Lesetips til Rolex noob

Medlem
8. juli 2011
Sted
Norge
Har skikkelig lyst til å lese meg litt opp på Rolex da det er et merke jeg har oversett i mange år. Det har blitt oversett rett og slett fordi alle skal ha, og da gidder ikke jeg :p

Nå har jeg kommet så langt at jeg kommer ut av "Rolex skapet" og innrømmer at jeg synes Daytona er en utrolig sexy klokke. Jeg vet at mange her inne er uenige med meg, men jeg liker også subene, så ikke noe klaging fra dere fanboys ennå!
Det ligger nok en vintage Daytona for meg i fremtiden, men vil skaffe mer kunnskap mens jeg sparer.

Jeg er på utkikk etter artikler/sider med bakgrunnsinformasjon om daytona spesielt og Rolex generelt. Leste noe på Hodinkee for noen mndr siden, men finner ikke igjen den artikkelen.
Er klar over at det finnes mye stoff der ute på emnet, men gidder ikke lese meg ihjel, og spør da dere hvor det beste er samlet?

Finnes loads and loads.. Jeg har en Rolexbok (softback i A4) hvor det står en del. Tror den heter Essential rolex ettellerannet. Den kan du godt låne om du vil plukke opp den i oslo. send PM @Ralph

Redigert av en moderator:
Har gått svanger med tilsvarande post. Slenger meg på denne (ikkje meininga å kapre posten).
Leitar etter lesestoff på Rolex (Datejust rundt 1980). Jaktar fødselsårklokke, men slit med å finne
info om korleis denne skal vera for å være 100% original.

Takker for tilbakemeldinger så langt. Jeg har startet litt forsiktig å titte rundt i Jakes blogg, men synes det mangler litt dybde på vintage Daytonas. Noen som har noe på emnet?

@ragamuffin hehe...nei! Takker for direktelink. Tydeligvis mye info på den bloggen jeg har gått glipp av. Brukte 2 timer på å kikke rundt, men der ser du.

Jakes Rolexblogg går mye dypere i Daytona historien, og er herlig lesning, men her er også linken til sammenfattet artikkel på Hodinkee. Fant den plutselig.

Hvis du VIRKELIG vil lese deg opp på Daytona, så er vel denne boken det nærmeste du kommer Bibelen:

Mondani | Rolex Daytona Story

24_1409.jpg

Problemet er vel at boken koster nesten like mye som en Daytona. :p

Det stod en artikkel om Daytona(og carrera) i siste utgave av WatchWorld :)

5513. The one and only. :cool:

Veldig bra @SpaceCowboy !
Jeg startet faktisk på Submarineren i går så vidt. Men ikke fått med meg denne linken. Rett og slett fantastisk detaljert.

Greier ikke bestemme meg for om det blir 5513 eller 14060. Dette ligger nok forhåpentlig i planen som en julegave til meg selv. Jippi! (Jeg vet at 14060 teknisk sett ikke er vintage ennå).
Mest interessert i 5513 foreløpig. Men liker glass fremfor plexi. Litt sexy med domed plexi også da. Jeg har også skjønt at jeg lider av en sykdom, jeg forelsker meg estetisk sett alltid i de dyreste versjonene av klokker enten det er Daytona, Submariner eller IWC 666.

Når det gjelder Submarineren så har jeg såååå lyst på en tropical.

Veldig bra @SpaceCowboy !
Jeg startet faktisk på Submarineren i går så vidt. Men ikke fått med meg denne linken.

Mest interessert i 5513 foreløpig. Men liker glass fremfor plexi. Litt sexy med domed plexi også da.

Bare hyggelig!

Har du erfaring med begge, dvs. glass og plexi? Jeg vet at flere har issues med plexi, men personlig synes jeg det faktisk er veldig greit med plexi, i alle fall ift riper. Blir den skrapet opp, fikses det lett med litt tannkrem. :) Og skulle du være så uheldig å få et stygt hakk, kan hele plexi-glasset skiftes ut uten at det koster halve klokka. ;)

Bonusen er jo en inni h... fet dome. :cool:

Etter dagens research på Submariner har jeg skjønt to ting. Det ene er at det ikke er tropical skive jeg vil ha, hadde blandet den med Gilt.
Den andre er at det blir en 5512/13, helst Gilt. Helst så fort som råd er. Løpet er kjørt og jeg er på Rolex som neste klokke.

Fant en fantastisk oversiktlig artikkel om Daytona i dag på Watchonista med tidslinje, referanseoversikt, masse filmer og henvisninger til andre gode artikler på nett.