Longines som merke og Longines Master Collection Moonphase som klokke

Medlem
30. jan. 2015
Sted
oslo
Hei!
Jeg kan dessverre ikke så veldig mye om klokker. Har startet å se litt på noen ur og falt fort for Longines Master Collection Moonphase. Grunnet at jeg ikke vet så mye, så lurer jeg på hva folk har som erfaring med Longines som merke. Både gode og dårlige opplevelser. Jeg lurer også på om hva folk mener om Longines Master Collection Moonphase som klokke. Har folk hatt problemer med den? Får man en grei klokke for pengene?
Setter pris på tilbakemelding og folk som deler sin erfaring.

Mvh Endre

Hei og velkommen!

Jeg har hatt en Longines Master Collection Chronograph 44 mm i eie siden før jul. Foreløpig har jeg bare positive erfaringer. Får endel hyggelige kommentarer fra venner/kjente/ukjente. Jeg bytter ofte mellom stållenke og original croco-rem med folding clasp, ut i fra hva jeg ellers har på meg av klær.
Urverket er meget presist. Min ligger på ca. +3 sek pr dag, noe som er innenfor godt COSC sertifisering (-4/+6). Den skifter også dato eksakt kl 00.00.
Jeg synes designet er meget pent på Master Collection, i tillegg til meget stilig safirglass på baksiden slik at man kan se inn i urverket.
Når det gjelder pris og prisfall, synes jeg innkjøpspris er ok. Dvs at man får en meget god klokke til en god pris. Når det gjelder annendhåndsverdi, er den drastisk synkende allerede etter 1 år. Regn med verditap på rundt 40% første året om man velger å selge. Det kan også ha noe med at noen spesielle modeller fra Longines er noe tungvindt å selge, eller tar lang tid før de blir solgt.
Nå kjøper jeg klokker for å beholde dem, så det med videresalg tenker jeg ikke på. Jeg kjøper klokke etter hjertet, ikke hva jeg kan få for den ved videresalg.
Jeg har heller ikke sett at Longines har økt prisene noe betydelig etter nyttår med tanke på dårlig kronekurs, slik som visse andre merker har gjort.
Som sagt, så har jeg bare hatt min Longines i noen mndr, så det er nok flere her inne som kanksje har andre meninger enn meg.
Legger ved et par bilder av min:

Ingenting gale med longines. Stabilt merke med god historie. Men, ikke forvent å få igjen pengene på bruktmarkedet om du kjøper den ny. Det har jeg lært på den harde måten...

Om jeg skulle kjøpt en i dag, hadde det blitt en Heritage 1935, eller en Legend Diver.

Hei

Jeg har tidligere hatt denne klokken. Var veldig fornøyd, men ble likevel solgt etter drøyt ett år. Er nok mulig å få en god pris på den ny fra butikk hvis du sjekker litt rundt. Mener jeg måtte ut med rundt 14k. Solgte den som sagt etter drøyt ett år og fikk igjen en pris jeg synes var helt ok i forhold til gleden klokken hadde gitt meg.

Lykke til med jakten:D

Har hatt Longines Master Collection, og har no Longines Legend Diver. Veldig nøgd med begge. Løp og kjøp:)

Longines er absolutt et value for money merke, men som nevnt er det ikke å forvente noen ettersalgsverdi på dem. Likevel er det vel ikke akkurat dette de fleste kjøper ur for i denne prisklassen. Serier som Master Collection, Heritage og St. Imier har stort utvalg av ur som aldri går av moten. Longines er derfor absolutt ur som man kan ta med seg videre i samlingen. Personlig mener jeg de har samme kvaliteten som mange andre merker med likt utseende og 10k høyere prislapp, og noen modeller er vel kanskje spesielt rimelig. Personlig er det til vurdering å skaffe seg en LLD mot slutten av året, hvis det dukker opp en uten dato til rett pris.

Veldig spent på utviklingen deres fremover med disse reserverte ETA verkene!

Edit: Glemte å nevne nye Conquest Classic med samme månefaseverk som Master Collection. På lenke får du månefase, dag, måned, dato og chrono til rundt 22.000,- Det er i allefall i mine øyne mye for pengene!

