Longines Legend Diver - en bløff ??

Submariner i helgull er egentlig nokså ubrukelig som dykkerklokke, men mange elsker den for det om :) Meg selv inkludert! hehe

Amen to that! Men forskjellen her er at man kan fint bruke en helgull Sub til dykking. Man flooder ikke klokken. At man mest sannsynlig mister noen gullkorn på havets bunn under dykket er en annen ting :)

9 av 10 dykkere har ikke klokker med seg ned. De bruker back-up computer eller bottomtimer. Dette vet jo selvsagt Longines, og målgruppen er neppe die hard klokkeentusiaster som tar klokkene med på dykk.

Klokken er perfekt til det meste. Fridykking må den være perfekt, men der trenger man strengt tatt ikke klokke. Yrkesdykkere kan bruke LLD helt fint. Men de bruker heller ikke bezelen.

Utelukker ikke det faktum at Longines fører kjøperne bak lyset, og har i mine øyne bæsjet kraftig på leggen :p

Man kan vel fint bruke en LLD til dykking, bare man ikke skal bruke bezelen til tidtakning av et eller annet slag:) Høres jo snart ut i denne tråden som klokken ikke tåler vann jo;)

Etter hva jeg har skjønt med "moderne" dykking har man vel stort sett kun klokken der for å se tiden? Alt med tid under, over og mase jeg ikke kjenner til.. Ser man på en computer! Og i så måte må jo LLD være fantastisk flott å se på:)

Etter hva jeg har skjønt med "moderne" dykking har man vel stort sett kun klokken der for å se tiden? Alt med tid under, over og mase jeg ikke kjenner til.. Ser man på en computer! Og i så måte må jo LLD være fantastisk flott å se på:)

Ikke alle som bruker computer til dykking, og ikke alle som dykker ihht. Pay And DIe sin filosofi. Planlegging og litt dykketeori i hodet så er det mer befriende å bruke tidtaker. Er direkte farlig å følge computeren. Hva om noe skjer med den og viser feil no-deco tid? Jada, man har back-up og man har buddy. Men allikevel. Man skal alltid vite maks dybde og maks bunntid på any given dive før ihopp. Om noe da skjer, så har man klokke/tidtaker i back-up som man følger.

Går man videre et steg til teknisk dykking så er computer fy-fy. Selv om det finnes Trimix computere idag så vet jeg ikke om en eneste person som bruker det.

Tilbake til topic :)

Hvor vidt klokken blir markedsført som en dykker og det er derfor folk kjøper den vet jeg ikke. Eneste jeg stusser over ved denne klokken er dens popularitet. Jeg har prøvd den på armen ved flere anledninger, men den gir meg virkelig ingenting. Den ser grei ut på bilder, men der stopper det for min del.

Hvor vidt klokken blir markedsført som en dykker og det er derfor folk kjøper den vet jeg ikke. Eneste jeg stusser over ved denne klokken er dens popularitet. Jeg har prøvd den på armen ved flere anledninger, men den gir meg virkelig ingenting. Den ser grei ut på bilder, men der stopper det for min del.

Må innrømme at jeg ikke har hatt denne klokken på armen og jeg selvsagt kan oppleve det samme som deg når jeg prøver den.

At vi har forskjellig smak - noe grailtråden viser til fulle, er nok avgjørende for mange av oss når vi kjøper eller ønsker oss en klokke. Jeg for min del kan ikke fatte at noen kunne tenke seg et av disse urene som man nærmest må ha opplæring for å lese, med fortsatt referanse til grailtråden.

Er det ikke allerede fastslått at LD er en retrokopi av et sivilt dykkerur tidlig på sekstitallet? Er det da villedende markedsføring å kalle den Diver? Har ikke de som skal bruke uret til dykking mer greie på hva som går og ikke går til dette formålet, burde de holde seg på land. Er det forresten slik at bezelen ikke kan justeres under vann? Forstår at dette med hansker kan være litt vrient, men det er sikkert forskjell på en dykker og en dykker også. Noen, særlig pinglene, må vel ha både drakt og hansker, mens tøffingene (les: de som velger LLD) sikkert dykker kun iført speedo.

For at ikke alle med drakt og hansker skal misforstå og bli sure, så tilføyer jeg at LLD kanskje er egnet for en annen type dykk enn Sub og Plo-proof. Det var forresten meningen å fyre litt oppunder her nå så det er helt greit om noen blir litt irriterte :D

Står det skrevet noe sted at bezelen ikke kan justeres under vann, eller er det noen som har prøvd det og kommet frem til dette?

Jeg har spurt to forskjellige forhandlere. En i London, og en i Stavanger. Samme prinsippet som å skru opp kronen på hvilken som helst klokke.

IWC Aquatimer derimot ;)

..... Er det forresten slik at bezelen ikke kan justeres under vann? Forstår at dette med hansker kan være litt vrient, men det er sikkert forskjell på en dykker og en dykker også. Noen, særlig pinglene, må vel ha både drakt og hansker, mens tøffingene (les: de som velger LLD) sikkert dykker kun iført speedo. .....

Prøver du å si at.... hmmm... at... Sponon er en pingle og at du ser for deg tøffe dykkere i speedo med LLD? :twisted:

Prøver du å si at.... hmmm... at... Sponon er en pingle og at du ser for deg tøffe dykkere i speedo med LLD? :twisted:

Jeg ER en pingle i forhold til en som dykker i speedo i Norge året rundt :)

Off... ser for meg en gammel VG reklame når jeg hører speedo... Men Minuteman, whatever rocks your boat. Each to his own ;)

Opprinnelig postet av Frodo:
Jeg synes LLD er et av de vakreste urene jeg vet om og derfor må jeg ha en.
Alt annet tjafs er uinteressant, egentlig
.:p[/QUOTE]

Well said sir.
Dette er forøvrig det nærmeste min kommer vann:

LonginesLD2.jpg

Jeg fikk noen bilder i hodet som jeg ønsker å bli kvitt. Dykkere med Burberry-speedo og LLD... :eek:

Spøk til side.
Det finnes i tusenvis av såkalte "divers", "millitary" og "pilots" som sannsynligvis aldri vil bli brukt, eller kan brukes til disse formålene. Spørsmålet Frode stiller er helt sikkert betimelig nok. Driver klokkefabrikantene generelt, og Longines spesielt, med villedende markedsføring av sine modeller?
Det blir litt i samme bane som når Volvo, og de fleste andre bilprodusentene, markedsfører flere av sine modeller som 4WD eller AWD. De fleste vil snart nok oppdage at feks en XC90 kun trekker på to av hjulene om de havner i en bratt nok og glatt nok bakke, eller i snøfonna. Den trekker på alle fire, men sjelden eller aldri på mer enn to samtidig. Er det da en 2WD eller 4WD? Er det villedende markedsføring?

Strengt tatt tror jeg Longines har sitt på det tørre i denne saken. Dersom så ikke er tilfelle vil jeg like å se hvordan det går med Longines den dagen en amerikaner får problemer, eller sågar drukner, som følge av LLDs manglende dykkeruregenskaper :rolleyes:

i-4xsptpw.jpg

Jeg har bevisst vært litt kvass i denne tråden etter inspirasjon fra kasmir sin tråd på SP. LLD er en finfin klokke det, og selv om den har en designfeil så liker jeg den veldig godt. Men liker også en kjekk diskusjon :D

Cheerio! ;)