Macrobilder

testet ut litt macro i dag :) Bildene ble ok, men ser at jeg må pusse/vaske/rengjøre bedre før det taes macro :)
Det så bra ut med det blotte øye, men når bildene ble importert ble jeg sjokket.
UrVEXRG.jpg

zSsqZX8.jpg


Haha, jeg må le av hva imgur renamet det første bildet til "UrVEXRG.jpg" Slikt skal ikke gå ann :confused::confused:
Den kan umulig ha hentet det fra filnavn, da dette er Untitled_Panorama1.jpg
 
testet ut litt macro i dag :) Bildene ble ok, men ser at jeg må pusse/vaske/rengjøre bedre før det taes macro :)
Det så bra ut med det blotte øye, men når bildene ble importert ble jeg sjokket.

Haha, jeg må le av hva imgur renamet det første bildet til "UrVEXRG.jpg" Slikt skal ikke gå ann :confused::confused:
Den kan umulig ha hentet det fra filnavn, da dette er Untitled_Panorama1.jpg

Det ble virkelig macro og det! Good job!

Gleder meg til fortsettelsen her.
 
Dere får ha meg unnskyldt for teppebombingen av 5980 bilder på sonen om dagen, litt vanskelig å la være. Det gir seg sikkert snart....


IMG_1987.jpg
 
Sitter å kikker litt på et gammelt lommeur, så da tenkte jeg at jeg kunne ta et kjapt bilde i samme slengen :)

 
Trenger noen tips her. Fikk meg et macro-objektiv til jul og ønsker å ta litt klokkebilder. Siden det er mørkt inne når jeg kommer hjem fra jobb nå om dagen så holder det ikke med naturlig lys. Har forsøkt å sette en arbeidslampe mot motivet, men klokka har så mange reflekterende overflater at dette ikke blir spesielt vellykket.

Er helt amatør/nybegynner når det kommer til å ta bilder. Noen som har noen tips om hvordan man kan få nok lys til å ta gode bilder samtidig som man ikke får skinnet av lyskilden i krystallen eller polerte overflater?

Bør jeg skaffe meg en tripod eller lignende for å ta gode macrobilder eller holder det med relativt stødig hånd og støtte?
 
stativ er _meget_ viktig. Ellers så vil jeg si at en klarer seg med lamper, så lenge en har stativ :)
Kjør gjerne kameraet på manuel, hvis du takler det. Da har du mer kontrol over bildet (ISO/lukkertid/blender)

edit: Du trenger ikke "lyse" direkte på klokken heller, lys gjerne opp i taket/veggen. Slik slipper du masse gjennskinn
 
Trenger noen tips her. Fikk meg et macro-objektiv til jul og ønsker å ta litt klokkebilder. Siden det er mørkt inne når jeg kommer hjem fra jobb nå om dagen så holder det ikke med naturlig lys. Har forsøkt å sette en arbeidslampe mot motivet, men klokka har så mange reflekterende overflater at dette ikke blir spesielt vellykket.

Er helt amatør/nybegynner når det kommer til å ta bilder. Noen som har noen tips om hvordan man kan få nok lys til å ta gode bilder samtidig som man ikke får skinnet av lyskilden i krystallen eller polerte overflater?

Bør jeg skaffe meg en tripod eller lignende for å ta gode macrobilder eller holder det med relativt stødig hånd og støtte?
En billig måte å fikse det på er å kjøpe seg et makrotelt, feks. det her: 16" 40 x 40cm Photo Studio Light Shooting Tent Cube Soft Box 4 Backdrops | eBay
da slipper du refleksjoner fra lamper osv.
Og tripod bør man absolutt ha (syns jeg), hvis du ikke er meeeget stødig på hånda:)
 
Normalt belyst stue om kvelden duger også, uten noe telt, blits eller fotolamper. Her er ett tatt i kveld uten tripod / fjernutløser - men kun håndholdt mot bordflaten. Det kan gjøres enkelt bare man er tolmodig.


Steinhart OVM January by Loevhagen, on Flickr
 
Redigert:
Pent. Jeg skal låne en tripod av en kompis i helga, så får jeg leke litt med kamera og se resultatene.
 
Mottok i dag en billig macro-linse til mobilen så da måtte det lekes littegrann. Mitt første labre forsøk ble slik:
DSC_1288_1_zpsa24661bf.jpg
 
Mottok i dag en billig macro-linse til mobilen så da måtte det lekes littegrann. Mitt første labre forsøk ble slik:
DSC_1288_1_zpsa24661bf.jpg

Hei og takk for sist @acnorway :)........Flott med disse macrolinsene til mobil,enkelt og billig,samt overraskende bra resultat.
Megakult ditt nye Avatarbilde :mrgreen:
 
Redigert av en moderator:
Hei og takk for sist @acnorway :)........Flott med disse macrolinsene til mobil,enkelt og billig,samt overraskende bra resultat.
Megakult ditt nye Avatarbilde :mrgreen:

Takk for sist @Phenix :) Macrolinsen funket i grunn veldig fint. Fulgte også med to andre typer linser, men de var ikke fullt så imponerende. Heldigvis var det macroen som var grunnen til at jeg kjøpte settet.

Kommer forøvrig aldri til å bli noen fotograf så dette fungerer aldeles utmerket til mitt bruk :)
 
Redigert av en moderator:
Første spede forsøk.

11980691926_948e58b221_z.jpg


11980155783_ef4c898296_z.jpg


11980262924_a308d7dee9_z.jpg


11979855805_b2378275b0_z.jpg


11980156053_def8ed0685_z.jpg


Her har det skjært seg helt med et eller annet. Lys? Hvitbalanse? Er fotoamatør.

11980262454_61c0ee60ef_z.jpg


11980691416_54a7e38ce8_z.jpg