Lommeur fra Brequet

Medlem
30. juli 2014
Innlegg
4
Hei
Jeg har aldri skrevet her før, men trenger noen gode råd.
Har lenge ønsket med et lommeur av Brequet og kom over denne nå på ebay:
eBay item number:111582286962

Vel, jeg aner jo ikke hvordan man sjekker om den er orginal eller ikke og skrev til fyren som står nevnt og svaret jeg fikk var:
Hello
This watch was made prior to the breguet serial number system and prior to when he was putting hidden signatures. Normally you would date the watch by the serial numbers. So it is one persons opinion on when the watch was ,manufactured which is our watchmaker, who dates it to this period by the case and movement style. Breguet is known to use this style of case in his early years. There is always risk with a Breguet as know one really knows, as many were copying his work.

- jethrull92

Er dette noe å satse på?

Lyst til å Klinke til kjenner jeg, men trenger hjelp fra dere andre klokkeinteresserte? Hvordan betaler man og er det trygt?

Helge
 
"Breguet à Paris" betyr at det burde bli mellom 1775 og 1807 når han startet sin verksted i Paris.
Fra 1807 ble det "Breguet et fils" siden han tok sønnen inn i bedriften.
Ikke vanskelig å finner ut det...
Men jeg er ingen ekspert og man må presentere den til en ekspert for å bli sikkert at alt er original...

Å "ser og tar" på hjelper ikke hvis man vet ikke hva man skulle se etter...
 
Jeg hørte faktisk nettopp en historie om et 200 år gammelt lommeur det stod Breguet på som viste seg å være fake. Dette ble bekreftet av Breguet selv .Viser seg at noen har satt Breguet sin logo på noe som på ingen måte var laget av Breguet. Det er visst ikke uvanlig med slike "fake" lommeur med Breguet sin logo på, fra gammelt av De er fremdeles verdt noen tusen grunnet alderen, men ville vært veldig forsiktig på slike kjøp. Så lenge man ikke er ekspert på feltet lønner det seg sjeldent å investere i det som ser ut som verdifulle lommeur.

Min anbefaling her er dermed at du ikke bør kjøpe så lenge du ikke har med en ekspert på Breguet og ser uret live.
 
Hei
Følger med hva dere skriver og setter stor pris på dette. Greit med nye innspill. Blir enten noe slikt, men er ikke mange til salgs her i Norge, eller en Grande Duo Reverso fra JLC.
Men hadde vært så ufattelig moro med et ekte Brequet lommeur. Skulle helst vært en tourbillion men det passer ikke lommeboken min i dette livet. he he
Si gjerne ifra hvis noen vet noe om et slikt lommeur til salgs.
 
Får ca 10-15 år siden hadde The National Association of Watch & Clock Collectors i statene, en samling hvor de største samlerene møtes med Breguetne sine. Det de ikke viste var at en ekspert fra Breguetmuseet i Paris hadde også blitt sendt får å finne gammle skjulte skatter.

Av ca 30 såkalte Breguet ur som ble lagt på bordet viste seg at bare 3-4 ur var ekte etter at eksperten hadde sett på dem. Samtlige av disse urene som var falske var cylynderur som lignet de urene Breguet kjøpte halvferdig fra Sveits. Disse urene bygde han om til å bli repeatere. De gir fra seg en klang når du trykker ned krona. Han sluttet å kjøpe og produsere disse urene i 1787. Da hadde han nok økonomi og arbeidskraft til å bygge alle klokkene sine fra bunn av.

På 1800 tallet ble disse urene fortsatt produsert i stor skala i Sveits. Siden disse lignet veldig på de første klokkene Breguet lagde, ble de populære klokker til å lage falske Bregueter av. De var datidens svar på falske Rolex. De ble som oftes ikke bygd om til repeatere som Breguet gjorde. De aller beste kopiene har repeater og er av høy kavlitet. Det man må se etter da er numereinger og andre ting. Breguet brukte ikke numereing i baklokket, men i mellomlokket og på verket sammen med navnet sitt. Står det Breguet a paris på skiva så er det feil. Breguet brukte kun Breguet på skivene fram til det ble Breguet et fils. Står det f.eks også Breguet et fils på verket og breguet a paris på skiva så burde alarmklokkene ringe ganske høyt. Når det gjelder gravering av navnet Breguet, så kan man ofte spotte en kopi der også. Breguet brukte kun et få antall gravører som graverte på kassene hans. De graverte logoen Breguet ganske likt. Man kan da spotte kopiene med anderledes form på bokstavene gravert på kasse og verket.

Ut i fra bildene på dette cylynderuret så mangler det noen ting. Det står at den ikke er en repeater. Den mangler et vesentlige nr på selve verket. Alle urene hans hadde et nummer. Bare tull det han skriver at klokka er lagd før Breguet hadde numerering på klokkene sine. Den mangler en B punslet inn i baklokket. Nummeret i baklokket er alt for høyt til at den skal være en tidlig modell. I alle bildene jeg har sett av de tidligere Breguene så har det vært et mellomlokk i kassa hvor Breguet a Paris er gravert med et nummer. Nummeret på kassa skal være den samme som på uret. På de tidligste cylynderurene står det også bare Breguet på skiva. Ikke Breguet a Paris. Det kom litt senere. Det var rundt 1807 hvor sønnen hans kom inn i firma at det ble brutkt et annet navn på skiva. Breguet et fils.

Jeg har sett selv at denne klokka har ligget på Ebay en lengre periode. Siden den har ligget en stund så er det rart den ikke har blitt plukket opp tidligere av samlere og eksperter vis den var ekte på den prisen. Jeg leste et sted at å kjøpe et gammelt cylynderur som er merket Breguet uten bevis om den er ekte fra museet i Paris, er galskap. Det er jeg enig i. Selger hadde tjent mye mere penger hadde han tatt seg bryet med å sjekke opp uret med museet i Paris. Jeg hadde bedt om mere bevis fra selger før kjøp.

En ekspert fra Sotheby's i London skrev en gang at man kjøper ikke vintage Breguet på Ebay. Det kjøper man på kjente auktioner.

Kilde. George Daniels bok The Art of Breguet og Breguet. Salomons
 
Redigert:
Hei.
Tusen hjertelig takk for gode råd. Da har jeg lært en god del også. Er ikke så værst det på en mandag kveld.
Da kommer jeg til å stå over denne klokka, he he.
Takk