Kredibilitet ved bruk av ETA-urverk / Tudor vs IWC

Medlem
22. okt. 2012
Innlegg
14
Hei

I forbindelse med at jeg hadde bestemt meg for å kjøpe en litt skikkelig klokke begynte jeg for litt tid tilbake å snike rundt på TS for å se litt hva slags preferanser kjennerne har når det gjelder klokker.

Preferansene kommer i grunn tydelig nok frem her inne, og det erfaktisk mulig jeg kjøper Sub, men grunnnlaget for hva som er hot og hva som er not er det ikke lett for meg å skjønne.

Jeg hadde blinket meg ut at Tudor Black Bay var en klokke jeg kunne tenke meg å kjøpe, og det var i forbindelse med googling av denne jeg i det hele tatt oppdaget TS. Nå har jeg brukt en del timer her inne, både for å se hva denne klokken har for "cred" og hva som er kulere.

At Tudor rankes under Rolex syns jeg vel er rimelig, men hvor massiv motstand dette merket får for bruk av ETA-urverk syns jeg virker snodig. Jeg tror jeg har tilgode å lese en tråd om Tudor uten at det er en negativ vinkling av urverksvalget.

Samtidig oppfatter jeg det som feks. IWC har en svært høy stjerne her inne, og jeg har tilgode å lese noe negativt om at de fleste av dem ikke har in-house urverk. Utfra hva jeg har skjønt er det bare på de dyrere modellene IWC bruker in-house urverk. Selv mot Rolex virker det som at IWC'er i lavere prissjikt har høy kredibilitet.

Er "billige" IWC'er med ETA verk bedre klokker enn Tudor med samme urverket? Begge merker er da vel gode kassebyggere.


Hilsen
Sohoo

Som fortsatt sterkt vurderer Black Bay, men gjerne tar imot tips før kjøp av første klokke.
Og som nå har postet sin første post på TS :)
 
Velkommen til TS.

Skjønner ikke helt det du sier om at det er "massiv" motstand mot bruk av ETA i f.eks. Tudor.:confused:
Jeg er av det inntrykket at de aller fleste her inne anerkjenner ETA-verkene for deres pålitelighet.

Ellers er nok IWC langt mer verdsatt for sine mer kompliserte klokker i de høyere prisklassene.
Noe Tudor ikke har. De legger seg som kjent i mellomsjiktet rent pris- og kvalitetsmessig.
Videre sies det at IWC modifiserer ETA-verkene ganske kraftig. Noe jeg ikke er kjent med om Tudor gjør.
Nå er det vel strengt tatt kun klokkene i de laveste prisklassene som har ETA hos IWC.
Ikke "de fleste" som du sier.
Alt i alt er IWC en produsent som ligger langt over Tudor på den horologiske stigen. Den dagen Tudor disker opp med en in-house perpetual calender kan vi jo alltids begynne å nevne disse i samme setning.;)

Ellers skal det sies at Tudor Black Bay er mye god-klokke for pengene. At de har ETA er ikke negativt.
Tvert i mot så får du et stykke klokkehistorie på armen med et svært pålitelig urverk til en fornuftig pris.
I motsetning til hva du sannsynligvis ville betalt hvis Tudor hadde et in-house verk i denne.
 
Hei og velkommen til TS!

Forskjellen ligger vel i hvor mye arbeid hver produsent legger i arbeidet, og hvilken grad av, for eksempel, 2824-verket som er benyttet (standard / elaborate / top / cosc).

Nå har jeg ikke noe hands-on erfaring med noen av urene, men jeg antar at 2824-verket som sitter i en BB, er mer forseggjort (og bedre) enn det som sitter min Hamilton Khaki Officer.
Og kanskje sitter det et enda mer forseggjort i en modell fra IWC. Da koster det jo eventuelt mer, og er bedre.
Men hva så? I mine øyne har ikke det noe å si. Verket har vært en arbeidshest i mange år, og har vel bevist seg som et bra urverk nå - både modifisert og umodifisert.

Lengter du etter en Black Bay synes jeg du skal gå for den. Det er et flott ur med et pålitelig verk inni.

Ser at dette kanskje ble litt rotete, men håper det var til hjelp.
 
Black Bay er en fantastisk fin klokke til pengene. Likte den meget godt på armen min sist jeg prøvde den.

IWC er på en måte i en litt annen klasse, ja - er mange av dem med ETA verk, men de er kraftig ombygd av IWC.

Ren value for money synes jeg vel dog i denne prisklassen at tudor er ekstremt godt posisjonert.
 
Jeg har gått glipp av evt pepper Tudor får for bruk av ETA :confused: Tvert imot har jeg inntrykk av at Tudor har en høy stjerne her inne, både merkets tilbakeskuende modeller fra de to-tre siste årene og vintage Submariner. Tøffe klokker til veldig hyggelige priser!

Om du liker Tudor, kjør på! Jeg har bare prøvd Black Bay på hånden, men likte den veldig godt!

