Det er dårlig med dealer på ur av kjent kaliber. Det er flotte butikker med kjente merker på de fleste storsentrene (Galeria Crakowska rett ved jernbanestasjonen i sentrum, ellers ligger de fleste sentrene i taxiavstand - billig med taxi), samt noen AD i sentrum. Jeg husker ikke navnet men det ligger en vis a vis hotell grand (google earth
) som har IWC, Omega, Glycine, Longines og flere, og nabohotellet på samme side som Grand (hotell Saski) har en brukthandler - med utrolig høye priser, nesten komisk. Det er ingen AD på Rolex i byen, men de fleste andre kjente merker (Har ikke sett patek eller Audemars, men ellers det meste...). Antikk/bruktsjappene kan ha godbiter inne, men alltid til drømmepriser. Kranglet med en kar som drev en slik sjappe en gang ang en submariner en gang (jeg sa plexi, han sa, nei nei, dette er rolex, de lager BARE safirglass... Du kan selv velge hvem du vil tro på...
)
Det er et relativt lite sentrum i byen, med hovedtorget i midten, og gater som springer ut i alle retninger fra torget. Uansett hvilken gate du da går, vil du komme til en "ring" av beplantning som går rundt byen, en slags gangveg (gamle bymuren lå her?). Herfra er det ikke vits å gå lengre vekk fra sentrum, uansett retning. Da kommer du i havn kun hvis Casio er av interresse. Spisesteder florerer det av samme sted. Spesielt rundt torget, NB! Mange kjellerrestauranter på torget også, som du ikke får et inntrykk av før du går inn/ned.
Jeg har handlet en del russiske ur der nede derimot, og det kan være billig mekanisk moro det... NB! Har du behov for service på et ur, vil den sjappa rett ovenfor Grand hotell (hotel Grand på polsk) mest sannsynlig kunne hjelpe deg. Jeg har ringt ned på forhånd og således har jeg på en langhelg hatt åtte - ti ur innom. Relativt gode priser. Konkret eksempel: Polering av rolex lenke 100 norske kroner. Lykke til og god tur.
EDIT: Ang severdigheter, sentrum er en opplevelse i seg selv, historisk polsk hovedstad, byen har verdens 3. eldste universitet f. eks, og kulturperle er vel en riktig betegnelse. Mye ligger i sentrum. Slottet, Wawel er verdt et besøk, i hvert fall bare en spasertur innom. For spesielt interesserte er konsentrasjonleirene Auswitch og Birkenau et sted som kan anbefales, men dette går det raskt en halv dag på, organiserte turer i fleng. Saltgruvene er en mer lystig severdighet, tar en halv dag det også, men vel verdt besøket. Store huler og saler! i rent salt.
På kvelden er det nattklubber, barer og alt du måtte ønske på - nok en gang samme område som nevnt øverst, nemlig torget og smågatene rundt. En restaurant jeg husker fra et par år tilbake, som utmerket seg, var Cyrano de bergerac, lå i samme gate som hotel grand det også, litt vekk fra torget, i forhold til hotellet, og på motsatt side. Veldig grei og oversiktlig by å reise i, hvis du ikke er redd for å bli lurt, tror ikke jeg har blitt det selv, ville jeg ha tatt taxi overalt, hvis du skal litt lenger en gangavstand. En ekstra sikkerhet er å bruke taxiselskapene. Systemet er slik: Krakow har en mengde frie taxieiere, og en mengde som er knyttet til selskap. "Alle" sier at du kan bli lurt av de frie, men ikke av selskap. Få resepsjonen på hotellet eller andre steder til å ringe og bestille for deg. NB! Den yngre garde kan nok noe engelsk men du kan glemme det hos eldre. Polen hadde russisk som sidemål til 1990`ene. Nok en gang, god tur.
Ja, jeg har vært i krakow før