Lading?

BACE92F9-2862-4B19-90B1-5D26DF565F64.jpeg
42A17000-8828-444E-BB74-1546BFCD8861.jpeg
 
Å kronometersertifisere et kvartsverk er ikke all verden. Selv ETAs billigste passerer den testen. (...).

Æh, ikke helt. ETAs billigste passerer nok ikke Cosc testen for kvartsur. Kvarts testes ved 8, 23 og 38 grader og ved fire ulike luftfuktigheter. De må gå innenfor +/-0,07 sekunder i døgnet ved 23 grader og med minimale avvik ved andre temperaturer og fuktigheter. Det er det bare termokompenserte verk som får til. Ja og så må de være sveitsiske da.

Les mer her hos selveste COSC:
https://www.cosc.swiss/en/certification/quartz-movements

Lars Birger
 
Æh, ikke helt. ETAs billigste passerer nok ikke Cosc testen for kvartsur. Kvarts testes ved 8, 23 og 38 grader og ved fire ulike luftfuktigheter. De må gå innenfor +/-0,07 sekunder i døgnet ved 23 grader og med minimale avvik ved andre temperaturer og fuktigheter. Det er det bare termokompenserte verk som får til. Ja og så må de være sveitsiske da.

Les mer her hos selveste COSC:
https://www.cosc.swiss/en/certification/quartz-movements

Lars Birger

Tipper @Kjell_J refererte til mekaniske specs som er, etter mitt syn, det relevante her - fordi om man skal stramme inn kravene noe særlig mer kan man vel like godt gå for en iPhone. Termokompenserte verk har jeg dog aldri hørt om i quartz sammenheng, snakker vi da om toleransene på mål, viskositet på olje osv, eller er det noe annet? På den mekaniske siden har man jo hairsprings av forskjellige kvaliteter hvor prestanda under temperturpåvirking er en faktor for graderingen, men det er jo en annen sak.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Der har @Jrm funnet den definitive kilden til kunnskap om termokompenserte kvartsverk.

Lenge siden jeg har vært innom HAQ forumet på watcuseek. Tidvis skyhøyt nivå innen fascinerende smalt emne. Og siden vi er inne på termokvarts kan jeg anekdotisk bevise at det er gode greier. Min 9F62 har fortnet seg 1,4 sekunder siden 25.3

Lars Birger
 
Joda. Bra det - for ei batteriklokke. Innenfor mekaniske ur er presisjon som en konsekvens av godt håndverk (polering av friksjonsflater og toleranse mellom deler som står i forbindelse med hverandre) det mange av oss strever etter. Å konstruere elektronikk som gjør det samme gir liksom ikke helt den samme tilfredsstillelsen som å ha laget noe med sine egne hender som er på grensen av det teoretisk mulige.

Vel, dette blir å dra diskusjonen over på noe mer, eksistensielt? Om det er rette ordet? Det finnes nok mange supre quartz ur, GS sine er jo ikke noe å rynke på nesa av. Selve urverket er kanskje litt, "kjedelig" om du skjønner. Men resten av klokka er jo lagd med de samme idealene som de mekaniske.

Fra ett puristisk synspunkt, er jeg enig i at mekaniske, håndlagde urverk, der det har såtte en person, som møysommelig har pussa og polert alle delene til det perfekte, det er noe spesielt med det. Men samtidig er det så elitisk og usmakelig å bare skjære alle quartz ur over en kam, og si at alle slike klokker, er ikke klokker med sjel, eller at de ikke er ekte klokker, eller at de ikke bringer noe positivt med seg, eller hva det måtte vere.
Men, om alle skulker vert enige, gud så kjedelig det hadde vert da
 
Sær og sær, interesse for klokker i seg selv er ganske sært vil mange tro. Skjønner hvor du vil og, hehe ;)

Såg en dokumentar om en japansk urmaker på YouTube, In tune with time, om Masahiro Kikuno. Og den klokka han lagde i den filmen. Den er helt sinnsyk. Fikk ståpels av den.
Anbefaler alle som ikke har sett den, om å gjøre det ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: Kjell_J