Kortsiktig sparing

Medlem
4. des. 2011
Sted
Rogaland
Ble inspirert av tråden som ble lagt ut pensjonssparing, så da legger jeg ut en tråd jeg også, med noe jeg har tenkt lenge på. Bor i dag i leilighet og skal nok kjøpe hus innen 3 år. Det kan skje neste måned, eller neste år, ingen som vet, jeg slår til når drømmehuset kommer til salgs. Det er nok uansett ikke mer enn 3 år til, og derfor vil jeg ha sparepengene mine tilgjengelig, uten risikoen for at de halverer seg i aksjer/fond. Uten å være ekspert så synes jeg børsene har gått opp _alt_ for lenge nå, så innen 3 år tipper jeg vi har hatt en god dipp.

Jeg vil ikke helst ikke ha de i banken til 0,45% rente, og søker derfor råd. Har funnet at Nordnet har sparekonto med 1,2% rente, uten noen uttaksbegrensninger, og har også sett at noen banker som Bluestep kan gi opp til 2%. Har også lest litt om obligasjoner, uten å bli helt klok på dette. Vil obligasjoner være upåvirket av krakk? Hvis en bedrift jeg "låner ut" penger til går konk vil jeg kunne miste pengene mine? Finnes det bedre alternativer? Det må altså være trygt, og lett tilgjengelige penger. Det er ikke snakk om mye penger, men et par hundre tusen.

med et par hundre tusen ville jeg gjort det enkelt og hatt pengene i en alminnelig bank. mindre styr og bedre nattesøvn ;)

Går bedriften konkurs så vil obligasjonseierne stå først i køen for å få igjen sine penger. I perioder med stigende renter vil obligasjoner typisk falle i verdi, du sitter dermed igjen med bankkonto. Monobank har vel 2,1% rente, se ellers finansportalen for andre tilbydere

Standard svar som resten, med så kort sparehorisont er banken muligens det beste for deg. Om du er innenfor rett alder er selvsagt BSU det aller beste produktet for din del. Skattefordel og bedre rente.

Takker for svar, dere bekreftet tankene mine. Får finne meg en bank med noenlunde bra renter, og sove godt om natten. Takk!

Regner med at du har brukt din BSU.
De fleste større banker har muligheten for å tegne BSU2 eller startBSU. Denne gir samme rente som BSU, men har typisk høyere årlig innskudd og ingen skattelette.
Trikset ligger i at man vanligvis må ha bsu fra før, men noen banker gir deg mulighet til å åpne slike bsu2 selvbetjent i nettbanken.

Hold pengene der til boligkjøpet kommer og bruk pengene på dokumentavgift eller egenkapital.

Tips 2: ikke alle banker har automatisk retur av midler dersom du setter inn mer enn innskuddsgrensen de fronter med som er typisk 30k. Det betyr at om du setter inn 100k i år vil du få renter på totalbeløpet fra fom 01.01.2018

• Liker
Reaksjoner: Fosen
Alternativ til bankinnskudd er en garantiportefølje - gir typ 1,5% i garanti, alt over en bonus og umulig å spå. Greit å ha som alternativ da bankinnskudd vil i beste fall være marginalt over den garanterte avkastning.