Litt av Italia

Medlem
25. juli 2012
Sted
Lillehammer
Skal til Roma, Firenze og Venezia til høsten. Tar gjerne i mot reisetips både om mat og klokker :)
Flyr ned og hjem, ellers bruker vi tog når vi er i Italia.

Når du er i Firenze anbefaler jeg å ta deg en vintur ut i Chianti-området. Og ta en av de litt dyrere turene, det er verdt det :) Også mulighet for luftballongtur i Chianti-området (anbefales å gjøre på en skyfri dag). Ellers er det jo godt med klokkebutikker i både Roma og Firenze (Har ikke vært i Venezia), men har ikke inntrykk av at prisene der er så mye bedre enn i Norge.

Skal du toge litt rundt og oppleve Italia, vil jeg anbefale Toscana, og spesielt Lucca.
Lucca er en spesiell by, som ligger omringet av en gammel bymur. Her finner man nydelige restauranter, torg og Italiensk liv. Det er også byen til Puccini, og selv om man ikke elsker opera (var nytt for meg) vil jeg anbefale et besøk, gjerne med noen glass prosecco først på den lokale piazza'n.

I nærheten er det mange vingårder man kan legge seg inn på, og oppleve litt agriturismo med overnatting, vinsmaking og alt i et.

Enjoy:cool:

Er du i Venezia, anbefaler jeg en times kjøretur nordover til en flott by med navn Grado!
Byen er en halvøy, og du kjører på moloen for å komme ut på øya.
Halve øya er bilfri, med smale koselige bakgater med små, intime restauranter.
Den andre halvdelen er litt med shopping og cava:)
Det finnes også flotte strender her, så her har to ALT innenfor en rekkevide på noen få kilometer!

Du kan holde av en dag eller to her, da har man vært igjennom det meste:)

GOD TUR!:cool:

Skal du toge litt rundt og oppleve Italia, vil jeg anbefale Toscana, og spesielt Lucca.
Lucca er en spesiell by, som ligger omringet av en gammel bymur. Her finner man nydelige restauranter, torg og Italiensk liv. Det er også byen til Puccini, og selv om man ikke elsker opera (var nytt for meg) vil jeg anbefale et besøk, gjerne med noen glass prosecco først på den lokale piazza'n.

I nærheten er det mange vingårder man kan legge seg inn på, og oppleve litt agriturismo med overnatting, vinsmaking og alt i et.

Enjoy:cool:

Har vært i Lucca og flere andre deler av Toscana tidligere og jeg støtter deg fullt ut, området er fantastisk :D

Er du i Venezia, anbefaler jeg en times kjøretur nordover til en flott by med navn Grado!
Byen er en halvøy, og du kjører på moloen for å komme ut på øya.
Halve øya er bilfri, med smale koselige bakgater med små, intime restauranter.
Den andre halvdelen er litt med shopping og cava:)
Det finnes også flotte strender her, så her har to ALT innenfor en rekkevide på noen få kilometer!

Du kan holde av en dag eller to her, da har man vært igjennom det meste:)

GOD TUR!:cool:

Takk for tipset! Grado skal jeg huske til neste gang, høres spennende ut. Denne gangen skal vi først og fremst sjekke ut Venezia i det området. Men det er fint å ha noe på blokka til neste gang :)

Takk!

Venezia

Fikk disse to restauranttipsene av noen innfødte venner av familien. Det viste seg å være gode tips for et topp måltid.
- Do forni Welcome to Do Forni: "the restaurant of Venice Italy."
- Raffaele :: Ristorante da Raffaele :: Benvenuto

Pizza er det selvfølgelig over alt, men er du sulten etter å ha travet rundt i Dogepalasset, anbefaler jeg denne:
Trattoria Pizzeria "Aciugheta". Baksiden av Dogepalasset. Gå over Ponte della Canonica, slik at sukkenes bro er høyre side. Gå rett frem til torvet Campo San Filippo e Giacomo.

Hvis du ikke har bestilt hotell i Venezia ennå, kan jeg på det varmeste anbefale Hotel Ala Hotel Ala Venice: Official web site

Hva er den beste Panerai opplevelsen man kan ha i Firenze? Var det ikke i denne byen det hele startet for Panerai? Jeg vet der er flere ADer i byen, noen som er bedre enn andre? :)

I Roma bør dere absolutt stikke innom her. Meget høy kvalitet på maten/ resuranten, men ikke snobbete.
Bakeriet med samme navn rett borti gata holder uber kvalitet det også.

Home

Hva er den beste Panerai opplevelsen man kan ha i Firenze? Var det ikke i denne byen det hele startet for Panerai? Jeg vet der er flere ADer i byen, noen som er bedre enn andre? :)

Nevnte butikk ved Duomoen er "ground zero". Det var der det hele startet

Firenze

Ristorante Buca Mario, så beställer du en fiorentina stek som du såklart MÅ göra när du er där!
Topp vin, topp service och fantastisk mat!