Longines HydroConquest & Conquest

Medlem
10. sep. 2013
Innlegg
55
Hei,

Jeg er på utkikk etter min første mekaniske klokke, og synes Longines sine sportsklokker virker som bra bang for the buck blant Sveitsiske klokker. Men jeg lurer på et par ting. Jeg har fått med meg at de mekaniske klokkene har ETA-urverk, men på den offisielle siden er det flere forskjellige urverk på samme modell. Er det fordi de er tilpasset de ulike størrelsene på klokkene (jeg er mest interessert i de største)? Er det noen som kan hjelpe meg med å forstå forskjellen, og hvilken jeg bør gå for?

Official Longines website - Longines Swiss Watchmakers since 1832

Kunne gjerne tenkt meg en HydroConquest med alle tallene synling, og ikke bare 6, 9, 12, men utenom chronograf-klokkene er det bare på de mindre versjonene. Så det står mellom en HydroConquest L3.642.4.96.6 og en Conquest L3.687.4.99.6 - begge på 41 mm.

7030f.jpg


IMG_0067_zps601415db.jpg


Redigert: Var innom urmaker i dag for å se hvordan den så ut på håndleddet. De hadde bla. en blå Conquest og en blå HydroConquest. Likte fargen. Den var ikke så pregende som man kanskje får inntrykk av på bilder. HydroConquesten var en blå variant med elleve siffer (ikke bare 6, 9, 12), som jeg ikke har sett før. Den virket litt liten, så usikker på om den faktisk var 41 mm eller om den var 38 mm. Klokken jeg er vant til er en Citizen Eco Perpetual Chrono A-T på 42 mm, samt jobbklokka som er en Casio GD100 på over 50 mm tror jeg. Spurte ikke om urverket i butikken siden de neppe går rundt og vet hva som sitter i de forskjellige variantene.
 
Redigert:
Jeg er litt usikker på hva det faktisk er du spør om.. Lurer du på hva som er forskjellen på urverket i Conquesten du vurderer kontra hydroConquest? Conquesten har jo GMT-funksjon, som er en komplikasjon på urverket. Sånn sett kan du jo si at denne har et mer spennende urverk enn hydroConquesten..
 
Jeg er litt usikker på hva det faktisk er du spør om.. Lurer du på hva som er forskjellen på urverket i Conquesten du vurderer kontra hydroConquest? Conquesten har jo GMT-funksjon, som er en komplikasjon på urverket. Sånn sett kan du jo si at denne har et mer spennende urverk enn hydroConquesten..

Nei, også blant de ulike HydroConquest-klokkene (uten kronograf) er det ulike urverk (og da tenker jeg ikke på quartz). Men regner med det er pga. at klokken kommer i ulike størrelser.

Redigert:

Det står 3 forskjellige urverk på de mekaniske HydroConquest-klokkene uten kronograf: L595, L633 og L619.

L3.642.4.96.6 og L3.695.4.19.6 ser like ut på størrelse også, men har ulikt urverk. Så lurte på om én var bedre enn den andre. Beklager at jeg ikke var mer spesifikk i førsteposten.
 
Redigert:
L633 er basert på ETA 2824/2. Dette er kjent som "arbeidshesten" blant sveitsiske urverk. Dette er et godt uttestet verk og er sånn sett et trygt valg. Dette er også det tykkeste urverket av de du nevner, og det kan dermed bety at klokken kan være litt tykkere. Det skal også nevnes at det har den dårligste gangreserven av alternativene, men det er så lite som skiller dem at jeg vil anse det som ubetydelig.

L595 er er basert på ETA 2000/1 og erminre enn de andre to.

L619 er basert på ETA 2892/A2.

Kan dessverre ikke si noe spesielt om hva som vil være det "beste" valget, men alle disse burde være trygge valg :)
 
Takk for svar! Virker ikke som det har så stor betydning hvilken jeg går for. Det som er mest kjipt er jo at det finnes quartz-versjoner av akkurat samme klokken. :p

Nå er spørsmålet om jeg skal punge ut de ekstra tusen en Longines koster, eller gå for en litt rimeligere Seiko/Certina.
 
Takk for svar! Virker ikke som det har så stor betydning hvilken jeg går for. Det som er mest kjipt er jo at det finnes quartz-versjoner av akkurat samme klokken. :p

Nå er spørsmålet om jeg skal punge ut de ekstra tusen en Longines koster, eller gå for en litt rimeligere Seiko/Certina.

