Kveldstanker- ment som oppfølging/svar på Tag Heuer Aquaracer cal 5... langt...

Medlem
20. sep. 2010
Innlegg
7
Kan like gjerne synse litt sånn generelt her på forumet, og legger ved kopi av et svar jeg akkurat har skrevet:

Hmmm. Som urmaker er det mye jeg har lyst til å si her... For det første er det veldig mange av toppmerkene som bruker enkle, finisherte verk. Av de med stivest pris (legg indelig merke til at jeg ikke bruker overpriste!) kan nevnes Breitling og IWC for å nevne ett par. IWC lager noen selv, med god hjelp fra "gruppen sin" og Jaeger. Se bare hvor mange "manufactur" verk de har kommet med etter de ble med i samme gjeng som Jaeger. Her er forresten også Panerai med. En tankevekker er hvor mange av de samme delene som passer overens i disse manufacturverkene... Hårper Jaeger tar seg godt betalt....

Når det gjelder Breitling må jeg si at de også har tatt mange snarveier. (For de som er stødige i fransk kan dere jo lese eldre intervjuer med Hayek i Swatch Group og se hva han synes om spesielt dette merket.) Mange av B01 verkene til Breitling blir forresten satt sammen på verkstedet til Longines, de leier ut ledig kapasaitet. De har blitt bedre de siste 5 årene, men herrejemini for noen utgaver de leverte av 7750 for en tid tilbake. Skal man ha noe med bang for the bucks fra Richemont SA burde man kjøpe seg et ur fra Mont Blanc. Flotte finisherte verk. IWC har mye enklere verk i flere av sine modeller.

Når det gjelder Tag som dere startet med her, så er de overhodet ikke de værste i gjengen, snarere tvert imot. Visst har de også enkle verk, men caliber 5 finnes faktisk i forskjellige utgaver. Synd de ikke opplyser om dette annet enn i de tekniske tegningene for urmakere. Blir spennende å se hva de gjør med den nye fabrikken sin, de kommer jo med ett egenprodusert verk hvor absolutt alle delene blir produsert av Tag. Selv om de har fått tyn for å ha kjøpt en patent fra Seiko. Uansett tar de et kjempesprang få andre har gjort.

Egentlig er mye av merkene av likeverdig kvalitet, iallafall hva verkene angår. "Alle" bruker ETA verk av en eller annen grad, noen stempler navnet sitt på rotorloddet og synes det holder, andre bytter ut flere deler. Det vanligste er å bytte balanse, men ytterst få bytter fjær, noe som faktisk er vel så viktig over tid. Maurice, Tag, Mont Blanc er noen av de som gjør dette, Breitling og Omega er en av de som ikke gjør det. Forresten, i Co-Axcial verkene sine gjør de det, men det lider av smøreproblemer i gangen. Først skulle vi smøre ganghjulet med 9010, så med D5, så skulle det gå tørt, dernest skulle det epilamiseres. Nå er det visstnok 9010 i mindre mengder som skal til: http://www.hebdomas.com/stuff/coaxial.html

Om det er Brad Pitt, The terminator, Bob Geldoff, George Clooney eller Placido Dimingo som prøver å selge deg et ur, så hadde jeg tatt det som ett pluss da dette tyder på at det er firmaer med økonomien i orden, og med et velsmurt maskineri i ryggen.

Skal du ha et ekte manufactur er det faktisk bare Rolex, Jaeger, Patek og Zenith (pluss noen veldig små fabrikanter som kan telles på en halv hånd, men med så små volum at de ike tas med.) som leverer dette. Og at de verkene er bedre enn et 7750 eller 2893 fra ETA har jeg ennå til gode å se. Feks er Patek sitt 315sc er et særdeles tynt verk med flere kjente feil, med fantastisk å se på for de som synes det er det viktigste... Rolex er særdeles solid, men også veldig enkelt, samtidig som verkene deres har flere små, godt gjennomtenkte løsninger. For å være litt stygg, så er Rolex som Toyota, produsert i enorme mengder og veldig bra.

Dette ble mye om lite, og det er mer på lager, men dyna lokker her. Lykke til med valg av ur, stort sett skal det mye til å gjøre noe feil her. Godt det ikke er bil du skal kjøpe, da hadde det vært langt større fallgroper! Gå for det DU synes ser fint ut!
 
