Lang servicetid - engstelig/frustrert

Medlem
31. juli 2010
Sted
Stavanger
Zenith'en min har vært på service siden tidlig februar i år. Det er ~8 måneder!

Uret ble levert Lervik ur i Haugesund. I begynnelsen var dialogen meget bra og vi ble enig om at bezel skulle skiftes i tillegg til full service. Jeg har forstått det slik at AD fremdeles venter på leverandør og dermed at situasjonen faller utenfor deres kontroll.

Uret: Zenith elite Port Royale 37mm ref: 02.0451.680/02.m451

Historikk:

Februar 2011
Uret ble sendt. Kommunikasjon med AD. Enighet om hva som skulle gjøres, antatt tid (3uker) og pris

April 2011
Jeg tar kontakt med AD per telefon for å høre hva som skjer. Får svar tilbake at AD fremdeles venter på bezel

Juli 2011
Jeg tar kontakt med AD per mail da jeg begynner å bli engestelig. Får svar at AD har ventet lenge på deler, men at de nå skal være kommet og at uret har hengt til kontroll en stund. Ad skal ta det videre med annen ansatt og gi tilbakemelding med en gang etterpå.

ingen tilbakemelding

August 2011
AD tar kontakt og sier at uret er ferdig, og går perfekt, men at AD fremdeles venter på noe enkelt som en glasspakning (uret går ikke gjennom trykktest). AD sier de har purret flere ganger på denne delen allerede.

Som det fremkommer i historikken kan ikke AD belastes i særlig grad for den lange ventetiden. Dog synes jeg kunde-dialogen kunne vårt mer frekvent og pålitelig. Jeg anser Lervik ur som en av de mer seriøse aktørene på det norske markedet og bærer ikke noe nevneverdig nag mot de. De synes nok heller ikke at denne ventetiden er særlig morsom

Dog synes jeg at ventetid på 8 måneder (and still counting) er horribelt. Jeg har hørt skrekkhistorier på TS om 6 måneder ventetid og i hva våre medlemmer synes om det. Hvor svikter det? Er det leverandør i form av Nortime eller Zenith selv som ikke makter å frembringe deler til en nylig utgått modell? Hvor er korken?

Det er noen forhold her som gjør meg skeptisk til å anskaffe en ny zenith i framtiden:
1. Kan bruke uret 4 av 5 år
2. Verditap av uret i forhold til urets alder. (den aldrer 20% raskere enn brukstiden..)
3. Eventuelle reperasjoner, hvis bezel og glasspakning tar min.8mnd, hvor lang tid tar mer komplekse deler? 3år?

Hva er forumets generelle mening om dette? Kan jeg som kunde forvente/gjøre i en slik situasjon?

Mvh
Erik

All we can do is sit and wait..... Det lengste jeg har ventet på en klokke er 13 måneder. Og det var ikke engang en fabrikk overhaling. Det korteste jeg har ventet er 5 uker.

Høres ut som om du har blitt utsatt for dårlig kommunikasjon.
Alt her i livet handler om forventning og resultat.
Den dagen disse to viktige elementene er i samsvar vil garantert skillsmisse-statistikken gå rett i kjelleren.;)

Dessverre er det slik at når en part ( her; urmaker) ikke justerer den andres (her; deg) forventninger blir det konflikter.
Justering av forventninger er lettere enn konfliktløsning. Dette burde Lervik Ur ha forstått i dette tilfellet.

Når det er sagt ble jeg litt skeptisk til å kjøpe en Zenith i fremtiden.
Ja, ja. Da seilte Blancpain FF opp som nytt mål.:cool:

Hr Lervik, er det ikke Knut han heter, bør lese denne posten og ta litt tak i saken. Om dette er den generelle måten verkstedkundene behandles på har han nok litt å hente på kundekommunikasjon.

Leverte en 59 Oysterdate for full service hos Bjerke i slutten av mai. Det skulle ta 6-8 uker. Her i forrige uke ringte jeg og purret og da fikk jeg tilbakemelding på mandag. De manglet også deler og de skulle "prøve" å tilpasse noe fra en annen modell... Uvisst når jeg får den tilbake. Forståelig når det gjelder en så gammel klokke kanskje, men allikevel litt frustrerende at de ikke kan sende meg en melding om rikets tilstand når det går såpass som to måneder over enn tiden de selv har anslått.

Det er vel ikke mye du kan gjøre, men prisen bør vel gjenspeile leveransen her. Du er nok ikke den første her inne som opplever manglende kommunikasjon fra den butikken. Som du sier startet det bra, men ble dårligere etterhvert. Jeg har beklageligvis heller ikke noe veldig positiv erfaring med Lervik. I salgstidspunktet er det utmerket, men oppfølgingen uteblir om alt ikke går etter planen. Jeg registrerer mange her inne har gode erfaringer fra nevnte forhandler, men tror nok at mange kan få minst like gode kjøps og serviceopplevelser hos andre forhandlere også.

Hei, har du kommet videre med denne saken?

Kanskje en PM til kakemons kan hjelpe! :)

Fikk tekstmelding om at uret er feridg i går. Har desverre vært veldig opptatt for tiden, så har ikke fått pratet med de ennå. Bærer jo ikke nag mot de personlig da rotårsaken her er ekstern leveranse fra produsent.

Men det skal bli deilig å få uret tilbake!

Problemer med tredjepart skjer i alle bransjer, men cluet er som andre her allerede har nevnt; forventningsstyring. Proaktiv oppfølging av kundene vil kunne spare alle involverte for vanvittige mengder frutrasjon.

