Lærreimer og vann

Medlem
19. des. 2010
Jeg har akkurat mottatt to fantastiske lærreimer fra http://corrigia.com/empo2/en/

Dette skal være vinage reimer laget etter gamle autentiske prinsipper. Men en forutsettning for en reim på en klokke som i aller høyeste grad utgir seg for å være en dykkerklokke bør jo tåle vann. Jeg dusjet med den ene i går. og den sugde til seg vann og i dag var den dessverre blitt 5% smalere ergo også mer sloppy sloppy mot luggsene. Dette var selvfølgelig utrolig kjedelig. så den og den andre er flittig smurt inn med spesial lærfett, dette for å forhåpentligvis gjøre de mer motstandsdyktig mot vann.

Hva er vanlig å forvente av lærreimer laget på dette nivået? jeg mener jo at en leirreim som er laget for en panerai må tåle å bli brukt som en Panerai er tenkt? altså under vann.

Flotte remmer, men det står vel ingen steder på Corriga sine sider at disse er behandlet slik at de skal tåle vann?
Jeg har hatt flere "Kodiak" behandlede remmer, som såkalt skal tåle vann. Har også noen fra Simona, som også er spesielt behandlet for å tåle vann.

Denne behandling går stort sett ut på at de ikke krymper eller går i oppløsning, når de blir våte. Imidlertid blir de gjennomfuktige og bruker laaang tid å tørke.

Min konklusjon er derfor at skal du bade/dusje med uret, så er det kun lenke eller gummi/nylon som duger.

Lær blir vel aldri helt vann tett. Mer motstandsdyktige mot vann blir de, men det er vel kun mot regn, sprut fra vasken osv. Blir lær utsatt for moderate mengder med vann over tid blir det gjennom bløtt uansett. Selv lærte jeg som deg, tok en splitter ny lær reim med i dusjen. Den krympet ikke men mistet fargen sin.

Hmm. Paneraier til den italienske marinen ble vel oppsatt med lerreimer. De ble vel brukt når de dykket? Og en reim som skal være så tro mot det originale trodde jeg også skulle tåle det samme. Det står jo ikke at de tåler vann. Det er riktig. Men dog.

De tålte det sikkert, men passform og utseende var nok ikke førsteprioritet når den ble brukt militært. Jeg bruker kanvas om jeg skal bruke den i vann. Synes du reimene fra corrigia var vært prisen? Har du noen bilder?

De tålte det sikkert, men passform og utseende var nok ikke førsteprioritet når den ble brukt militært. Jeg bruker kanvas om jeg skal bruke den i vann. Synes du reimene fra corrigia var vært prisen? Har du noen bilder?
Hvordan tørker kanvas?

Det er helt nydelige reimer. Har aldri kjent lærarbeider som er så soft og comfy. Jeg har ingen referanser mot andre så kan ikke sammenligne mot andre.
Også digg å kunne få med ekstra spenner og tubes.

• Liker
Reaksjoner: Thomas84
He he, skjønner spørsmålet virket teit, men det er tiden jeg lurer på?
En 4mm lærrem bruker +12 timer å tørke, hvor lang tid erfarer du at kanvas typisk trenger?
Har bare testet i utlandet med høyere temp enn i norge. Jeg har flere, og de tørker forkjellig pga tykkelsen på materialet.
Om de ligger til tørk, går det fort. På armen tar det litt lenger tid, men den er nok bare klam et par timer.

Det er helt nydelige reimer. Har aldri kjent lærarbeider som er så soft og comfy. Jeg har ingen referanser mot andre så kan ikke sammenligne mot andre.
Også digg å kunne få med ekstra spenner og tubes.
Det frister veldig, men jeg synes det er litt stivt med 3k for en reim. Hvilke modeller gikk du for, og i hvilken utførelse? Har du testet "knife edge"-buckle?

http://corrigia.com/empo2/en/authentic-historical/la-storia-1940/128/l03-dieci?c=10
http://corrigia.com/empo2/en/authentic-historical/kampfschwimmer-1930/164/k02-giorgini?c=21

georgini var med byttbar buckle, mens dieci var med fastmontert bronce knife edge. den var ganske stor og stakk en del ut når jeg hadde den på armen. Jeg trodde også det skulle være kult med bronce, men nei. har sagd den av og tenker å bruke en av de normale jeg har. reima er jo allerede "ruinert" av en runde med vann,

Jeg opplevde Cengio som veldig serviceminded. og da jeg la inn bestilling på nr to hev han seg rundt og fikk den siste ferdig saommen med første levering.

når det gjelder pris, så har jeg følgende kommentar.

"En kvinne kan kjøpe noe hun ikke trenger fordi den er på salg, men mann kan betale det dobbelte fordi han er hypp"

vdr bilder så jeg jeg ikke helt clued up.

• Liker
Reaksjoner: Thomas84
Hvor nødvendig er det å dusje med klokken på? Hvis den er skitten kan den fint tas av armen og vaskes med en myk klut eller et mykt papir.

Separasjonsangst tar mange former.

Med mindre skinnet er innsatt med ymse kjemi vil det endre seg med bruk og ved tilførsel av fukt. Ødelagt, neppe, men forandret.

Når jeg er på ferie eller gjennom hele sommeren hvor det er mye bading så er det jo ikke mye fristende og ta av seg klokken og la den ligge igjen på håndkle.

Det har vært skrevet flere innlegg, under "Panerai tråden" om hvordan en bør/kan behandle skinnremmer slik at dem blir mer vannbestandig. Dog ville jeg unngå å "spesial behandle" remmer av alligator/croc.
Jeg har brukt mine skinnremmer i saltvann, ferskvann, klorvann, samt i drittvann i noen ganger lange perioder ad gangen, for så å skylle dem i rennende lunket springvann etterpå.
Tørking foregår gjerne liggende flatt mellom to lag håndklær.
Er remmene "spesial behandlet" forkant, blir det neppe problemer.
Det har aldri medført noe misfarging/krymping/endring av remmen mine som har fått oppleve nærkontakt med vann. Noen remmer har jeg hatt i 5-6 år, og som har gjennomgått ulike vannbad uten noe særlig kvalitetsendringer....