Kundebehandling AD

Amund

Støttemedlem
Medlem
24. okt. 2009
Sted
Oslo
Jeg var innom en urmaker i Oslo i midten av november med en klokke som var kjøpt der ny for mange år siden. Den trengte en skikkelig overhaling og rens for å bli god som ny. Beskjeden jeg fikk var at jeg heller burde komme innom igjen etter nyttår og spørre igjen om det var mulig da. De hadde satt stopp for å få unna det de hadde av objekter liggende til reparasjon. Jeg nikket høflig og gikk igjen. Jeg må innrømme at jeg ble skuffet. For det første var klokken kjøpt ny der og da bør butikken arbeide for å sikre et langvarig kundeforhold dersom de skal ha gode og stabile realsjoner. Slike forhold opprettholdes ikke ved avvisning. For det andre synes jeg det er et rart forretningskonsept å ikke engasjere nok urmakere eller bygge opp et lærlingsmiljø for fremtidige urmakere for nettopp å kunne tilby kundene et tilfredsstillende produkt. Selve klokkesalget er etter min mening kun en bit av det hele. Rens/reperarasjon er en viktig andre bit. Tenk hvis Volvo eller Toyota forhandlerene skulle gjøre det samme for en bilkunde: "Selv om vi bare er i november så får du komme igjen etter nyttår og høre om vi har tid da, men vi vet ikke da heller!".

Enig i det du sier om kapasitetsproblemer og antall ansatte..

Men, jeg syntes det er flott, respektfullt og tøft gjort av et AD og si som de sa. Det krever tross alt mer baller og si "sorry, vi klarer rett og slett dette ikke innen rimelig tid nå. Kan du heller komme igjen på nyåret?" enn å ta i mot klokken din for så å utsette i det uendelige... :cool:

Edit: Whops, koblet dette opp mot Bjerke i stad. Det stemte ikke, my bad! Redigert slik at det blir mer riktig.

Dette var absolutt IKKE Bjerke!

Var det kanskje butikken på andre siden av veien;) Jeg leverte en IWC
der og når jeg skulle hente den hadde jeg med en Rolex som skulle ha
full overhaling. Men de hadde som sagt inntakstopp på rep/service pga.
stor pågang.....

Selvsagt kjedelig at man ikke får klokken inn til rep., men jeg hadde likevel satt pris på det svaret. Mye mer frustrerende å levere inn noe og få et tidsoverslag som ikke holdes. Og siden dette er en klokke som faktisk kan brukes frem til den blir innlevert ved en senere anledning, så er det enda mer fornuftig å svare på denne måten.

Skjønner godt din frustrasjon her Amund...

Men ingen kan forvente at forretningene har 3 urmakere som sitter og tvinner tommeltotter halve året for å ta unna toppene... Både Bjerke og Alf Lie har i høst hatt relativt lange ventetider. Det er egentlig bra for det betyr at det er gode tider i Norge, og at mangfoldet i forhold til merker vi begynner å se i Oslo kan vokse videre. Det er sjelden det haster såpass med en klokkeservice at man ikke kan vente en måned med innlevering.

Jeg har sett at Alf Lie har hatt et skilt på disken som forteller at de ikke tar inn flere serviceoppdrag for øyeblikket. Jeg synes egentlig at dette er helt greit, for da lover de heller ikke noe de ikke kan holde.

Stikk innom Tidemann, de har gjort mine ting i høst, og det har gått kjapt og greit.

Skulle forresten ha service på bilen min nå, og måtte vente 6 uker på tid;)

Om det er Alf Lie det er snakk om blir jeg litt provosert. Å påstå at Alf Lie ikke legger til rette for lærlingplasser og ansettelse av urmakere er en feilaktig påstand. Hvilken annen AD i Norge har sitt eget klokkemerke? Hvilken annen AD har flyttet produksjonen av sitt eget merke til Norge når det etter hva jeg vet ikke var noen problemer med produksjonen i Sveits?

Alf Lie får alle mine tomler opp for at de tørr å satse på mekanikk og produksjon i Norge under en tid der det meste handler om å få ned produksjonskosnader og flytte arbeid til Kina.

Om det ikke er Alf Lie det er snakk om beklager jeg utblåsningen.

Varer ikke ærlighet lengst? er de "overbooket" er det lite å gjøre med det.

Jeg personlig hadde vært irritert om jeg leverte en klokke til service for å vente ukesvis for å få den tilbake.
Forøvrig har jeg ventet i 8 år på at en klokke skal bli ferdig hos Ossur Solem, og nå er den visst ferdig renovert (håper jeg).

Tommy

Varer ikke ærlighet lengst? er de "overbooket" er det lite å gjøre med det.

Jeg personlig hadde vært irritert om jeg leverte en klokke til service for å vente ukesvis for å få den tilbake.
Forøvrig har jeg ventet i 8 år på at en klokke skal bli ferdig hos Ossur Solem, og nå er den visst ferdig renovert (håper jeg).

Tommy

8 uker månder eller år?!

Vi snakker år.
Ble levert inn våren 2002, så det blir litt i overkant av 8 år.
Jeg har vært innom ca. 2 ganger i året og purret på den, og alltid fått til svar at " nå skal jeg gjøre den ferdig".

Velvel, ingen krise og ikke ment som kritikk til Hr. Solem, kan jo ikke som ur-novise bli sint på Urmaker mester Solem.
Tommy

Vi snakker år.
Ble levert inn våren 2002, så det blir litt i overkant av 8 år.
Jeg har vært innom ca. 2 ganger i året og purret på den, og alltid fått til svar at " nå skal jeg gjøre den ferdig".

Velvel, ingen krise og ikke ment som kritikk til Hr. Solem, kan jo ikke som ur-novise bli sint på Urmaker mester Solem.
Tommy

Hehe, er dette noe veldig spessielt vi bør glede oss til å få se? :p

Nope, bare en tilårskommen LeMania Regatta kjøpt av oppvaskhjelpa for 200kr....

Eller har jeg gjort et varp?????

Tommy

Qoute

Rosup, vil du fortelle oss andre hvorfor du "qouter" hele tiden?

Du svarer rett etter forrige taler og det er (egentlig ikke) ingen tvil om hva du skriver om.

:confused:

Fordi jeg er vant med langt større forum med høyere aktivitet som også gjerne har større samletråder der flere emner blir diskutert i samme tråden. (f.eks owners threads etc.)

På den måten risikerer man i en populær tråd å plutselig ha mange poster mellom seg og det du svarer på, selvom det ikke var det når du startet å skrive.

Og i tråden med flere emner sier det seg selv hvorfor det er greit å quote, hvertfall deler, av det en svarer på.

Gammel vane vondt å vende, spesielt da jeg fortsatt er aktiv på forum der det er nødvendig å gjøre det slik..

Håper det ikke irriterer deg (og andre) for mye :) Prøver å tenke på det :cool:

Jeg irriterer meg ikke noe særlig over det:) så lenge teksten som quotes ikke er alt for lang ser jeg ikke det helt store problemet. Det er imo først når mange store poster quotes at det blir rotete. Det er ikke så slitsomt å "skrolle" noen cm lengre ned for å lese kommentaren;)