Høres ut som om du har blitt utsatt for dårlig kommunikasjon.
Alt her i livet handler om forventning og resultat.
Den dagen disse to viktige elementene er i samsvar vil garantert skillsmisse-statistikken gå rett i kjelleren.;)

Dessverre er det slik at når en part ( her; urmaker) ikke justerer den andres (her; deg) forventninger blir det konflikter.
Justering av forventninger er lettere enn konfliktløsning. Dette burde Lervik Ur ha forstått i dette tilfellet.

Når det er sagt ble jeg litt skeptisk til å kjøpe en Zenith i fremtiden.
Ja, ja. Da seilte Blancpain FF opp som nytt mål.:cool:

Hvis kundeoppfølging på høyt nivå er målet, er vel heller ikke Blancpain kjent for å være kjappe på labben. Jeg gav opp en lenkebestilling etter 15 måneder. på generell basis så er vel deler på utgåtte modeller gambling nesten uansett produsent. Når det er sagt, så virker det som om kundeoppfølging er en nedprioritert øvelse i klokkebransjen. Kan ikke være så vanskelig å sende en SMS av og til når det er snakk om varer i den prisklassen.

Det var jo gode nyheter.:D
Du må endelig huske å legge ut noen bilder av vidunderet.

Hvis kundeoppfølging på høyt nivå er målet, er vel heller ikke Blancpain kjent for å være kjappe på labben.

Nei, det kan så være. Men når man har en AD i nærheten forventer man jo at det skal gå litt fortere.
Treg service u/ AD vs. treg service m/ AD er det ingen forskjell på i mine øyne.;)
Det er jo alltid lettere å velge et merke som føres av en lokal AD pga illusjonen om trygghet. Når du like gjerne kunne handlet via internett faller jo liksom denne "fordelen" vekk.

Hadde en hyggelig prat med Lervik idag. Zenithen var ferdig og skulle sendes i posten.

Oppsummert må jeg si at jeg er fornøyd med servicen på Zenithen. Det har tatt 9 lange måneder, men korken i dette tilfellet var den eksterne leverandøren, og ikke AD. Dette har vært en uheldig situasjon for begge parter, men sluttresultatet ble til slutt bra. Lervik tok litt ansvar her og gjorde det han kunne for at min opplevelse skulle bli bra til slutt. Det synes jeg er bra. Det bygger tillit.

Happy ending er bestandig bra.

Hadde en hyggelig prat med Lervik idag. Zenithen var ferdig og skulle sendes i posten.

Oppsummert må jeg si at jeg er fornøyd med servicen på Zenithen. Det har tatt 9 lange måneder, men korken i dette tilfellet var den eksterne leverandøren, og ikke AD. Dette har vært en uheldig situasjon for begge parter, men sluttresultatet ble til slutt bra. Lervik tok litt ansvar her og gjorde det han kunne for at min opplevelse skulle bli bra til slutt. Det synes jeg er bra. Det bygger tillit.

Happy ending er bestandig bra.

Skal man være fornøyd med 9 måneders leveringstid?? Generelt synes jeg at produsenter/leverandører av dødsdyre klokker bør vise en høy grad av service. Jeg har erfaring med at det tok 6 måneder å få tak i ny dial til en TAG (garantisak). Argumentasjonen den gang fra importør var at de "samlet opp" til leveranse fra produsent. I hvilket som helst annet produktområde ville det vært konkurs eller kundeflukt.... Er det kanskje grunnlag for en tråd "ris/ros klokkeprodusenter/importører/AD" :)

Tenk hvis bilbransjen hadde samme praksis.
Du kjøper ny bil som koster mange 100000 og så går den i stykker etter noen uker/mnd. Du leverer den til reparasjon og så sier de: "Dette er ikke noe problem, det går på garanti. Vi ringer når bilen er klar. Det tar ikke mer enn 6-9 mnd.":eek:
Dette er ikke bra nok fra klokke produsentene men det verste er at man ikke har noe valg.:(

Tenk hvis bilbransjen hadde samme praksis.
Du kjøper ny bil som koster mange 100000 og så går den i stykker etter noen uker/mnd. Du leverer den til reparasjon og så sier de: "Dette er ikke noe problem, det går på garanti. Vi ringer når bilen er klar. Det tar ikke mer enn 6-9 mnd.":eek:
Dette er ikke bra nok fra klokke produsentene men det verste er at man ikke har noe valg.:(

Selvfølgelig skulle det ikke tatt så lang tid som det gjør med en del klokke reparasjoner, ingen tvil om det! Og jeg ser bransjen og produsenter på en del områder har et forbedrinspotensiale! Men hvorfor det skal samenlikningen med bilbransjen hele tiden skjønner jeg ikke helt...

Selvfølgelig skulle det ikke tatt så lang tid som det gjør med en del klokke reparasjoner, ingen tvil om det! Og jeg ser bransjen og produsenter på en del områder har et forbedrinspotensiale! Men hvorfor det skal samenlikningen med bilbransjen hele tiden skjønner jeg ikke helt...

Nei, det vet ikke jeg. Det var nytt for meg.:D Jeg syntes bare det var morsomt som eks at noen forteller deg at bilen din er klar om 6 mnd.:D
Men seriøst nå, jeg skjønner at det er dumt å samenlikne bil og klokka og det er mye lettere å leve uten klokke (har jeg hørt:D) enn uten bil men jeg klarer ikke å komme på noen annen bransje hvor man må vente så lenge på reparasjon av en masseprodusert vare.
Anyway, vi er enige om at det er forbedringspotensiale.;)

...
Men seriøst nå, jeg skjønner at det er dumt å samenlikne bil og klokka og det er mye lettere å leve uten klokke (har jeg hørt:D) enn uten bil...

???:eek:???

Det går da buss! Men, ingenting (ikke engang mobil) kan erstatte klokka :p