Jeg var innom en urmaker i Oslo i midten av november med en klokke som var kjøpt der ny for mange år siden. Den trengte en skikkelig overhaling og rens for å bli god som ny. Beskjeden jeg fikk var at jeg heller burde komme innom igjen etter nyttår og spørre igjen om det var mulig da. De hadde satt stopp for å få unna det de hadde av objekter liggende til reparasjon. Jeg nikket høflig og gikk igjen. Jeg må innrømme at jeg ble skuffet. For det første var klokken kjøpt ny der og da bør butikken arbeide for å sikre et langvarig kundeforhold dersom de skal ha gode og stabile realsjoner. Slike forhold opprettholdes ikke ved avvisning. For det andre synes jeg det er et rart forretningskonsept å ikke engasjere nok urmakere eller bygge opp et lærlingsmiljø for fremtidige urmakere for nettopp å kunne tilby kundene et tilfredsstillende produkt. Selve klokkesalget er etter min mening kun en bit av det hele. Rens/reperarasjon er en viktig andre bit. Tenk hvis Volvo eller Toyota forhandlerene skulle gjøre det samme for en bilkunde: "Selv om vi bare er i november så får du komme igjen etter nyttår og høre om vi har tid da, men vi vet ikke da heller!".