Desember 2017
HMT Vijay
Mekanisk
Manuelt opptrekk
Sort skive med lærreim:
Kassa er 34mm
Inklusive krone er den 37mm
Tykkelsen er 11mm
Lug til lug er den 40mm, og mellom dem er det 18mm
Sort skive med lenke:
Kassa er 34mm
Tykkelsen er 10mm
Lug til lug er den 39mm, og mellom dem er det 16mm
Gullskive med lærreim:
Kassa er 35mm
Tykkelsen er 10mm
Lug til lug er den 41mm, og mellom dem er det 18mm
Det nærmer seg jul med en rasende fart, men her hviler man seg ikke verken på sine laurbær eller på andre hvileredskaper. Dagen i dag er dedikert HMT Vijay, og igjen har jeg en (naiv?) tro på at vi snakker om original vare. Jeg har lagt klokkene i den rekkefølgen jeg tror de er laget, men da det gjelder de to svarte synes jeg bare at den ene føles eldre enn den andre. Med andre ord ikke den mest vitenskapelige tilnærmingen.
Det står «Genuine leather» på den sorte reima, men som alltid lurer jeg på om det virkelig er noe lær å finne. Innsiden har kanskje et lærlag, men på utsiden er lærfølelsen fraværende. Uansett – hvis det er noe lær noe sted er kvaliteten noe dårligere enn ønskelig.
For de som leste
forrige post og lurer – det ble den øverst til venstre, noe som er litt irriterende da det virker veldig opplagt at det var den klokken som skulle bli valgt. Jeg skulle planlagt dette litt bedre og "tilfeldigvis" plassert denne i rad nummer to.
Den brune reima er nok en UK-reim... ...kommer ikke på noe å si som ikke er sagt ved tidligere anledninger.
Småslitt skive med et par kjedelige flekker mellom kl 13 og 15, men ikke verre enn at jeg kjøpte klokka uten videre, og den ser hakket bedre i virkeligheten enn på bilder.
Relativt strøken skive.
Lenka klarer ikke å gå helt ned i spagaten. Eller at klokka leviterer.
Ligner på logoen til Enicar der et par visere er lagt til. Logoen er helt ukjent for meg, så jeg aner ikke om dette er et genuint merke eller bare et vittig påfunn. Bortsett fra "Stainless steel" står det fint lite på lenka.
Denne designen var å få tak i inn i det siste. Klokka er fra 2000-tallet (håper ikke at jeg i framtiden må bite i meg slik et kategorisk uttalelse), og med litt flaks er klokka fra 2010-tallet. Men det vil jeg sannsynligvis aldri finne ut av – redd jeg ikke gidder å bruke tid på det.
Tre blad 0231.
Ikke lett å ta bilder når glasset er buet. Nok en gang en reim som man kan kalle for søppel uten å risikere at man blir liggende søvnløs om natten og lure på om man var for hard i karakteristikken.
Det er litt fiklete å få på lenka. Ikke at det tar mange sekundene, men man vipper den ikke på i farta. På den annen side er låsen innbruddssikker så det holder, og jeg kan ikke skjønne hvordan den skal kunne sprette opp ved et uhell. Hånda forsvinner sannsynligvis lenge før låsen spretter opp. Lenka har for øvrig en lei tendens til å lugge. En uke med denne på hånda, og jeg vil ha et område jeg vil slippe å barbere hvis jeg var en elitesvømmer.
Denne typen UK-reim er fortsatt blant det beste jeg har fått fra India, men som jeg nevnte i
oktober 2017 faller den totalt gjennom i forhold til de gamle Hirsch-reimene jeg har skaffet, så selv om klokka er mye nyere enn de reimene blir det helt klart et bytte. Selv om man muligens ikke skal snakke om snøen som falt i går, så falt det en god del i går, og med litt flaks blir den liggende slik at det blir en hvit jul.
Det ble mye rar tekst denne gang, men noe får jeg skylde på narrativet (at det er desember), og resten på at jeg virkelig er i ferd med å gå tom for ting å si. Men jeg får se om jeg kommer tilbake på sporet igjen neste år (det er fortsatt desember) og skrive om månedens HMT uten å tenke på hva jeg har sagt tidligere. God jul og godt nytt år.