Macro linse - Motorisert

Medlem
24. okt. 2010
Sted
Vejle/Fagernes
Hei!
Tenkte jeg skulle oppgradere linsen på speilreflekskamerat mitt (Nikon D3100) til en macro linse så jeg får tatt noen fine close-ups.
Jeg er i gang med å bestille nå, men så ser jeg linsen jeg skal ha kommer i motorisert utgave og en tilsvarende uten motor til samme pris.
Hva skal jeg ta?:confused:

-Joakim

På Nikon D3100 er du avhengig av å kjøpe et objektiv med innebygd motor hvis du vil ha autofocus. Dette fordi Nikon har kuttet den innebygde focusmotoren i huset for å få ned prisen på kameraet.
For virkelig macrobilder er du dog avhengig av manuel focus, men til alt annet er det jo greit å kunne ha muligheten til å bruke autofocus.
Hvilket objektiv er det du kikker på?

Hvis du er ute etter en macrolinse, så er nok 70-300mm`ern du linker til et godt stykke unna.
Nærgrensa på denne linsa er noe sånn som 1-1.5m om jeg ikke husker helt feil. En kan ta klokkebilder hvis en legger godviljen til, men spesielt egnet for det er den ikke.

MUHAHAHAHAHAAAAAA!!!!

m_enabler_2.16.png

@Bullit: Du har ikke noen gode tips ang makrolinse til en Canon 20D? Er i statene nå så jeg kan nok få ganske gode priser hvis jeg kliner til her.

@Bullit: Du har ikke noen gode tips ang makrolinse til en Canon 20D? Er i statene nå så jeg kan nok få ganske gode priser hvis jeg kliner til her.

Jeg kjenner ikke så godt til Canon sine egne objektiver, men Tamron sin 90mm har jeg kun lest og hørt gode ting om! Den ville vært mitt valg om jeg ikke allerede hadde hatt en 60mm.

Hva er fordelene med en 60mm framfor en 90mm? ser at Tamron har en 60mm også som jeg kan få en litt bedre pris på.

Tja, alt til sitt bruk egentlig. Til å ta macrobilder av stillestående ting er en 60/90mm utmerket, men skal du ta macrobilder av f.eks ting som beveger seg (bier, sommerfugler etc. ) er det en fordel med en lengre brennvidde som f.eks 150mm da den tillater at en står et stykke unna, men fremdeles får macro. Litt klønete sagt kanskje, men du finner sikkert en bedre forklaring om du googler litt.
Som sagt så har jeg hørt veldig gode ting om Tamron sin 90mm, har ikke lest noe om 60mm`eren deres. Hvis du ikke liker linsen så er fordelen med denne hobbyen at en taper veldig lite med å selge igjen, selvom en kjøper nytt.

Takk for svar! Jeg har i utgangspunktet tenkt å ta bilder av stillestående ting; klokker, mc-/bildeler, portretter etc. hvor jeg har muligheten til å komme meg veldig nærme. Har googlet litt og ser at 90mm linsen blir veldig godt mottatt. Skal ta en tur ned til en fotosjappe i morgen og høre med dem.

Hvis du ikke liker linsen så er fordelen med denne hobbyen at en taper veldig lite med å selge igjen, selvom en kjøper nytt.
Det er jo en positiv ting!!

Jeg er godt fornøyd med min Tamron 90mm :D I tillegg til klokkefotografering er den dessuten meget habil portrettlinse.

Jeg er godt fornøyd med min Tamron 90mm :D I tillegg til klokkefotografering er den dessuten meget habil portrettlinse.

Takk for input Anders, jeg har for så vidt tenkt å kjøpe den, men er i forhandlingsfase med kona. Hun ønsker seg en vidvinkellinse, jeg ønsker meg en makrolinse.