Det er nok veldig mange der ute (som meg selv) som har lyst på ny Submariner, men som ikke har godt nok forhold til Bjerke eller Lervik til å bli satt på venteliste.
For egen og andres del er jeg nyskjerrig - Maks budsjett på kr. 100.000. Sporty klokke, tool watch, diver (du skjønner kategorien). Hva hadde du kjøpt?
(Bilder er bra).
Først vil jeg si ift. å få bestilt Submariner;
Vær tålmodig, kreativ og ikke gi opp ift. å bli satt på venteliste. Ha dialog, besøk butikker, undersøk hos andre/utlandet, vær interessert i andre klokker, kjøp andre klokker. man kan ha flaks, men det gjelder å påvirke "oddsen" litt selv. Dette finnes det mye info om i andre tråder..
Vær tålmodig, spar ekstra og betal overpris på bruktmarkedet.
Kjøp andre modeller brukt, også eldre Submarinere.
De finnes til både under og rundt 100k;
5-sifrede; 14060, 16610;
Se også på Tudor Submariner f.eks. 79090, 79190.
.. Og enda eldre modeller (men det er vanskeligere ift. trygghet og budsjett).
Ellers er det mye fint fra f.eks.:
Tudor
Både tilgjengelig og "utilgjengelig nytt, men lett tilgjengelig brukt uten enorme overpriser med litt tålmodighet;
Selvfølgelig Black Bay 58 som er bankers, spesielt om man ikke ønsker en for stor/klumpete klokke;
Men det er egentlig veldig mange andre varianter også, spesielt om man kan leve med 41mm, både i modeller og farger...
Omega - som har divere i uttalige varianter! Her en liten brøkdel (i tillegg kommer eldre varianter!):
Oris - Som også har mange varianter og størrelser, og er utrolig mye for pengene!!!
Aquis Date 41,5mm - min egen favoritt-diver i klassen under 20-30k (og kanskje til og med under 50k);
Dessverre kommer den perfekte størrelsen 41.5mm (oppleves nesten hakket mindre enn moderne submariner!) ikke i flere fargevarianter, men mørk blå skive og sort besel er lekkert!
Seiko
Min favoritt under 15-20k:
Seiko Prospex SPB143, SPB145, SPB147, And SPB149;
'
Usikker om det ble letter å velge nå, men morsommere ble det kanskje!
Valg avhenger veldig mye også av hva man legger vekt på. Størrelse, utseende/farger, nyeste modell, semi-vintage/vintage, MÅ man kjøpe ny osv.
Her er noen av mine mest-for-penga divere;
Seiko Shogun i titan, SPB143, Tudor BB 58, Oris Aquis. For 100k får du vel alle 4 !