IMO, ja... og nei...

Selvfølgelig kan du jo like så godt kjøpe godt og skikkelig hvis du først skal skaffe deg klokke, men på en annen side kan Seiko være mer for pengene en sveitserne.

Ergo; Du kan finne en like god Seiko for mindre penger hvis du bare leter litt.

My 2 cent.
 
Takk for svar! Virker ikke som det har så stor betydning hvilken jeg går for. Det som er mest kjipt er jo at det finnes quartz-versjoner av akkurat samme klokken. :p

Nå er spørsmålet om jeg skal punge ut de ekstra tusen en Longines koster, eller gå for en litt rimeligere Seiko/Certina.

Jeg har og har hatt diverse Seiko, og for min del gir det rett og slett ikke samme godfølelsen som Longinesen gir. Seiko er Seiko og de har jo også klokker i mange prisklasser, men jeg ville gått for Longines dersom det var alternativet.

På den andre siden har jeg også en Citizen som jeg bruker veldig mye og som faktisk går innenfor chronometerstandard når det gjelder nøyaktighet. Denne syns jeg var ekstremt mye klokke for pengene og den går faktisk mer nøyaktig enn Longinesen (ihvertfall foreløbig). Men igjen, Longinesen er fortsatt noe for seg selv :)

At det finnes quartz-versjoner av samme klokka synes jeg ikke du skal bry deg om. Du vet at den er mekanisk, og det bør holde :)
 
Jeg har og har hatt diverse Seiko, og for min del gir det rett og slett ikke samme godfølelsen som Longinesen gir. Seiko er Seiko og de har jo også klokker i mange prisklasser, men jeg ville gått for Longines dersom det var alternativet.

På den andre siden har jeg også en Citizen som jeg bruker veldig mye og som faktisk går innenfor chronometerstandard når det gjelder nøyaktighet. Denne syns jeg var ekstremt mye klokke for pengene og den går faktisk mer nøyaktig enn Longinesen (ihvertfall foreløbig). Men igjen, Longinesen er fortsatt noe for seg selv :)

At det finnes quartz-versjoner av samme klokka synes jeg ikke du skal bry deg om. Du vet at den er mekanisk, og det bør holde :)

Er det en Conquest du har?

Jeg tror jeg heller mot L3.695.4.03.6 med flere siffer, fremfor L3.642.4.96.6, men lurer på om førstnevnte er nyere, siden sistnevnte er mye lettere å få tak i.
 
Redigert:
Jeg har en Conquest GMT ja. Den blå som du har bilde av øverst.

Må jo si at jeg er helt enig i deg i den vurderingen du gjør der.
Denne var jo bare nydelig!
l3.695.4.03.6_square.jpg

Synes å huske du nevnte det i en annen tråd, noe som fikk meg til å kikke litt mer på Longines. Har du noen tips til hvor man kan få Longines-klokker til en fornuftig pris, evt. hvor du kjøpte din?
 
Synes å huske du nevnte det i en annen tråd, noe som fikk meg til å kikke litt mer på Longines. Har du noen tips til hvor man kan få Longines-klokker til en fornuftig pris, evt. hvor du kjøpte din?

Jeg kjøpte den hos urmaker og prutet litt på prisen. Fikk den da til omtrent samme pris som på urverket.no. Men så hadde jeg lagt igjen litt penger og alt for mange besøk der i forkant av kjøpet. Så jeg ville ha gått innom en lokal urmaker noen ganger og gjort deg litt kjent, og deretter prute litt. Dog jeg ville nok ikke anbefalt å bruke argumentet "De har den til 8700,- på urverket.no" hvis du pruter. Evt så kan du jo sjekke ut om du kan få tak i noe brukt enten i Norge eller utlandet.

Eller så kan du jo kjøpe på nett. Prisen på urverket.no er jo ikke dårlig :)
 
Redigert:
Kan også legge til at kvaliteten på lenken på Longines er langt bedre enn det jeg har prøvd av Seiko. Nå har jeg ikke prøvd alt av Seiko så jeg kan ikke uttale meg på generelt grunnlag, men ikke undervurder viktigheten av en god lenke :)
 
Jeg har brukt min Hydroconquest som beater i noen år nå, og har kun positive ting å si om klokken:) Den har vært med på fylla, dykking, reiser osv. Det er også en klokke med et casual design, så den går til det meste imo. Min er sort vel og merke:) Lykke til med jakten:cool: