Scenario:
Fordi jeg tror jeg har fortjent det.
Jeg har hatt MKii Hawkinge og syntes den var flott. Avskaffet siden jeg var i den tro at jeg hadde for mange mindre svarte stålklokker. Jeg savner den. Derfor ser jeg på muligheten for å skaffe meg en original IWC pilot i stedet for homage. Mark XI er for ettertraktet, dyr og skjør.
Jeg vil ha den til daglig bruk i rotasjon med andre klokker. Og til når jeg later som om jeg flyr Vulcan.
Jeg tåler bruksspor og legger ikke særlig vekt på gamle esker.
Siden jeg digger de gamle viserne og slett ikke liker Luftwaffe-sverdviserne IWC har drevet med i på de seneste modellene sine er det modellene Mark XII og Mark XV som er aktuelle. Priser på Chrono 24 og Ebay ligger sånn ca. jevnt på de to de modellene. Og så vidt på det jeg kan tenke meg å investere (bruke) på dette. Og MarkXVIII homagen er nok for stor og så liker jeg ikke falsk patina (har dog ikke sett og prøvd. Dessuten er den homage...)
Under er noen punkter på de to modellene med plusser og minuser.
MarkXII 1993-99
+Nærmest originalen
+Flott JLC urverk
+36 mm litt bedre
+Klassisk form
-Litt skjørt urverk?
-Dyrere service?
MarkXV 1999-2006
+Flott totalombygd ETA verk
/38 mm litt nedtrekk
+Klassisk form
+Mer robust
/Nyere og ikke vintage
-Mer vekt på boks og papir
Tilleggsspørsmål
Lenke eller original sort bøffelreim?
Lenke
+Flott
+Komfortabel
-Dyr
Bøffel
+Autentisk
+Rimeligere
-Er ikke økonomisk forsvarlig å skaffe lenke i ettertid
Innspill og anbefalinger til dette fra dere mottas med takk!
Lars Birger
...og jeg har også en lurer på Explorer tråd, så jeg er altså i en lure-fase. Men la oss si at valget står mellom de to modellene i denne tråden.
Fordi jeg tror jeg har fortjent det.
Jeg har hatt MKii Hawkinge og syntes den var flott. Avskaffet siden jeg var i den tro at jeg hadde for mange mindre svarte stålklokker. Jeg savner den. Derfor ser jeg på muligheten for å skaffe meg en original IWC pilot i stedet for homage. Mark XI er for ettertraktet, dyr og skjør.
Jeg vil ha den til daglig bruk i rotasjon med andre klokker. Og til når jeg later som om jeg flyr Vulcan.
Jeg tåler bruksspor og legger ikke særlig vekt på gamle esker.
Siden jeg digger de gamle viserne og slett ikke liker Luftwaffe-sverdviserne IWC har drevet med i på de seneste modellene sine er det modellene Mark XII og Mark XV som er aktuelle. Priser på Chrono 24 og Ebay ligger sånn ca. jevnt på de to de modellene. Og så vidt på det jeg kan tenke meg å investere (bruke) på dette. Og MarkXVIII homagen er nok for stor og så liker jeg ikke falsk patina (har dog ikke sett og prøvd. Dessuten er den homage...)
Under er noen punkter på de to modellene med plusser og minuser.
MarkXII 1993-99
+Nærmest originalen
+Flott JLC urverk
+36 mm litt bedre
+Klassisk form
-Litt skjørt urverk?
-Dyrere service?
MarkXV 1999-2006
+Flott totalombygd ETA verk
/38 mm litt nedtrekk
+Klassisk form
+Mer robust
/Nyere og ikke vintage
-Mer vekt på boks og papir
Tilleggsspørsmål
Lenke eller original sort bøffelreim?
Lenke
+Flott
+Komfortabel
-Dyr
Bøffel
+Autentisk
+Rimeligere
-Er ikke økonomisk forsvarlig å skaffe lenke i ettertid
Innspill og anbefalinger til dette fra dere mottas med takk!
Lars Birger
...og jeg har også en lurer på Explorer tråd, så jeg er altså i en lure-fase. Men la oss si at valget står mellom de to modellene i denne tråden.
Redigert: