Longines Flagship - Pappas klokke

Suften

Støttemedlem
Medlem
26. des. 2012
Sted
Viken
Fasenasjonen for denne klokka startet nok lenge før jeg forsto hva en klokke var og hvordan den fungerte. Den satt på armen til pappa da jeg ble født. Han hadde kjøpt den ca. 10 år før for sin første lønning som hjelpegutt på et gartneri.

Jeg husker den var blank og fin, sort skive med enkle markører i stål. Den satt alltid på armen hans men jeg fikk prøve den hver gang jeg spurte. Jeg satt og så på sekundviseren som beveget seg runde på runde i et behagelig tempo. Den var så enkel men likevel så flott å se på. Jeg forsto også veldig tidlig at Julenissen var pappa, fordi den klokka ville jeg kjent igjen på 50 meters avstand.

En gang på 80 tallet havnet den sorte Flagship’n i en skuff og klokken ble erstattet med en blank Timex med digitale tall. Den slapp man å trekke samtidig som den gikk mye mer nøyaktig. Den hadde også alarm og stoppeklokke. Jeg fikk på samme tidspunkt en sort Casio med kalkulator. Jeg synes den klokka var helt fantastisk med mange nyttige funksjoner.

Når jeg ble litt eldre begynte interessen for de klassiske klokkene å melde seg. Jeg husker jeg gikk til TIKK-TAKK i Asker for å kjøpe meg en klassisk klokke i 1990, 18 år gammel. Da hadde jeg også fått lønning for første gang. Jeg så da etter en klokke som lignet på Flagship’n til pappa. Jeg endte opp med en Certina som lignet veldig.

Når klokkegalskapen virkelig meldte seg i 2010 spurte jeg Pappa om han viste hvor den gamle klokka hans var. Han svarte dessverre at den var kastet for mange år siden fordi den var utslitt og ikke virket mer. Han sa også at det var den beste klokka han hadde hatt og at han savnet den klokka veldig. Den hadde tross alt vært med på de fleste av hans største hendelser gjennom livet som skolegang, ekteskap, første jobb, fødsler osv….

Jeg bestemte meg da for å kjøpe en helt ny Flagship til pappa, som han skulle få på 70 års dagen sin. Den finnes ikke ny i sort, så det måtte bli en i stål med hvit skive, selvfølgelig mekanisk. Det var med stor glede og overraskelse han pakket opp klokka. Den har sittet på armen hans siden og kommer forhåpentligvis å sitte der resten av hans liv.
Jeg bestemte meg også for å starte jakten etter en klokke som var mest mulig identisk med den klokka pappa kjøpte i 1961. Jeg lette lenge på nettet og til slutt fant jeg en som lignet veldig. Jeg kjøpte klokka og det ble starten på en etter hvert ganske stor samling av denne fantastiske modellen.

Den finnes i mange forskjellige varianter men har likevel noe gjenkjennelig og klassikk over seg som aldri går av mote. I år fyller Flagship 60 år og jeg gleder meg til juli da jeg forhåpentligvis får en jubileumsutgave på armen.

Nedenfor følger bilder av de klokkene jeg har i samlingen min pr. i dag.

FullSizeRender.jpg
gull.jpg
IMG_5437.JPG
IMG_5534.JPG
IMG_5560.JPG
IMG_5580.JPG
IMG_5582.JPG
IMG_5586.JPG
IMG_5587.JPG
IMG_5588.JPG
IMG_5589.JPG
IMG_5590.JPG

Herlig historie @Suften Det er slike historier som gir denne hobbyen mening.
Trist at klokken gikk i det store arkivet, men tipper gleden av den nye veier opp.

• Liker
Reaksjoner: Suften
Flott historie, jeg har også sansen for flagship! Har du litt mer kjøtt på benet angående den i gull med tvinnet gull "tau" på skiven? Årstall etc.? Har alle seilskute på baksiden?

• Liker
Flott historie, jeg har også sansen for flagship! Har du litt mer kjøtt på benet angående den i gull med tvinnet gull "tau" på skiven? Årstall etc.? Har alle seilskute på baksiden?
Takk for det. De aller fleste av klokkene har et skip på baksiden i forskjellig utførelse. Klokkene i helgull har en meget flott skip på baksiden.
Klokken du nevner er fra fra 1966 og er i 14 K gull. Den har cal. 30L med mauelt opptrekk. Dette er et av de beste urverkene Longines har laget. Går også for å være av de bedre urverkene fra den tiden uansett merke.
13186754.JPG

For en fin historie, og så mange flotte klokker!

Trist at din far kastet den gamle klokken sin, men du har jo fått mange flotte "erstatninger". Har nettopp fått øynene opp for Flagship, og som deg har jeg lagt inn bestilling på den nye jubileumsutgaven. Gleder meg til den kommer. :)

• Liker
For en fin historie, og så mange flotte klokker!

Trist at din far kastet den gamle klokken sin, men du har jo fått mange flotte "erstatninger". Har nettopp fått øynene opp for Flagship, og som deg har jeg lagt inn bestilling på den nye jubileumsutgaven. Gleder meg til den kommer. :)
Tusen takk for det. Skulle gjerne hatt klokka hans fra 1961. Blir gøy med jubileumsutgave!

Flott samling! Kjenner jeg savner den gamle Flagship-en min (den med "gull-tau") når jeg ser dette, men den kom helt klart til rett mann! Glad det var du som kjøpte den!