Kunne man lovlig fått noen til å lage en custom-versjon av f.eks. en Swatch, men med kvalitetsdeler?

Medlem
7. des. 2022
Innlegg
6
Sted
Oslo
Hei!

Beklager hvis det er litt rart med et så nisje spørsmål, men jeg er stor fan av en Swatch-modell som startet min store interesse for klokker som barn. Jeg eier selvfølgelig en, men problemet med Swatch er jo at de lett får riper i plast-glasset, og kassa.

Jeg elsker designet, men det er og blir en Swatch. På et punkt vil nok delene bli slitt også, og jeg må erstatte den. Den er ikke kjempevanskelig å finne, så jeg kan sikkert kjøpe en "ny" når det skjer, men for alt jeg vet er den vanskeligere å oppdrive om x-antall år, og det vil jo ikke lengre være den samme. Bare en erstatning.

Jeg har lekt med tanken på om jeg kunne hyret noen til å heller lage en kvalitetsklokke med samme design. Jeg skjønner at dette fort blir latterlig dyrt, og vanskelig å forstå for noen som ikke har samme sentimentalverdien for denne klokka, men jeg lurer rett og slett på om det faktisk ville vært mulig? Og om det hadde vært lov?

Klokken det er snakk om er forøvrig en Swatch Nabab Black Sceptre, for de som er nysgjerrig.
 
De nysgjerrige vil ha et bilde :) Men jeg googla selv.
Min erfaring er at Swatch Irony er bunnsolide saker. Noe plastwatcher normalt sett ikke er. Min Irony Chronograf er still gioing strong siden 1996. Riper i pleksien polerer du lett bort. Det enkleste for å holde seg med en sånn i alle år fremover er selvsagt å kjøpe en eller flere erstatninger nå, og ikke når den du har går i stykker. Lagret uten batteri og tørt og kjølig bør de holde "evig"

Jeg kan ikke se at de skulle være noe juridisk i veien med å få laget sin "egen" Swatch så lenge den ikke gir seg ut for å være en Swatch, men er av merket "Krydder" i stedet. Men å få noen til gjøre det i praksis er nok verre. Vent noen år til 3-D scanning og additiv manufacturing alias 3-D printing er blitt enda bedre Men en gjenskapning vil jo heller ikke være din egen opprinnelige med sentimental verdi innbakt. Så da er du like langt som ved å kjøpe et par til lagring.

Så du kan ikke vinne. Enten bruker du opp den du har, og står igjen med "oppbrukt" klokke, bytter den ut og har en annen klokke eller får laget en grisedyr kopi som heller ikke er "din" klokke. Det nærmeste du kommer er å kjøpe et par andre og bytte ut deler etter hvert som du finner det nødvendig. Da havner du i Thesevs skip-dillemma. Også kjent som dette. Denne øksa har vært i familien i 100 år. Bestefar satt nytt skaft på den, og far byttet hodet.

Lykke til med dillemmaet.

LarsB
 
Takk for et utfyllende svar. =) Setter pris på det!
Jeg visste ikke at irony-serien var så solid. Da jeg snakket med en urmaker var han veldig på at Swatch var bruk og kast.

Det er et godt poeng at det kanskje kan bli billigere og lettere når 3D-printing og sånn blir mer tilgjengelig og billigere! Smart tenkt. Da kan jeg se på den jeg har som en forløper, og lage en egen kvalitetsversjon om noen år, om det lar seg gjøre. Evt. bare kjøpe meg et par backups.

Hehe. Tenkte ikke på det med bilder. Men bare se så fet den er!

klokke 1.jpgklokke3.jpgklokke 2.jpg