Nå er det vel ikke noen stort problem å få solgt eiendom i Oslo! Men disse klokker ligger for salg i evigheter.... det er sådan markeder fungerer!
Økt industrialisering burde tilsi lavere produksjonskost som for de fleste vare forøvrig. Der er samtidig konsolidert betydelig noen som også bør gi mer rasjonell ledelse, distribusjon og innkjøpsordning. Mye ligger tilrette for lavere priser samtidig med bedret lønnsomhet!
Dere understreker jo bare poenget jeg prøver å få frem - at klokkeverden som andre rene kommersielle markeder handler om å maksimere profitt, ikke om håndverksglede.
Ikke noe galt i det i og for seg, men for meg tar det bort mye av gleden.
Jeg er helt enig med deg, men etter min oppfatning så er det fortsatt mange som har håndverk som fokus. Gjerne de som lager mye/mest i edelt metall.Dere understreker jo bare poenget jeg prøver å få frem - at klokkeverden som andre rene kommersielle markeder handler om å maksimere profitt, ikke om håndverksglede.
Ikke noe galt i det i og for seg, men for meg tar det bort mye av gleden.
For tilvirkere generelt er det påvist at andelen kostnader øremerket R&D de siste tiårene har hatt en markant økning i forhold til den samme utviklingen for markedsføring. Hvor relevant det er for klokkeprodusenter vet jeg ikke, men tror @JonasV er inne på noe her. Trenden for in-house har sikkert satt press på mange.
https://hbr.org/2019/05/rd-spending-has-dramatically-surpassed-advertising-spending
Om det derimot forklarer prisstigningen utover inflasjon er vel noe usikkert, men sikkert en del av ligningen. Folkets behov for mekaniske ur er snart så "luksus" som det kan bli, så at prisene generelt kryper oppover grunnet det er ikke rart.
Flere av de “nye” in-hus designs har i tillegg betydelig barnesykdommer!