Redigert:
Jeg har ikke hatt Longines Master Collection selv, så kan ikke kommentere annet enn at serien har flere meget pene ur.

Hvis jeg skulle kjøpt ny Longines i dag hadde jeg uten tvil vurdert Heritage Collection og da spesielt Heritage 1935 (og 1973). Jeg gikk inn hos Christensen på Storo lille julaften med plan om å kjøpe Legend Diver. Prøvde Heritage 1935, som jeg da ikke hadde sett tidligere og fikk virkelig øynene opp for denne. Den er så tøff! Skal sies, etter MYE frem og tilbake holdt jeg meg til planen og gikk ut igjen med en Legend Diver ;) Er veldig fornøyd med den :cool:

Anbefaler å ta turen til AD og prøve litt forskjellig på hånda :) Lykke til!

Jeg har hatt en legend diver i et års tid - og er så langt veldig fornøyd, jeg har brukt den til alt, fiske,strandliv, og ellers som en beater. Flere ganger har jeg dultet borti noe og tenkt "der knuste glasset" men neida den tåler å bli brukt! Ellers har fruen en bestefar som har en flagship som har gått i arv fra hans svigerfar, usikkert når denne er kjøpt, men den er veeeeeldig gammel - og blir brukt som beater den dag idag, av det tolker jeg at longines er bygget for å vare!
Annenhåndsverdi er vel som gutta påpeker - så som så, men så er dette gamet en hobby i første rekke for de fleste av oss, finn din favoritt og gå for den, du vil ikke angre. Lykke til!

Her er det vel bare å gi sin tilslutning. Longines syns jeg virkelig har truffet med designene sine i det siste. Stort spenn i seriene deres, så det burde være noe for alle. Og historien er det ikke noe å si på - Longines har vært med lenge. De var vel så vidt jeg har forstått de første til å sette kolonnehjul i kronografene sine f.eks. (Klype salt, sikkkert noen som kan klokkehistorie bedre enn meg som kan be-/avkrefte.) Selv har jeg en Conquest Classic chronograph i stål med grå skive. Klassisk sobert design, ikke overveldende stor, og utrolig bra lesbarhet. Meget fornøyd med den. Kjøpt ny og kommer aldri til å bli solgt, så annenhåndsverdien er ikke noe som plager meg.

Go for it! :D

Longines som merke har jeg ingenting å utsette på. Selv har jeg hatt en Legend Diver som jeg var veldig godt fornøyd med. Det er vel den Longines-modellen som står seg best i pris på bruktmarkedet.

Er på min andre Legend Diver. Måtte bare ha den igjen. Longines er i mine øyne en seriøs produsent med lang historie. De gir deg ordentlige ur av god kvalitet til en ok pris. En Longines med månefase er på min "Wanted" liste.

Er på min andre Legend Diver. Måtte bare ha den igjen. Longines er i mine øyne en seriøs produsent med lang historie. De gir deg ordentlige ur av god kvalitet til en ok pris. En Longines med månefase er på min "Wanted" liste.

Synes ofte Longines sine månefaser er litt rotete, men denne er jo bare elsk:

s14_longines_flagship.jpg

Liker virkelig flaship serien. Finnes en chrono med 2 registere som også er heeelt nydelig.

Hei!

Jeg har selv Longines MC Moonphase og er strålende fornøyd! Jeg siklet på denne klokken i flere år før jeg kjøpte den, og har ikke angret et sekund i ettertid. Longines er kvalitetsklokker med nydelig design og godt urverk, så jeg vil si man får mye klokke for pengene. Som det er nevnt i tidligere poster må man regne med et tap dersom man skal videreselge, men det spiller ingen rolle dersom man skal kjøpe for å beholde. Som et lite tips, vil jeg anbefale deg å gå for 42 mm framfor 40 mm.

Se gjerne posten min for flere bilder.

Takk for alle tilbakemeldingene! Setter stor pris på folk som deler erfaringene sine. Da er det bare begynne å lete ;)