Krone til Omega Seamaster fra 70-tallet

Medlem
10. mars 2011
Hei
Hadde en hyggelig eldre kar innom jobben i dag med en gammel Omega Seamaster(35mm) Da begynte selvsagt klokkepraten:) Kom da frem at den originale kronen hadde blitt kastet under en service hos urmaker for mange år siden. Noen her som har eller kan hjelpe meg og oppdrive en original krone i gull? Hadde vært flott og hjelpe denne hyggelige mannen.

Hei

Hvis han går til en urmaker tror jeg det er mulig å få tak i en Omega krone. Det har i hvert fall jeg fått ordnet flere ganger. Det er mange varianter og kronen med pakning må passe kassen slik at klokken blir vanntett. Urmakeren vil samtidig kunne sjekke pakning i lokket.

Han var innom urmaker johansen her i Hamar men de var ikke mye til hjelp... Får nok henvise han til lervik eller bjerke:)

Han var innom urmaker johansen her i Hamar men de var ikke mye til hjelp... Får nok henvise han til lervik eller bjerke:)

Du tenker Bjerke ( @Arcticboy ) på Sagene, ikke sant? Det er vår vintage-mann. :)

Ellers har også Tiedemann nede i sentrum bra med gamle Omega-deler, kan også være et alternativ.

Ang. Hamar: Hva med @runes ? Kanskje han vet om en stødig urmaker i byen som kunne ha gamle Omega-deler?

Redigert av en moderator:
Det er dessverre bare en urmaker igjen på Hamar, og det er Johansen som Mysil skriver om, men Heramb i Elverum er vel en mann med kunnskap om gamle Omegaer.

Urmaker Ødegaard

Jeg foreslår at du tar en telefon til urmaker Ødegaard i Sarpsborg.
Han restaurerte en 1969 18K Constellation for meg, og byttet da krona av gull, til ny original krone. Han holdt på med den lenge, søkte rundt etter deler osv. I hvertfall, en veldig dyktig fyr som fikser det meste. :)

Jeg foreslår at du tar en telefon til urmaker Ødegaard i Sarpsborg.
Han restaurerte en 1969 18K Constellation for meg, og byttet da krona av gull, til ny original krone. Han holdt på med den lenge, søkte rundt etter deler osv. I hvertfall, en veldig dyktig fyr som fikser det meste. :)

Hva fikk du gjort med den og hva endte det opp på sånn ca? Har en constellation fra 62 som trenger litt omsorg.

Hva fikk du gjort med den og hva endte det opp på sånn ca? Har en constellation fra 62 som trenger litt omsorg.

Jeg arvet den i relativt skrøpelig stand, sprekk i glasset blant annet.
Han polerte den, byttet glass (han fikk tak i nytt originalt glass med logo på midten) ny krone, original med logo, oljing av urverk. Kan legge ut et bilde av den når jeg kommer hjem senere i kveld:)
Det kom på litt i underkant av 5000,-
Kan virkelig anbefale urmaker Erik Ødegaard.
Underveis i prosessen tok han bilder, og jeg fikk et lite hefte med beskrivelse osv når jeg hentet klokka.
Han fant ut når og hvor den var kjøpt i sin tid og. Litt artig for sånne særinger som meg. Hehe!