Leter etter liten "pilot"-klokke.

Medlem
31. okt. 2010
Hei! Som mange andre nyregistrerte brukere er jeg ute etter ny klokke.
Jeg har i den anledning en god del spørsmål som jeg håper å få svar på.

Først og fremst er jeg ute etter en liten klokke uten lenke, og med et enkelt design.
Selvfølgelig kan man bytte ut lenken, men jeg synes det er greit at jeg kjøper noe som er laget til reim.
Jeg kommer mest sansynlig til å bruke en enkel svart skinnreim (ikke noe krokodille), og evt. en NATOreim.
Klokken bør også ha liten diameter (< 40 mm) og være ganske tynn (< 10 mm).
Ønsker ikke noe chronograph, men klokken kan gjerne ha dato.
Det er heller ikke ønskelig med dykker-stil.
Klokken kommer til å bli brukt til alt, dvs ikke noe dressklokke.

Litt usikker på om jeg ønsker å gå for quartz eller automatisk.
Hvor ofte krever en mekanisk klokke vedlikehold, og hvor mye koster dette?
Krever en quartz-klokke noe vedlikehold utenom batteribytte?

Ønsker en billig klokke, dvs < 3500 kr.

Etter mye søking har jeg blant annet kommet over watchuseek sitt forum. De har jo egen pilot-seksjon.
Det var selvfølgelig dette forumet jeg fant først.
Merker som jeg vurder er: Aristo, Laco, Archimede, O&W, Aeromatic, Poljot.
Steinhart har for store klokker, og Stowa er for dyrt.

Kom GJERNE med flere forslag og også gjerne spesifikk modell. Forslaget trenger absolutt ikke å oppfylle alle ønskene.

Når jeg søkte rundt på internett kom jeg over denne tråden hos watchuseek.
Hva er dette for eksempel? Liker designet, men er usikker på kvalitet osv. Hvor mye vil vedlikehold/justering koste hos en urmaker?

Takker for alle svar og innspill!

vet ikke om du har sett på Sinn http://www.sinnwatches.com/proddetail.php?prod=si080
her er ialefall en klokke som oppfyller noen av kravene dine
+ at her får du både en estetisk kjempflott klokke ,litt enkel,uten masse dildall på skiven
bare 38,5mm bred og 10,1 mm tykk
klokken er bare knallpen på reim
klokken koster dog ny litt over ditt budsjett men disse dukker jo oppp på bruktmarkedet både titt og ofte , ny pris her er 5127 kr på Sinns hjemmeside
(kan kanskje fås billigere annensted?)
alternativt sjekk ut Orient som merke
selv leter jeg for tiden etter en omega vintage dressklokke, masse flott der og
lykke til

Absolutt en fin klokke, 556.
Litt for dyr, men selvfølgelig et alternativ hvis man får tak i den billigere/brukt.

vet ikke om du har sett på Sinn http://www.sinnwatches.com/proddetail.php?prod=si080
her er ialefall en klokke som oppfyller noen av kravene dine
+ at her får du både en estetisk kjempflott klokke ,litt enkel,uten masse dildall på skiven
bare 38,5mm bred og 10,1 mm tykk
klokken er bare knallpen på reim
klokken koster dog ny litt over ditt budsjett men disse dukker jo oppp på bruktmarkedet både titt og ofte , ny pris her er 5127 kr på Sinns hjemmeside
(kan kanskje fås billigere annensted?)
alternativt sjekk ut Orient som merke
selv leter jeg for tiden etter en omega vintage dressklokke, masse flott der og
lykke til

Finnes det en urmaker som fører Sinn i Oslo?

Smiths PRS-29A er interessant. Det går i retning 36 mm diameter og ikke 39 mm på de fleste alternativene.
Vurderer Archimede også, men litt spesielt at det skal være dyrere med 36 mm enn 39 mm.

Hva er den praktiske forskjellen på akryl (som Smiths PRS-29A har) og safir glass?

Finnes det en urmaker som fører Sinn i Oslo?

Nope.
Nærmeste en kommer er vel Sverige.
Neil på Chronomaster kan ellers anbefalles, men hjelper jo lite hvis en har lyst til å fysisk se og prøve klokkene.
Er du i nærheten av Kr.sand så er det bare å slå på tråden så kan du få klasset på mine Sinn`s.
Har en 656 og en 256TY

Sinn 656 on box by Dime a dozen, on Flickr

Sinn 256TY on box by Dime a dozen, on Flickr

Nope.
Nærmeste en kommer er vel Sverige.
Neil på Chronomaster kan ellers anbefalles, men hjelper jo lite hvis en har lyst til å fysisk se og prøve klokkene.
Er du i nærheten av Kr.sand så er det bare å slå på tråden så kan du få klasset på mine Sinn`s.
Har en 656 og en 256TY

Sinn 656 on box by Dime a dozen, on Flickr

Sinn 256TY on box by Dime a dozen, on Flickr

Det er jo veldig hyggelig av deg. Skal ikke mot de traktene med det første, men skulle ting endre seg tar jeg gjerne kontakt:)

Smiths PRS-29A er interessant. Det går i retning 36 mm diameter og ikke 39 mm på de fleste alternativene.
Vurderer Archimede også, men litt spesielt at det skal være dyrere med 36 mm enn 39 mm.

Hva er den praktiske forskjellen på akryl (som Smiths PRS-29A har) og safir glass?

Det er lettere å få riper i akryl en safir, om det er flere ulemper/fordeler med de ulike vet jeg ikke..

Akryl er "nærmest" uknuselig, men som sagt er det mindre motstandsdyktig mot riper. Dette kan som regel fikses forholdsvis enkelt med litt polywatch (polering). Safir er som kjent godt motstandsdyktig mot riper, men er du skikkelig uheldig kan du ende opp med å knuse glasset og en tur innom service avdelingen blir nødvendig.
Akkurat på en klokke som Smiths derimot, ser jeg ingen problem med å gå for akryl da det bare øker vintage feelingen i dette tilfellet.
Ble faktisk litt sugen på en slik selv nå :(

Akkurat på en klokke som Smiths derimot, ser jeg ingen problem med å gå for akryl da det bare øker vintage feelingen i dette tilfellet.
Ble faktisk litt sugen på en slik selv nå :(

Jeg har også et weak spot for sånne militære små ur. Har mange ganger sittet på timefactors med fingeren på knappen for å bestille noe greier drefra. Cwc heter et annet merke med et visst militært alibi som også har noen kule modeller, sjekk Silvermans.