Kvalitets- og prisnivå Submariner 116610 VS. 16610

Medlem
7. aug. 2013
Innlegg
15
Sted
Osloområdet
Hei alle klokkeentusiaster,

Jeg er ny her på forumet, men drister meg til å stille noen spørsmål omkring kjøp av brukte klokker.

Jeg er i markedet etter en Submariner, men synes nypris blir litt mye å betale. I utgangspunktet kunne jeg tenkt meg en sort 116610 med dato. Alternativt den foregående modellen. Som en newbie kan jeg lite om klokker, og tenker umiddelbart at den siste modellen er "bedre" enn den gamle. Dette er jeg egentlig usikker på. En foregående modell burde vel egentlig holde i massevis for en vanlig fyr som hovedsaklig vil bruke klokken pent og forsiktig? -Hvilke tanker har dere omkring dette? Er den siste modellen kvalitetsmessig "bedre" enn den gamle?

Det andre jeg ber om tilbakemeldinger på er hvilket prisnivå den siste og den foregående modellen av Submariner bør ligge på for at det er et OK kjøp for meg. Jeg har trålet det som er av tråder om salg her inne, men mange av dem er prisen/innholdet slettet i. Har derfor litt problemer med å gjøre meg opp en mening om hva nivået ligger på.

-Håper noen har noen tanker om dette, og alle svar mottas med takk!
 
Etter min mening stor forskjell i opplevd kvalitet bla lenke og lås. Om du liker den tykkere kassen er en smakssak. De eldre utgavene har gjerne mer "sjarm", men imho er vi da tilbake på eldre enn 16610, nemlig 1680/matt skive.

Du kan neppe trø feil uansett hvilken du velger.

Nb husk å evt kalkulerere inn ca 5 k til service på eldre klokker.

Og lykke til :)
 
Redigert:
Det er helt klart noen forskjeller i hvordan de to føles på armen. Den gamle modellen er noe smekrere, jeg liker den best. Samtidig er det utvilsomt gjort noen kvantesprang i kvalitet på lenken, den nye lenken og låsen er nok nærmere det folk flest forventer av et ur i denne prisklassen. Verket har vel noen mindre forbedringer også, men ikke nok til å ha praktisk betyning.

Begge urene tåler det meste, du behøver ikke begrense deg til å bruke dem pent og forsiktig. Tvert i mot tror jeg din Sub vil ha et lykkeligere liv om den får oppleve litt ;)

Jeg vil anbefale deg å prøve begge på hånden om mulig. Wrists don't lie :)
 
En 16610 trenger ikke være spesielt gammel hvis du får tak i en brukt. Disse gikk vel ut av produksjon i 2010.
En Sub vil med litt stell tikke å gå uten nykker til barnebarna dine har fått grå hår.;) Og vel så det...
Ellers liker jeg best 16610 da den er litt slankere og har i mine øyne et mer klassisk design.
Behagelig på labben er den også.

Du burde finne en "nyere" pent brukt 16610 til +/- 35k.
 
Supre svar! Får legge turen innom Bjerke så snart det blir anledning og teste ut 116610. Å finne en eldre en for å teste på armen blir kanskje litt mer vrient, men jeg får holde øynen åpne og krysse fingrene.

Når det gjelder service, er det "faste" intervaller som gjelder om ikke noe særskilt dukker opp, og øker disse særlig i frekvens etterhvert som uret eldres?
 
Rolex sier vel hvert 5. år + trykktest årlig for å være sikker på at ting er vanntett. Intervallene er en evig diskusjon om hvorvidt er nødvendige å følge slavisk (for service), eller vente til noe begynner å vise tegn på slitasje (gå sakte etc).

Selv praktiserer jeg vel en mellomting..

Ang klokkene du spør om; jeg ville valgt 116610 over 16610 hvilken som helst dag, men når man først har den nye kunne jeg tenkt meg en av de gamle også :).

Men som eneste klokke? Den nye.
 
Rolex sier vel hvert 5. år + trykktest årlig for å være sikker på at ting er vanntett. Intervallene er en evig diskusjon om hvorvidt er nødvendige å følge slavisk (for service), eller vente til noe begynner å vise tegn på slitasje (gå sakte etc).

Samme her: service når noe virker ute av lage, men trykktest ofte. Min Sub er også min beater/hverdagsur/badeur, og får trykktest hvert/hvert annet år.

Har Submarinere fra 2000-tallet, 1980-tallet, 1970-tallet, og 1960-tallet. Det er så langt ikke noe som skulle tilsi at serviceintervallet er spesielt mye kortere på de eldre urene. De eldste bruker jeg dog ikke i vannet.
 
Redigert: