det å fly er grumsete i seg selv. Selv reiser jeg til Italia i morgen, og gud og djevel skal vite at italienerne har et og annet å svare for. Men det er et valg jeg av forskjellige grunner tar, på tross av hva jeg vet. Det jeg fikk vite om Dubai i går ga meg avsmak, men om slikt påvirker andres valg må naturligvis hver enkelt avgjøre.

Politisk stabilitet er mitt eneste "moralske" krav. Skal jeg forholde meg til flyreiseforurensninger, sosial dumping, den enkelte stats syn på likestilling, syn på religion, etc. - så blir nå reisebudsjettet ganske billig...

• Liker
Reaksjoner: Guest571
Politisk stabilitet er mitt eneste "moralske" krav. Skal jeg forholde meg til flyreiseforurensninger, sosial dumping, den enkelte stats syn på likestilling, syn på religion, etc. - så blir nå reisebudsjettet ganske billig...
Jeg som drar på guttetur til Italia i morgen har nok lavere moral enn deg, @Loevhagen; politisk stabilitet er ikke hva landet er mest kjent for ...

Uten å begi meg inn på politikk så er Dubai et trygt valg hva gjelder varme. Var der i november i fjor. Jevnt over var det behagelige 28 grader på dagtid. Luften var da passe ørkentørr og det ble ikke klamt. Gikk fint an å bade i havet. Sikkert 24-25 grader i vannet. Strandlivet er veldig bra, og går du lei av det er det bare å reise til Dubai Mall hvor du ender opp i klokkehimmelen. Folk er høflige på gaten og man får gå i fred som turist. Dette verdsetter jeg høyt. Ikke noe er mer en ferie-dødare enn plagsomme gateselgere. Egypt var så ille at dit reiser jeg aldri igjen. Det eneste stedet i Dubai som ikke ga mersmak var gullbasaren. Haugevis av antakelig indiske gutter som sto på gata og skulle selge fake Rolex til meg og fake Gucciveske til kona. Ellers i byen får man gå i fred.

Det er drøssevis med spisesteder. Anbefaler bl.a. libanesisk meze på en gatekafe. Det eneste er at de er kjipe på alkohol. Kjøp det på taxfree når du kommer på flyplassen der. For øvrig serveres alkohol på de fleste hotellrestauranter.

Hvis du reiser til Dubai bør du bo på Jumeirah Beach området. Rett ved sandstranden, og plenty restauranter og shopping. Det er kort vei til metroen som tar deg til de fleste kjøpesentre og turistattraksjoner. For øvrig er taxi forholdsvis billig og greit.

• Liker