Lervik ur

Diskusjonen rundt konseptet er ganske spennende, jeg har også blitt "sjokkert" over å få prøve solgte klokker på armen før.

Jeg tror vi, mildt sagt, kan slå fast at urmakerne har en mer pragmatisk holdning til varene de selger enn oss.

Uansett praksis er det alltid et element av risiko som urmaker må vurdere. Hva med dyre klokker som er inne på service ? Er det fritt fram for tafsing her også? Er det derfor jeg får tilbake ur fra ad med skrapemerker?? Skeptisk til denne bransjen altså og ser nå nesten ingen forskjell på å kjøpe nytt kontra brukt.

Jeg er jomfru altså, men noen prøvekjøringer har det da blitt....

Uansett praksis er det alltid et element av risiko som urmaker må vurdere. Hva med dyre klokker som er inne på service ? Er det fritt fram for tafsing her også? Er det derfor jeg får tilbake ur fra ad med skrapemerker?? Skeptisk til denne bransjen altså og ser nå nesten ingen forskjell på å kjøpe nytt kontra brukt.

Jeg er jomfru altså, men noen prøvekjøringer har det da blitt....

Det tviler jeg sterkt på! Ur som er inne til service er jo ikke noe urmakeren eiger. Kontra ur som er "lagt av" til kjøper.

Tror du skal slite lenge med å finne en jomfru som ikke har prøvd ut litt og hvert tidligere! ;)

Etter hva jeg har forstått så selger Lervik alle nye klokker med brukbart avslag. Kanskje det er såkalt "dempris", som vi sa til nybilkundene i hine hårde dager. Eller vi ga litt ekstra rabatt på en bil som hadde stått i utstilling. Den var kanskje prøvesittet av hundrevis av klønete kunder som sparket og skrapte med støvler og sko både her og der.
Noe måtte man jo fortelle importøren om konkurrentene klaget på at vi solgte med for store rabatter. Innen Rolexverdenen er vel den enkelte forhandler importør, men jeg antar at Bjerke klager til Rolex en gang i blant...

Dempris = demonstrasjonskjørt-pris

Vet at enkelte er sterkt i mot å sammenligne klokkehandel med bilhandel, men her snakker vi kapitalvare i begge tilfeller og sammenligningen er vel ikke helt på jordet. Det finnes bilnerder som er verre enn mange av oss her inne når det kommer til "hairlines".

Kan forstå at folk reagerer på at kjøpet deres har bitt tatt på og prøvd av utenforstående personer. Når det er snakk om så store summer så skjønner jeg at kjøper ønsker å ta møydommen til klokken. :)

Når det er sagt så hadde ikke jeg hatt noe som helst imot at potensielle kunder prøvde uret før jeg hentet det, det er tross alt snakk om felles klokkeinteresserte som ser på slike ur. Jeg tror samtlige som i det hele tatt spør om å få prøve et slikt ur vet hva det er verdt og hvor forsiktig man faktisk må være.

Når det gjelder sammenligningen med bil så er det en vesentlig større andel av befolkningen som er bilinteresserte. Både bygdefolk og byfolk. Her kan rett og slett hvem som helst prøve bilen, nesten. :)
Hadde jeg eid en lamborghini så hadde ikke jeg hatt noe imot at noen prøvde bilen, MEN da skulle jeg være til stede og vedkommende burde være en bekjent, rett og slett fordi en bil blir mer personlig mtp innemiljø, km-stand og faren for uhell (stor motor feks).

Jeg synes denne diskusjonen begynner å bli litt drøy. Jeg fikk se klokken ett kjapt øyeblikk mens jeg prøvde en daytona i rødt gull. Det var snakk om sekunder.

Jeg tror som Reidar at diskusjonen har skildd mere inn på det generelle enn akkurat ditt glade møte med DDen.

Da jeg kjøpte min første Rolex hos AD fikk jeg ikke prøve klokken før andre gangen jeg var innom, og da lå visakortet på bordet for å blidgjøre selgeren. Mulig det var badeshortsen som gjorde at jeg ikke fikk prøve første gang, eller så var det selgers kjærlighet til klokkene han solgte.

Jeg forstår at det er delte meninger om dette, og det er helt greit. Jeg vil bare få lov til å si at tråden har tatt en litt uheldig vending. Det man kan få inntrykk av, er at det bare er Lervik ur som gjør dette. Jeg har selv opplevd å få prøve slike klokker hos flere AD´er, så jeg ber om at videre diskusjon evt. foregår på et litt mer generelt grunnlag.

Alternativt kan vi bare enes om å være uenige, og avslutte diskusjonen i det hele tatt. Den har jo strengt tatt kommet litt off topic...

Jeg forstår at det er delte meninger om dette, og det er helt greit. Jeg vil bare få lov til å si at tråden har tatt en litt uheldig vending. Det man kan få inntrykk av, er at det bare er Lervik ur som gjør dette. Jeg har selv opplevd å få prøve slike klokker hos flere AD´er, så jeg ber om at videre diskusjon evt. foregår på et litt mer generelt grunnlag.

Alternativt kan vi bare enes om å være uenige, og avslutte diskusjonen i det hele tatt. Den har jo strengt tatt kommet litt off topic...

All honnør til Lervik som sikkert er en flott type! Dette er praksis som jeg er sikker på at veldig mange praktiserer.

+1! :)

Knut solgte drømmeklokka mi like før jul. Og, nå er det jammen meg kommet i avisen også :)

http://www.h-avis.no/nyheter/den-store-gaveforskjellen-1.6685998

Og, dersom noen lurte, så er det denne det er snakk om

12730633681_2.jpg

Litt On Topic:

Det er ingen tvil om at klokken er flott, metallet enda flottere og Lervik en urmaker det går an å forholde seg til :) Den glatte bezelen er skikkelig pen!! Syns det er kult at h-avis har tatt opp en klokke som en av de dyre, men fantastiske eventuelle gavene man kan gi noen.

Skal du bestille, Jayeff? ;)

Haha

Haha! Største kontrasten jeg har sett på lenge. Rolex til 400k og Telys på Nille. Hvor mange telys tror du man kunne fått for samme summen?:p

Haha! Største kontrasten jeg har sett på lenge. Rolex til 400k og Telys på Nille. Hvor mange telys tror du man kunne fått for samme summen?:p

Nå vet jeg ikke hva telysene koster på Nille, men på den lokale Coop får man 100 telys for kr. 29,90. Ganger man dette opp, ville man fått 1 377 926 telys for 412k :) Hver av disse lysene brenner i ca. 6 timer, hvilket gir 8 267 558,5 timer med lys, eller 344 481,6 døgn, hvilket tilsvarer ca. 943,8 år :)

Nå vet jeg ikke hva telysene koster på Nille, men på den lokale Coop får man 100 telys for kr. 29,90. Ganger man dette opp, ville man fått 1 377 926 telys for 412k :) Hver av disse lysene brenner i ca. 6 timer, hvilket gir 8 267 558,5 timer med lys, eller 344 481,6 døgn, hvilket tilsvarer ca. 943,8 år :)

Og da sier vi som alltid, hvis du bare legger LITT mer penger på bordet så kan du få telys som brenner i 1000 år!