Kunne du utbrodert litt om hvilke utgaver av cal.5 som gjelder, og i hvilke klokker disse forskjellige utgavene sitter?

Dessuten, god økonomi og et stort velsmurt maskineri trenger ikke være ensbetydende med god kundeservice etter et kjøp når noe er galt.

Ellers må du bare fortsette å bable i vei etter normal sengetid.
Artig innlegg.;)
 
Kveldstankene dine er lest med stor interesse. Takk for innlegg,og følg gjerne opp omkring temaet.
 
Forresten, i Co-Axcial verkene sine gjør de det, men det lider av smøreproblemer i gangen. Først skulle vi smøre ganghjulet med 9010, så med D5, så skulle det gå tørt, dernest skulle det epilamiseres. Nå er det visstnok 9010 i mindre mengder som skal til: http://www.hebdomas.com/stuff/coaxial.html

Vil dette si at en service på et Co-axial verk kan komme fortere enn du aner?
Er det opplevd noen barnesykdommer på det nye 8500 verket?
 
Tusen takk for et fantastisk bra innlegg!
Meget lærerikt og balansert!
Kon gjerne med mer slik kunnskapsføde for oss sultne asylanter!:D
 
Toppers, Hvirvelvind!

Spennende å lese hvilke tanker du gjør deg om dette.

At kvaliteten på verkene kanskje ikke varierer så mye, og ikke er proporsjonalt med pris er kanskje tungsvelget for noen;) Jeg tenker at følelser, finish på materialer/design og brandets historie er tungtveiende argumenter når nye ur skal kjøpes, og den tanken har ikke blitt mindre etter ditt innlegg.

Forøvrig trodde jeg at Parmigiani også utviklet egne manifaktur-verk på noen av de dyreste modellene?
 
Hiver meg på her. Synes det er interessant å lese en urmakers vinkling.

Ikke stopp. Du burde rett å slett lage en tråd for hvert high-end merke, og brettet ut dine synspunkter, backet opp med teknisk informasjon :)
 
De fleste med litt respekt for seg selv lager minimum ett verk selv, men det er litt trist å se hvem som slår seg stort opp med manufacture i innledningsteksten. Ingen her som er aktive på Timezone? Morsomt å visst hvem dere er. Noen av oss norske urmakere er jo der, både de som bor og jobber hjemme og i utlandet. Faktisk er det flere nordmenn i ledende/artige stillinger rundt om hos de virkelig store. Får se hva jeg får tid til å dunke inn her etterhert, uansett er det virkelig morsomt å se at Tidssonen er i ferd med å etablere seg stort.

Når det gjelder Co-ax er det blitt bedre med årene, og det er vanskelig å si hvordan de nyere og bedre calibrene er før om noen år. Samtidig er det litt å skyte seg i foten med de lange serviceintervallene på opp mot 10 år-for det er dette kundene tror det betyr, og glemmer gjerne normalt ettersyn. Litt som de vedlikeholdsfrie automatkassene til Mercedes, som faktisk trengte litt ny olje innimellom alikevel... Det er vel derfor sjefen på Bergs Automatservice har helgull datejust med dia skive ;)
 
Det er jo endel aktive TZ'ere og WUS'ere her inne.
Du vil nok legge merke til at tonen her inne (stort sett) er langt mer sivilisert.;)

Tilbake til kvaliteten på de forskjellige caliber'ne. De respektive forum er jo stort sett gjennomsyret av 'fanboys' som sabler ned enhver kritisk røst når det gjelder favoritt merket deres.
Det er dermed vanskelig å finne objektive meninger om de forskjellige urverkene, spesielt Omegas 2500 og 8500 co-axial, som jeg er interessert i.:)
 
Det er ingen tvil om at Jaeger-LeCoultre har gjort en god del konsulentjobb internt i Richemond gruppen, men samarbeidet mellom JLC og IWC går tilbake til 1978, begge fabrikkene var da eid av VDO. IWC og JLC var også med på å ”bygge opp” Lange fabrikken på 90’tallet. Ricemond overtok JLC, IWC og Lange i 2001.


