G
Guest571
Guest
I dag, som i går, og dagen før der; Jeg var grusomt sulten når jeg dro ifra skolen. Frokosten var en skål med Cheerios og lunch var 2 små rundstykker med salami. Når klokken da tikket 17 begynte magen å rumle.
Som vanlig var jeg tom for ideer til middag, i tillegg er samboeren bortreist så jeg må lage mat til en person, nesten umulig!
Så til den første tingen jeg aldri har gjort før; Spist hval. Jeg ruslet sliten og sulten inn på min lokale Rema 1000, jeg ante ikke hva jeg skulle spise så jeg ble gående og titte i frysedisken. Findus sine fiske”klumper” med innebygd saus bruker å være en suksess, så jeg ruslet mot den ”sunne” delen av frysedisken, der så jeg til min overraskelse noe jeg ikke har sett på Rema før;
Dette må jeg prøve tenkte jeg, mens jeg hadde et bilde av Fredric Hauge i hodet.
Jeg kjøpte gladlig 400gram til 49kr. Ikke så ille pris for biff. Planen var å steke den som biff, hive på med poteter og brun saus, men i posten lå det en pakke til meg;
Denne fikk meg inn på tanken av å gjøre noe mer ut av hvalen en å drukne den i ferdigsaus. Jeg kom hjem, skrudde på mac´n og fant fort frem til tråden til DJM´s burgere og tenkte, nam burger! Så her måtte jeg eksprimentere med Dales (den andre tingen jeg aldri har gjort før)
Og der har vi den tredje tingen jeg ikke har gjort før, lage burger ifra bunn.
Så here goes:
Hval, kniv og Dale´s
Hvalen kuttes i skiver mens den fremdeles er frossen
Opp i ”smoothie” maskinen. Hval, 3 spiseskjeer Dales og en teskje med salt.
Ble litt klumpete, så jeg øker hastigheten litt og tilsetter en eggehvite og litt vann
Perfekt, men jeg har ikke hamburgerbrød, løpe på butikken mens ”kjøttdeigen” får stå i kjøleskapet
Ettersom jeg var sykt sulten ble også litt ventesnack kjøpt inn
Formes til 5 burgere, perfekt!
Stekes på middels høy varme i raspolje
3 stykker ferdig stekt.
Mens burgerene lå i panna ble 3 hamburgerbrød varmet i ovnen
Ketchup på nederste brødet, litt tomat og rødløk, hvalen også litt salat. Prøvde en med litt sennep også, ble litt kræsj. Nytes med øl!
Konklusjon, NAM!
Takk til TS som siktet meg inn på Dales! Smakte supert! Og nam, hval!
Og beklager til alle som har modem
(alle bilder tatt med iphone, så lyset kan juge litt)
Som vanlig var jeg tom for ideer til middag, i tillegg er samboeren bortreist så jeg må lage mat til en person, nesten umulig!
Så til den første tingen jeg aldri har gjort før; Spist hval. Jeg ruslet sliten og sulten inn på min lokale Rema 1000, jeg ante ikke hva jeg skulle spise så jeg ble gående og titte i frysedisken. Findus sine fiske”klumper” med innebygd saus bruker å være en suksess, så jeg ruslet mot den ”sunne” delen av frysedisken, der så jeg til min overraskelse noe jeg ikke har sett på Rema før;
Dette må jeg prøve tenkte jeg, mens jeg hadde et bilde av Fredric Hauge i hodet.
Jeg kjøpte gladlig 400gram til 49kr. Ikke så ille pris for biff. Planen var å steke den som biff, hive på med poteter og brun saus, men i posten lå det en pakke til meg;
Denne fikk meg inn på tanken av å gjøre noe mer ut av hvalen en å drukne den i ferdigsaus. Jeg kom hjem, skrudde på mac´n og fant fort frem til tråden til DJM´s burgere og tenkte, nam burger! Så her måtte jeg eksprimentere med Dales (den andre tingen jeg aldri har gjort før)
Og der har vi den tredje tingen jeg ikke har gjort før, lage burger ifra bunn.
Så here goes:
Hval, kniv og Dale´s
Hvalen kuttes i skiver mens den fremdeles er frossen
Opp i ”smoothie” maskinen. Hval, 3 spiseskjeer Dales og en teskje med salt.
Ble litt klumpete, så jeg øker hastigheten litt og tilsetter en eggehvite og litt vann
Perfekt, men jeg har ikke hamburgerbrød, løpe på butikken mens ”kjøttdeigen” får stå i kjøleskapet
Ettersom jeg var sykt sulten ble også litt ventesnack kjøpt inn
Formes til 5 burgere, perfekt!
Stekes på middels høy varme i raspolje
3 stykker ferdig stekt.
Mens burgerene lå i panna ble 3 hamburgerbrød varmet i ovnen
Ketchup på nederste brødet, litt tomat og rødløk, hvalen også litt salat. Prøvde en med litt sennep også, ble litt kræsj. Nytes med øl!
Konklusjon, NAM!
Takk til TS som siktet meg inn på Dales! Smakte supert! Og nam, hval!
Og beklager til alle som har modem
(alle bilder tatt med iphone, så lyset kan juge litt)