Lagringsvin fra 2014

Medlem
26. mai 2010
Sted
Innlandet
Vi var så heldige og fikk en velskapt datter i 2014. Jeg og Mor har tenkt til å kjøpe en kasse med vin som egner seg godt til lagring fra 2014. Denne vinen vil vi da åpne ved spesielle anledninger som 20-årsdag, etter gjennomført utdanning osv.

Har kikket litt rundt på nettet, men jeg litt usikker på hvor jeg skal lete og hva jeg skal lete etter. Ble 2014 et godt vinår i det hele tatt?
Noen her som har noen gode tips?

Vi var så heldige og fikk en velskapt datter i 2014. Jeg og Mor har tenkt til å kjøpe en kasse med vin som egner seg godt til lagring fra 2014. Denne vinen vil vi da åpne ved spesielle anledninger som 20-årsdag, etter gjennomført utdanning osv.

Har kikket litt rundt på nettet, men jeg litt usikker på hvor jeg skal lete og hva jeg skal lete etter. Ble 2014 et godt vinår i det hele tatt?
Noen her som har noen gode tips?

I utgangspunktet bør du se etter en Grand Cru Classé i Bordeaux, en Brunello, en Barolo, en Côte Rotie eller en hvit vin som en Vin Jaune du Jura men du må vente et par år for å finne de riktige.
Og du må sørge for en optimal lagring i 20/25 år fremover...

Polet har mer enn nok bra, og du kan følge med på ulike slipp, men som lobergen sier må du sikkert vente 2-3 år før disse vinene er i hyllene.

Da skal jeg følge med fremover om det dukker opp noe som passer. Kom gjerne med tips underveis hvis dere kommer over noe skikkelig bra fra 2014 :D Noen som vet om 2014 ble et bra år for vin, eller er det litt tidlig enda?

Du kommer veldigt langt med bestillingslisten fra Polet men husk at lagringsviner kan by på skuffelser, kjøper du en kasse av bare en bestemt vin blir det en flott gimmick som kan smake eddik når den store dagen kommer ( har vært der :p )
Kjøper du en kasse av hver av 4/5 forskjellige viner og åpner en flaske av hver vin etter 5 år, 10 år, konfirmasjon osv blir det garantert en fantastisk reise.

• Liker
Reaksjoner: Chalshus
Da skal jeg følge med fremover om det dukker opp noe som passer. Kom gjerne med tips underveis hvis dere kommer over noe skikkelig bra fra 2014 :D Noen som vet om 2014 ble et bra år for vin, eller er det litt tidlig enda?

Stikk innom Vika polet og forhør deg der. De kan nok gi deg et godt svar.

Stikk innom Vika polet og forhør deg der. De kan nok gi deg et godt svar.

Vika er et godt råd.

Det er ikke hvert år det lages noe særlig årgangsportvin, men hvis det er blitt laget i 2014 er dette noe du kan være sikker på at smaker deilig lenge etter at den nyfødte er blitt gammel nok til å sette pris på det.

Vent 2 år så er 2014 årgangen fra 1855 grand cru klassifiserte bordeaux viner tilgjenglig.. 2014 er en god årgang fra den regionen. Den beste siden 2010 hvertfall. Så her kan du kjøpe en kasse med 6 eller 12 fra et topp vinhus fra paulliac, st estephe, eller st emilion områdene og du vil ha vin som kan ligge i minst 20 år..