Ernest Schneider startet Breitling i 1981 etter å ha kjøpt varemerket ”Breitling” fra Willy Breitling i 1979. Schneider åpnet den nye Breitlingfabrikken i Grenchen i 1984. Breitling kjøpte Kelek i 1996, og åpnet sin egen urverkdivisjon, Breitling Chronometrie i 2001. Urverkene fra ETA/Sellita blir kjøpt inn som byggesett og blir satt sammen, finpusset til en veldig høy standard. Alle urverkene blir chronometersertifisert.

Breitling B01 urverket er utviklet og blir produsert av Breitling Chronometrie. Jeg har aldri hørt at Longines skulle være involvert, urverkdivisjonen til Longines ble lagt ned på 70’tallet, har problemer med å se hva de kan bidra med…


Det nye chronometerverket til Tag Heuer er basert på et veldig bra Seiko urverk. (Junghans bruker det samme verket). Alle delene til urverket blir ikke laget av Tag Heuer, men de setter sammen urverket selv på sin egen fabrikk, og det meste av delene blir laget i Sveits.


Hva er ekte manufaktur? De fleste er enige om Rolex, Jaeger-leCoultre, Patek Philippe og Zenith. Lange & Söhne, Glashütte Original og Seiko hører vel også hjemme her?
 
Veldig morsom lesing og imponerende kunnskap hos enkelte sonemedlemmer. Jeg var klar over at f.eks. IWC ofte bruker et standard ETA verk, men bytter ut endel av delene slik at det tilsynelatende skal blir bedre og dermed kan forsvare prisen ? Poenget er vel (hvis jeg fortår Hvirvelvind rett ?) at et egenprodusert urverk ikke nødvendigvis er ensbetydende med bedre kvalitet ? Jeg har selv valgt en Jaeger av den enkle grunn at verket er egenprodusert (og dermed hører med i "samlingen"), men jeg må også si at nøyaktigheten er imponerende god i forhold til ETA-verkene.

Siden jeg selv ikke er urmaker og (heldigvis) ikke enda har skrudd opp noen av mine klokker for å plukke delene fra hverandre, lurte jeg på om noen av dere vet om det finnes et "crash"-kurs i klokkens "mysterier"/komponenter for "dummies" i oslo-området ? evtentuelt om noen av de mer fagkyndige her inne kunne tenke seg å ta på seg ansvaret med et enkelt kurs/foredrag om dette ? Jeg er helt sikker på at det hadde slått ann blant sonens medlemmer og kan ihvertfall love enorm entusiasme rundt temaet...problemet er kanskje at kunnskaps-nivået er temmelig varierende...

Hva tror dere ?
 
Siden jeg selv ikke er urmaker og (heldigvis) ikke enda har skrudd opp noen av mine klokker for å plukke delene fra hverandre, lurte jeg på om noen av dere vet om det finnes et "crash"-kurs i klokkens "mysterier"/komponenter for "dummies" i oslo-området ? evtentuelt om noen av de mer fagkyndige her inne kunne tenke seg å ta på seg ansvaret med et enkelt kurs/foredrag om dette ? Jeg er helt sikker på at det hadde slått ann blant sonens medlemmer og kan ihvertfall love enorm entusiasme rundt temaet...problemet er kanskje at kunnskaps-nivået er temmelig varierende...

Hva tror dere ?

+1

Helt klart med på det!!
 
Siden jeg selv ikke er urmaker og (heldigvis) ikke enda har skrudd opp noen av mine klokker for å plukke delene fra hverandre, lurte jeg på om noen av dere vet om det finnes et "crash"-kurs i klokkens "mysterier"/komponenter for "dummies" i oslo-området ? evtentuelt om noen av de mer fagkyndige her inne kunne tenke seg å ta på seg ansvaret med et enkelt kurs/foredrag om dette ? Jeg er helt sikker på at det hadde slått ann blant sonens medlemmer og kan ihvertfall love enorm entusiasme rundt temaet...problemet er kanskje at kunnskaps-nivået er temmelig varierende...

Hva tror dere ?
Selv om det kanskje ikke er akkurat det du spør om, finnes jo Timezone Watch School.