(Det siste du skal bry deg om ved valg av klokke er "hva TS synes" ... Det er lov å bry seg om hva slags image et ur har, ingen grunn til å late som noe annet, men det er sannsynligvis ikke TSere du omgir deg med til daglig ;))
 
Jeg har gått glipp av evt pepper Tudor får for bruk av ETA :confused: Tvert imot har jeg inntrykk av at Tudor har en høy stjerne her inne, både merkets tilbakeskuende modeller fra de to-tre siste årene og vintage Submariner. Tøffe klokker til veldig hyggelige priser!

Om du liker Tudor, kjør på! Jeg har bare prøvd Black Bay på hånden, men likte den veldig godt!

(Det siste du skal bry deg om ved valg av klokke er "hva TS synes" ... Det er lov å bry seg om hva slags image et ur har, ingen grunn til å late som noe annet, men det er sannsynligvis ikke TSere du omgir deg med til daglig ;))

+11 BB er et kjempeur og Tudor har en seriøs lineup generellt synes nå jeg.
 
Hei igjen, og takk for gode svar.

Jeg er helt enig med de som kommeterer at de oppfatter Tudor som et merke som annerkjennes godt her inne, og ETA er utfra hva jeg har skjønt et knallbra urverk. Allikevel tror jeg at jeg har tilgode å lese en tråd om Tudor uten at det nevnes at de burde hatt Rolexprodusert urverk.

Jeg var litt usikker på om det var god stil å nevne IWC og Tudor i samme setning første gang jeg skulle skrive her inne, men tok sjansen jeg ;) Og det var ikke min mening å støte noen eller skjære alle IWC'er over en kam, jeg siktet til det nedre sjiktet. For min del er det ikke tvil om at jeg hadde valgt Spitfire Chronograph fremfor enhver Tudor, men det går nok ikke opp i budsjettet.

Det at urprodusentene i ulik grad modifiserer ETA-verkene visste jeg ikke, så det var artig å få vite :)

Hva andre egentlig mener er nok ikke så farlig, men i en ny verden må man orientere seg som best man kan også.
Ellers omgår jeg nok ikke TS'ere privat nei, bare i rekognoseringen rundt det å kjøpe klokke selv har jeg mer enn en gang tatt meg selv i å ha et visst anlegg for bli en :)

Er ikke i tvil om at BB er en super klokke, og hadde det ikke vært for at Bjerke ikke har de inne, kunne det hende jeg hadde eid en nå. Skulle jeg brukt tregangern på klokke er det derimot fare for at det hadde stått IWC på den ...

Mvh
Sohoo
 
Med tanke på kvaliteten på Tudor sine kasser og lenker må de nesten bruke ETA - hadde det vært rolex verk i dem hadde de kjentes omtrent akkurat ut som Rolex ;).

Det er med andre ord veldig god kvalitetsfølelse på Tudor.

Ta en telefon til både Jørgensen og Lervik og se om noen har noe på vei :)
 
Tudor har ikke like "kompliserte" verk som det IWC har (i den grad man kan kalle de polerte utgavene av 7750 modifiserte.) Certina har samme grad av finnish på sine dyrere modeller som det IWC bruker flere av sine modeller.) Men, Tudor har desidert en av de høyeste kvalitetene man finner på ett ETAverk.

I disse dager finner man stort sett Sellita istedet for ETA i brorparten av IWC.

SW500 kjenner dere sikkert igjen.

http://www.sellita.ch/images/stories/documents/SW500_DOC_FULL_v.13.09.12.pdf

Tudor foran IWC anyday for min del. Der får du iallfall det du betaler for.
 
Har både Rolex og Tudor, mine erfaringer med Tudor er udelt positive - solide selvfølgelig, og mine Tudor med ETA baserte urverk går svært nøyaktig. En fin kombinasjon og mye kvalitet for pengene. Anbefaler deg å se på Tudor Pelagos også, i mine øyne en "perfekt" toolwatch jeg er svært fornøyd med.
Tom
 
Allikevel tror jeg at jeg har tilgode å lese en tråd om Tudor uten at det nevnes at de burde hatt Rolexprodusert urverk.

Tja.
Et ETA-verk er vel ikke så ille?;)
Denne artikkelen har vært linket til flere ganger tidligere, men den tåler sikkert det et par ganger til.;)
Riktignok et 2892 omtalt her. Er det ikke et 2824 som sitter i Black Bay'en?
 
Tudor har ikke like "kompliserte" verk som det IWC har (i den grad man kan kalle de polerte utgavene av 7750 modifiserte.) Certina har samme grad av finnish på sine dyrere modeller som det IWC bruker flere av sine modeller.) Men, Tudor har desidert en av de høyeste kvalitetene man finner på ett ETAverk.

I disse dager finner man stort sett Sellita istedet for ETA i brorparten av IWC.

SW500 kjenner dere sikkert igjen.

http://www.sellita.ch/images/stories/documents/SW500_DOC_FULL_v.13.09.12.pdf

Tudor foran IWC anyday for min del. Der får du iallfall det du betaler for.

?
 
