Lavbudsjetts kronograf

Medlem
19. juli 2013
Innlegg
501
Sted
Hamar
Fant lite når jeg har søkt rundt, så håper på hjelp nok en gang herfra.

Jeg er ute etter en kronograf i budsjett klassen med 2000,- som topp. Har sett på dyrere merker og funnet ut at utseende messig er det dykkere med kronograf som treffer best, men reserverer meg ikke mot andre typer.

På forhånd takker jeg nok en gang for hjelpen!
 
Noen spesiell grunn til at du vil ha en kronograf?

For 2000.- finner du vel noen Citizen eller Invicta kronografer som faller i smak.

9223 Invicta Chronograph Black Dial Pris 1.015,-

AN3300-52E Citizen Sport Chrono Sort/Stål Ø38 mm Pris 1.019,-

1003 Invicta Pro Diver Chronograph Sort/Stål Ø43 mm Pris 2.295,-

Personlig hadde jeg spart opp litt ekstra og kjøpt denne klokken, det er kanskje bare meg og min vintage fetisj men jeg syntes at det er den fineste klokken til under 5 lapper! :eek:


Prototipo Chronograph - White Dial - Autodromo - Instruments for Motoring
Her får du et bra seiko automatisk urverk og en helt fantastisk klokke både kvalitets- og utseende-messig :p

Proto_Group.jpg


Elford2_1024x1024.jpg%3Fv%3D1380222236


watch.jpg


Men du kunne jo også sett etter noe på ebay, finn eller dratt innom en klokkebutikk og spurt noen der.
Så lenge som den klokkebutikken ikke er bjørklund da såklart ;)
 
Redigert:
Grunnen til at jeg vil ha kronograf er fordi jeg ikke har en fra før, og det kan bli nyttig.

Alle de som ble linker til var kvarts og blir uinteressant. Men takk for tips:)
 
Grunnen til at jeg vil ha kronograf er fordi jeg ikke har en fra før, og det kan bli nyttig.

Alle de som ble linker til var kvarts og blir uinteressant. Men takk for tips:)

Hvis du vil ha en mekanisk eller automatisk kronograf kommer ikke 2000,- til å holde.

Du kan da søke på eBay å se om du finner en vintage krono, men da er den nok ganske så slitt!
 
Er vintage interessant? I så fall må du også opp litt... ca. 5-6.000. Da kan eksempelvis få en Nivada Grenchen fra slutten av 60-tallet med et valjoux-verk i seg (7733):

IMG_8115.jpg


Diameter 38mm.

Dykker med kronofunksjon. :) Du bør vurdere litt kvalitet på verket også. Valjoux er arbeidshester fra 60-tallet og funker like bra den dag i dag. Og alle brukte disse verkene, inkl. Rolex og andre (JLC, Heuer etc.).
 
Tissot PRC200

Usikker på nøyaktig hvor mye denne koster, men skal ikke være så veldig mye mer enn kr 2000. Er riktignok ikke automatisk. Har likefullt et vellykket design og er et pent "inngangsur".

payslip_20100730173705.jpg
 
Brukt Chase Durer ligger i klassen 3-5000 på eBay og TimeZone.com. Da får du også mekanisk med display back og 7750 urverk.

Godt kjøp.
Jeg er ute og løper nå, så det er vanskelig å linke. Se under Dagens Klokke for i går. Der er min. Den er hvit.

:cool:
 
Var ikke klar over det ikke var så mye mekaniske kronografer i den pris klassa. Vintage er absolutt interessant men ønsker ikke å strekke meg noe særlig i pris. Da ferje se på alternativene jeg har fått her og vurdere de. Takk for hjelpen :)
 
De billigste vintage-kronografene fra en "kjent" produsent er kanskje 6138 & 6139 kronografene fra Seiko. Finnes i utallige utgaver.

mseiko6138f51.jpg


242d864f162320c3b31e7cef.jpg


Jeg har kjøpt et par på Ebay for under 1.000 kroner, men man må nok være forberedt på at de trenger service om ikke lenge.

Citizen har også en "Bullhead"-kronograf som er ganske stilig som ofte går for under 1.000 kroner på bukta. Men man skal være litt heldig for å finne et eksemplar som går en stund.

11321d1148102915-citizen-bullhead-bullhead.jpg