Le Creuset - hva bruker man de til?

Medlem
23. juli 2013
Sted
Buskerud
Hei!

Flytta ut, fått en stekepanne og gryte i støpejern, begge fra Le Creuset. Jeg innser at dette er et dumt spm., men hva slags matlagning passer disse til? Jeg har så vidt vært bort i kjøkkenet, så jeg er helt grønn? All tips og råd tas imot med takk. Både når det gjelder matlagning og vedlikehold av disse Le Creuset produktene. :p

Støpejernspanne fra Le Creuset?
- Stek kjøtt, fisk og grønnsaker
- prøv på medium varme først
- stek i fett
- ikke bruk oppvaskmiddel, kun veldig varmt vann

Dette er gode saker. Jeg har gått fra dyre moderne non-stick panner til disse og ser meg ikke tilbake.

Hvis det ikke er tre- eller plasthåndtak, bør det kanskje gå, men jeg vet ikke hvor optimalt det er.

Evig takk, kan de brukes som en ildfast form? Hva må jeg evt. passe på da?
Å huske at den er varm når du skal ta den ut av ovnen. :p

Gryter og panner av jern er gode ting, og kan brukes til alt. Men de holder litt på smak, så steker du pannekaker etter å ha stekt fisk, vil den første pannekaken smake litt funky. Ikke noe stort problem. Det eneste jernpanner ikke egner seg til, er vel å steke egg.

Som mange er inne på, er den genial til å lage mat i! Det er forskjell på håndtakene, men har du de i støpejern, kan du bruke de til alt:)
Jeg bruker min på grillen, i ovnen, på plate med og uten induksjon. Dette er nok den beste kjøkkeninvesteringen jeg har gjort på en stund.

Slenger med et lite bilde jeg:)

Helt genialt å lage gryteretter osv i disse. Har en selv. Siste jeg laget i den var fårikål :)

Ellers burde du prøve denne; Belgisk oksegryte. Det er så digg!

(Til 4 pers.)
Ca 1,2 kg rimelig kjøtt med fettmarmorering
3 ss olje
100 g tørrsaltet bacon
500 g småløk
250 g champignon
4 ss mel
1 ss Dijon-sennep
6-7 dl mørkt øl, type Leffe Dunkel eller Newcastle Brown
Noen kvister frisk timian
1 laurbærblad
Salt og pepper
1 ss mørkt sukker
1 ss eplecidereddik

Fremgangsmåte:
Gjør klar en ildfast gryte, type Le Creuset, med litt olje. Skjær kjøtt i terninger på 2x2 cm og stek dem lett på alle sider. Ha kjøttet til side mens du steker bacon, champignon og småløk. Ha kjøttet tilbake i gryten sammen med løk og champignon og strø over melet. Rør godt før du tilsetter øl, sennep, laurbærblad, timian og forsiktige mengder salt og pepper. Ha gryten i ovnen med lokk på i ca. 8 timer på 100 grader. Ha i mørkt sukker og eplecidereddik, og kok til slutt inn sausen rett før servering om du ønsker en tykkere konsistens.
I Belgia serveres retten ofte med dobbelt-friterte pommes frites eller en grønnsaks- og potetmos som blir kalt stoemp. Som tilbehør smaker smørstekte gulrøtter godt til, de frisker opp retten. Jeg har også med hell servert den med sellerirotpuré ved siden av.

Redigert:
Når jeg kjøpte fikk jeg med et oppskriftshefte på hva jeg kunne bruke gryten til. Der var blant annet en oppskrift på å lage brød i gryten.
Du finner sikkert dette i en lokal butikk eller gjerne på hjemmesiden til Le Crueset.
Ellers er disse supre på å lage mat som skal koke lenge.

Fikk en slik gryte i bryllupspresang, og den er ofte i bruk, nesten daglig. Perfekt til steking av bacon da de høye kantene tar unna det meste av sprut, og selvfølgelig som nevnt over her til gryter og baking av brød.

Husk på at man må la gryten avkjøles før man vasker den opp.

Kvaliteten virker svært god på le creuset.
Er det noen som har prøvd billigmerker på denne type emaljerte jerngryter?
Er de ok eller er det som å spare seg til fant?

• Liker
Reaksjoner: papphund og sunshine
Har ikke testet «no-name» gryter. Men har kjøpt noen på Fretex og Finn.no fra le creuset og Staub.
Denne her hadde jeg kjøpt:https://www.finn.no/175438933
Litt egnet polish så er den som ny. Ny knott får man også kjøpt.

• Liker
Reaksjoner: sunshine
Le Creuset lager produkter av fantastisk kvalitet! Tenker da spesielt på produktene deres i støpejern og stentøy. Jeg elsker å riste loffen i grillpannen på søndagsmorgenen og lage «pot-roast» i grytene inne i ovnen:)
Teflongrytene er ganske likt alt annet imo.

Jeg har en no-name kjøpt på Jernia. Emaljen tok til seg farge fra dag en og begynte så smått å smuldre etter noen måneder med bruk. Vil ikke anbefale det:(

Fikk en slik gryte i bryllupspresang, og den er ofte i bruk, nesten daglig. Perfekt til steking av bacon da de høye kantene tar unna det meste av sprut, og selvfølgelig som nevnt over her til gryter og baking av brød.

Husk på at man må la gryten avkjøles før man vasker den opp.

Jeg har en gryte jeg kjøpte for to år siden og bruker flittig. Den er av merket Gense, en oval 4-liters sak. Den er utmerket å bake brød (typ 2 mark mel) i, men det er også plass til en grovt oppskjært familieribbe i den om du skal lage fillegris eller bresere den.
Jeg er kjempefornøyd med den. Utvendig holder den seg fint, men siden den er helsvart er det vanskelig å si noe om hvordan den er på innsiden. Jeg har dog ikke sett at den flasser noe sted, så jeg må bare anta at den holder fint. Tror jeg betalte 750-900 for den på stor-Coopen eller Tilbords i Bodø.

Har ikke testet «no-name» gryter. Men har kjøpt noen på Fretex og Finn.no fra le creuset og Staub.
Denne her hadde jeg kjøpt:https://www.finn.no/175438933
Litt egnet polish så er den som ny. Ny knott får man også kjøpt.

Ville ikke vært så begeistret over et så stort hakk i bunnen. Resten er helt greit.

Har allerede en lav kasserolle fra Le Creuset og kjøpte min første Staub forrige uke. Morsom gryte med griselokk. :)