LØST - Helgequiz: Bruke en kronograf for å lage en god kopp kaffe (AeroPress)

Medlem
6. des. 2013
Så du er en mekanisk klokkenerd og vil bruke den mekaniske klokken din - i dette tilfellet en kronograf - for å time bryggingen av en perfekt kopp kaffe. Du maler opp kaffebønnene dine så rett du vil. Du koker vannet til ønsket temperatur. Det eneste som gjenstår er å ta tiden på ekstraheringen av kaffen på 2,5 minutter.

Hvilken kronograf ville du valgt å bruke i dette tilfellet? Rolex Daytona med 30 minutters sub-dial eller Breitling med 15 minutters sub-dial.

Du sikter på en ekstraheringstid på 2,5 minutter.

Bildet kan hjelpe til å ta en avgjørelse.

EDIT: Fasit er HER.

AP-2-5-3-5.png

Redigert:
Lesbarheten er i mine øyne best på din Breitling.

Selv ville jeg brukt den klokka jeg har på armen for øyeblikket. Enten den var en kronograf, en dykker eller en klassisk klokke med tre visere. Den klokken jeg har som er dårligst egnet er min Radium. Uten minuttmarkeringer kan det fort bli krøll.

God helg. Og god kaffe.

Som klokkenerd ville jeg nok laget dette til et litt større prosjekt. Kanskje anskaffe 1-2 kronografer til, og teste ut alle gjennom hele våren 2025. Og kanskje ha som mål å finne den perfekte timeren til å time den første kaffekoppen i sommerferien 2025… 😉

Her er det vel bare å bruke en telefon eller en Casio. Kjedelig WIS-svar, men let's face it - det er ikke for å koke kaffe vi kjøper påfuglfjær.

Jeg har denne på kjøkkenet og da er det litt underordnet hvilken klokke jeg går med. Liker best resultatet med metoden til Stumptown som lar deg vente i 1:15, det kan jeg time ganske greit med en hvilken som helst klokke på armen.

hario_v60_drip_scale-bodhi_leaf_coffee_traders_2000x.jpg

Samme her. Når jeg uansett skal veie både kaffe og vann så er det enklere å bruke stoppeklokka på vekta. Men det er i en del andre sammenhenger på kjøkkenet praktisk med både kronograf og dykkerbezel.

Om man skal være ekstra nøyaktig bruker man en WW2 ground speed timer, med sub-dial som går til 5 minutter.

Hmm, ground coffee speed timer…

Fasit og poenget med oppgaven
Se på bildet i første post av de to kronografene en gang til.

Har de begge gått de 2,5 minuttene? Svaret er nei, da Daytona'n har gått 3,5 minutter. Poenget med "oppgaven" var ikke kaffebryggingen, men å vise at en 15-minutters skala gir bedre lesbarhet enn en 30-minutters skala på subdial. Mange sier at det ikke er så stor forskjell på dette, men det er det altså. Q.E.D.

Det artige, er at ingen fanget opp at Daytona'n i bildet over har gått 1 minutt lenger enn Breitlingen, som de facto har gått 2,5 minutter. Her er forresten et bilde som viser lik tid på begge kronografene. Sammenlign med bildet i første post.

Da var quiz'n over og poenget med oppløsning på subdial ferdigstilt.

* slurper da litt nybrygget kaffe *

AP-2-5-2-5.png

Fordi den der er designet for å bli brukt i telefonsentraler, og ikke til å koke kaffe, som er oppdraget her? Den vil nok virke utmerket til kaffe også. 48 sekund subdial er vel fordi telefonsamtaler tidlig på 1900 tallet var priset i rater på 12 sekunder?
Du har rett, men stiller vi den til å starte 9:30 vil den telle opp til 12 (2,5min)
Man kan koble to ledninger til kontaktene, som vil slutte kontakt hvert tredde minutt til f.eks. en lampe 😀 🕰️

• Liker
Reaksjoner: Erik_SG
Jeg har prøvd å bruke mine kronografer til å lage kaffe flere ganger, og alltid møtt på dette problemet. Det kan være veldig vanskelig å se om det har gått 3 eller 4 minutter. Generelt tar jeg veldig sjeldent tiden på noe som varer i mere en 10min, så det kunne gjerne være max for meg.

Jeg bruker heller en kaffevekt som Henrik lenger oppe i tråden, eller bare mobilen når jeg lager kaffe pga dette.

Det er mange fine kronografer der ute men for meg funker det ikke. Jeg er blitt gammel og halvblind og skal jeg bruke kronograf må jeg ha STORE visere, det gjør livet sååå mye enklere. 😁Da tenker jeg både på minuttviser og sekundviser. Alt annet enn Lemania 5100 er ubrukelig for meg. 😁

Vis vedlegg 388943
Ser her ja nå snakker vi noe jeg også kunne klare å bruke .

• Haha
Reaksjoner: Agassiz
Lyst til å prøve med denne?

150500_001.jpg

Jeg elsker selv designet såpass at jeg kan tilgi men dette må være den verste jukseløsningen på en subdial i historien.

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Chronodiver