Manuell trekking av Seiko Monster SRP.

Medlem
5. feb. 2013
Innlegg
5
Sted
Harstad
Hei

Har en Seiko New Monster med 4r36 urverk. Hvor mye skal den håndtrekkes? Har trukket endel, men merker ikke noe økt motstand. Vil ikke overtrekke og ødelegge noe.

Ønsker å trekke denne en del da den ikke skal brukes så mye.
 
Automatiske verk som kan håndtrekkes pleier å ha en "overwind protection", slik at fjæra "slipper" når den er fullt opptrukket. Det er tilfelle med min Seamaster med ETA 2892 (der hører du svake klikk når dette inntreffer), og det var også sånn på en Seiko jeg hadde med 6R20. Jeg antar at det samme er tilfelle med 4R15, og ville ikke vært bekymret for å trekke den for mye.

Når det er sagt er det ikke rare opptrekket som skal til for å sparke i gang klokken din, og den trekkes deretter opp av et normalt bevegelsesmønster. Hvis du ønsker å trekke den jevnlig når den ligger i boksen for å holde den i gang vil jeg i hvert fall anbefale at du ikke skrur inn krona mellom hver gang slik at du unngår unødvendig slitasje på gjengene.
 
Nå har uret gått i noen dager og har mistet kun 2 sekunder. Rimelig fornøyd med presisjonen så langt på 4r36 urverket.
 
Hvor mange runder på crown er maks håndtrekking? Har trukket det endel, men får ingen indikasjon på et det er fullt trukket. Hverken klikk eller økt motstand.
 
Trekk den så lenge du vil. Du vil til slutt kjenne at den ikke lar seg trekke mer. Dette kjenner du svært tydelig - krona stopper helt opp.

Dersom du kan fortsette å trekke i det uendelige er det en eller annen clutch som har slått inn og klokka er like hel. Eller så er det som Reim sier: Du hører/merker noen bestemte klikk - og da er den fullt opptrukket.

Om du bare kan trekke og trekke uten at du merker noe kan du stanse etter et minutts trekking. Da er den i full sving og automatikken sørger for resten. Det er helt unødvendig å trekke den om du bruker den daglig.

Poenget er: Du får ikke ødelagt klokken ved å trekke den. Da må du i så fall ta i noe grusomt når motstanden kommer.