Har prøvd Tudor BB på lanken flere ganger, og må si jeg blir like imponert hver gang.
Kvalitetsfølelsen er veldig god både på både kasse og bezel, men Tudor Pelagos trigger meg enda mer;)


Spørsmålet er vel heller; hvilken Submariner skal jeg kjøpe? :)
 
Tudor har ikke like "kompliserte" verk som det IWC har (i den grad man kan kalle de polerte utgavene av 7750 modifiserte.) Certina har samme grad av finnish på sine dyrere modeller som det IWC bruker flere av sine modeller.) Men, Tudor har desidert en av de høyeste kvalitetene man finner på ett ETAverk.

I disse dager finner man stort sett Sellita istedet for ETA i brorparten av IWC.

SW500 kjenner dere sikkert igjen.

http://www.sellita.ch/images/stories/documents/SW500_DOC_FULL_v.13.09.12.pdf

Tudor foran IWC anyday for min del. Der får du iallfall det du betaler for.

?? Her var det mye rart... Tudor høyest kvalitet på ETAverk?? Å trodde chronometerseterfiserte ETAverk var dem av høyest kvalitet. Sellita på IWC? Hvilket? Entrymodellene til IWC har cal 30110 som er modifisert ETA2892.A2 eks AT, Pilot Mark.. Entrychrono har modifisert 7750. Jeg har ingenting imot Tudor, endte nesten opp med en Pelagos selv.
 
IWC har begynt å bruke Sellita som basisverk i noen modeller, i alle fall i Portofino-serien. Dette har nok sammenheng med ETAs beslutning om å ikke lengre forsyne fabrikanter utenfor Swatch Group med ebaucher.
Jeg går ut fra at dette vil komme til å gjelde absolutt alle IWC-modeller etter hvert, siden IWC ikke benytter standard-verk fra ETA (som er det eneste Swatch Group selger ut av gruppen), men benytter ebaucher som de modifiserer slik de vil ha dem.
 
?? Her var det mye rart... Tudor høyest kvalitet på ETAverk?? Å trodde chronometerseterfiserte ETAverk var dem av høyest kvalitet. Sellita på IWC? Hvilket? Entrymodellene til IWC har cal 30110 som er modifisert ETA2892.A2 eks AT, Pilot Mark.. Entrychrono har modifisert 7750. Jeg har ingenting imot Tudor, endte nesten opp med en Pelagos selv.

Gyrostabil får svare selv på resten, men ifht. Selitta og IWC, så er word on the street at IWC cal. 35110 er et Sellita SW300.
 
IWC har noen-og-tjue modeller med ekte in-house - iallefall om man skal tro på de opplysningene de selv gir. Når det gjelder AT så er iallefall AT vintage collection og AT Chrono ref.nr 3769 oppgitt med in-house.

Når det skrives at "alle" modeller bygger på ebauch el.l. antar jeg at dette gjelder alle modeller som ikke har in-houseverk. Eller er det slik at også de verkene som IWC kaller in-house er bygget på ETA/Sellita osv.?
 
Jeg ordla meg nok litt dårlig der. Jeg mente selvsagt alle modellene med ETA-basert verk. In-house-verkene bygges nok fra scratch i Schaffhausen.
 
IWC har noen-og-tjue modeller med ekte in-house - iallefall om man skal tro på de opplysningene de selv gir. Når det gjelder AT så er iallefall AT vintage collection og AT Chrono ref.nr 3769 oppgitt med in-house.

Når det skrives at "alle" modeller bygger på ebauch el.l. antar jeg at dette gjelder alle modeller som ikke har in-houseverk. Eller er det slik at også de verkene som IWC kaller in-house er bygget på ETA/Sellita osv.?

Red gold AT har inhouse og din vintage At har inhouse, de andre har modifisert ETA. Om hva modifisert ETA betyr for IWC, sier IWC dette ;


IWC Schaffhausen has four of its own caliber families featuring IWC-manufactured movements at its disposal. In addition to the existing automatic and hand-wound calibers, IWC launched its first in-house chronograph movement in 2007. The range of products from IWC is clearly segmented and runs from sports to classic watches. IWC-manufactured calibers are mainly used to power watch models in the higher segments.

High-quality ETA movements are used for the entry-level segment. Ever since ETA’s strategic medium-term decision to discontinue the supply of ébauches (i.e. movement kits) and to make only fully assembled movements, we have been in a period of transition. As a result, since 2007, we have been using ETA’s fully assembled movements, manufactured to our standards and specifications, as well as our own calibers, assembled in our workshops and based on the Valjoux 7750 ébauche. The number of ébauches supplied has been decreasing steadily since then, and deliveries were ceased altogether at the beginning of 2011. From now on, ETA will supply us only with fully assembled movements. However, since ETA has already integrated all the modifications required by IWC into its production processes, these complete movements also feature all the latest developments and comply with IWC’s high quality standards. Regardless of whether the ébauche is assembled by IWC or ETA supplies a fully assembled movement, every single one of them is subjected to IWC’s comprehensive and exacting testing procedures.

We regard an IWC watch as an all-round work of art. Together with the movement, the form and the design, selected exclusive materials and outstanding ease of use combine to ensure that our timepieces represent a precision product of the highest quality across all price categories.
 
Redigert: