Lemania prosjekt eller prosjekter

Medlem
10. nov. 2018
Innlegg
1.878
Sted
Moss , Østfold.
En stund siden kjøpte jeg denne av en kunde og nå er det på tide å sette den i bedre stand.
Desverre så er det montert en K-krone(de er rett og slett søppel) og messing kassehals på den.
Ikke mye Super Compressor igjen da..:unsure:
16552861678211720347202105220007.jpg
16552861925338159280734173225361.jpg

IMG_1824.JPG

Har lett etter original krone og ikke funnet noen.
Et par dager siden fikk jeg tilbud på en Omega og en Lemania til , og hva var det der joda K-krone på Lemania
og Lemania compressor krone på Omega klokka:mrgreen::ROFLMAO:
IMG_1818.JPG
IMG_1815.JPG


IMG_1816.JPG

Etter litt roting i krone esken fant jeg Enicar compressor krone så da blir det det på den ene.
IMG_1814.JPG

Ett annet problem er glassene ,original "spenn ring" har spor til tallskiva og uoriginale ar ikke .
Der må jeg mulig tilpasse ringen til nytt uoriginalt dykkerglass.
IMG_1822.JPG
IMG_1819.JPG

IMG_1817.JPG
 
Det blir spennende å følge denne (også) @reldor . Det er alltid en glede å se arbeidet du legger i dette og får til!

8- D
 
  • Liker
Reaksjoner: reldor
Ett lite sortiment med kassehalser er kjekt å ha når man jobber med vintage klokker:p
IMG_1826.JPG

IMG_1827.JPG

Her har jeg tatt ut til baklokket.
IMG_1828.JPG

Jeg monterer alle halser med en dråpe loktite , om det hjelper vet jeg ikke men gjør godt for sjela:LOL:
IMG_1840.JPG
IMG_1842.JPG

Var heldig og fant glass som spenn ingen passet i.
IMG_1845.JPG

Jeg har valgt å ikke polere disse to , har bare brukt en liten runde med myk skive for å "blanke" metallet.
Baklokket er veldig slitt av Perlon reim , så for å prøve å få frem dykkeren polerte jeg med den hardeste skiva jeg har
bare for å ta av overflaten.
IMG_1838.JPG
IMG_1839.JPG
 
Så til urverket.
Før jeg demonterer har jeg lært meg å kontrollere at skive er sentrert.
De fleste klokker har vært en tur i gulvet..
IMG_1846.JPG

Rettet skivepilarene så mye jeg turte.
IMG_1851.JPG

Jeg lurer på om glasset har falt ut eller vært slått av en gang i tiden.
Er en del skitt på delene på skive siden , timehjulet spesielt.
IMG_1852.JPG

Jeg justerer viser friksjon ved demontering , kontrolleres ved montering også.
Dette gjør jeg med en negleklipper og med en slitt rival tilpasset inne i minuttrøret slik at det ikke klemmes for mye.
Obs , viktig å justere/klemme sammen i sporet som er fra før.
IMG_1858.JPG

IMG_1855.JPG

Stor glede ,ingen slittasje i fjærhuslageret , det sier mye om kvaliteten på messingen i verket.
IMG_1861.JPG

Dekksteiner fjernes fra støtsikringen slik at de blir renset skikkelig. Se tørr olje.
IMG_1859.JPG

Alle deler vurderes under mikroskop.
IMG_1862.JPG

Fjæra har fått seg en rar bøy så det tyder vel på at den er svekket. Uansett monterer jeg nye fjærer så lenge man får tak i de.
IMG_1866.JPG

Klar for rens.
IMG_1868.JPG
 
Tusen takk for at du deler, det er fint å følge med på gangen i en service.

Jeg har et litt dumt spørsmål; er kassehalsene 'one size' eller trenger de tilpasning? Dvs, er de maskinert helt riktig fra fabrikk eller er de oversized og må justeres inn?
 
Hei. Kassehalsene er i forskjellige størrelser som da er faste mål, men noen klokker har litt rare mål og man må da tilpasse halsen.
De jeg har har litt differanse.
F.eks. samme hals kan måle fra 1,99 til 2,01 mm.
 
  • Liker
Reaksjoner: Matsmet og Smokeless
Til sammenligning ,før og etter rens.
IMG_1868.JPG
IMG_1869.JPG
IMG_1852.JPG
IMG_1871.JPG

Dekkstener smøres med 9010 , tykkeste sten skal oversiden.
Disse behandles med epilame først sammen med ganghjul , ankerstener og opptrekket.
IMG_1877.JPG
IMG_1879.JPG

Ny fjær.
IMG_1880.JPG

Senterhjul smører jeg før montering , synes det er lettere enn å smøre i lageret.
IMG_1881.JPG
IMG_1883.JPG
IMG_1884.JPG

IMG_1886.JPG

Fjærhus , senterhjul smøres med 1300 , resten smøres med 9010 . Anker lager smøres ikke!
Anker stener smøres med 941.
Opptrekk smøres med 1300 og 9504
IMG_1888.JPG

Demagnetisering
IMG_1889.JPG

Trenger litt justering :p
IMG_1890.JPG
 
Har avsluttet prosjektet inntil videre .
Amplituden er for høy og ballansen slår for langt .
Jeg regner med at fjæra jeg brukte var feilmerket , mulig for kraftig.
Klokken er montert sammen så den får vente til jeg er ferdig med andre prosjekt(motorsykkel)
IMG_1909.JPG