Mathfjeld gjør tre ting han ikke har gjort før. Episode 1

G

Guest571

Guest
I dag, som i går, og dagen før der; Jeg var grusomt sulten når jeg dro ifra skolen. Frokosten var en skål med Cheerios og lunch var 2 små rundstykker med salami. Når klokken da tikket 17 begynte magen å rumle.

Som vanlig var jeg tom for ideer til middag, i tillegg er samboeren bortreist så jeg må lage mat til en person, nesten umulig!
Så til den første tingen jeg aldri har gjort før; Spist hval. Jeg ruslet sliten og sulten inn på min lokale Rema 1000, jeg ante ikke hva jeg skulle spise så jeg ble gående og titte i frysedisken. Findus sine fiske”klumper” med innebygd saus bruker å være en suksess, så jeg ruslet mot den ”sunne” delen av frysedisken, der så jeg til min overraskelse noe jeg ikke har sett på Rema før;

21e0766d-1-1.jpg

Dette må jeg prøve tenkte jeg, mens jeg hadde et bilde av Fredric Hauge i hodet.

bellona_jpg_199517c.jpg

Jeg kjøpte gladlig 400gram til 49kr. Ikke så ille pris for biff. Planen var å steke den som biff, hive på med poteter og brun saus, men i posten lå det en pakke til meg;

f9930cb7.jpg

Denne fikk meg inn på tanken av å gjøre noe mer ut av hvalen en å drukne den i ferdigsaus. Jeg kom hjem, skrudde på mac´n og fant fort frem til tråden til DJM´s burgere og tenkte, nam burger! Så her måtte jeg eksprimentere med Dales (den andre tingen jeg aldri har gjort før)

Og der har vi den tredje tingen jeg ikke har gjort før, lage burger ifra bunn.
Så here goes:

21e0766d.jpg

Hval, kniv og Dale´s

04531b5e.jpg

Hvalen kuttes i skiver mens den fremdeles er frossen

d2dfba48.jpg

Opp i ”smoothie” maskinen. Hval, 3 spiseskjeer Dales og en teskje med salt.

973d3123.jpg

Ble litt klumpete, så jeg øker hastigheten litt og tilsetter en eggehvite og litt vann

3cebf80d.jpg

Perfekt, men jeg har ikke hamburgerbrød, løpe på butikken mens ”kjøttdeigen” får stå i kjøleskapet

46fc844f.jpg

Ettersom jeg var sykt sulten ble også litt ventesnack kjøpt inn

875c81a8.jpg

Formes til 5 burgere, perfekt!

111c35c8.jpg

Stekes på middels høy varme i raspolje

b284372e.jpg

3 stykker ferdig stekt.

d21a0cb1.jpg

Mens burgerene lå i panna ble 3 hamburgerbrød varmet i ovnen

2a2321b9.jpg

Ketchup på nederste brødet, litt tomat og rødløk, hvalen også litt salat. Prøvde en med litt sennep også, ble litt kræsj. Nytes med øl!

Konklusjon, NAM!
Takk til TS som siktet meg inn på Dales! Smakte supert! Og nam, hval!

Og beklager til alle som har modem:)
(alle bilder tatt med iphone, så lyset kan juge litt)

En utrolig prestasjon tatt den sulten du beskrev i betraktning! Selv pleier jeg da som regel å ende opp med noe langt mindre avansert:D

Heisann, se på det! Hval er noe jeg husker som en hjørnesten i kostholdet under oppveksten i nord-Norge, særlig ved besøk hos besteforeldre. Det er godt som biff, men er man uheldig kan det bli litt tørt eller i verste fall får man kjøtt med transmak, noe som har skremt mange fra videre hvalkjøttopplevelser.

Kanskje jeg må varte opp med hvalburgere en dag? Lærer stadig noe nytt på dette forumet!

PS - hva er greia med Frederic Hauge og hval? Han holder vel primært på med miljøvern? En mer naturlig assosiasjon må vel være Steinar Bastesen?

_bastesen-br_d_jpg_744309f.jpg

Når jeg hører hvalkjøtt tenker jeg med en gang
[video=youtube;1VLsRbDU37w]http://www.youtube.com/watch?v=1VLsRbDU37w[/video]

Ser veldig godt ut, har bare spist hval en gang, og det var i militæret. Heldigvis hadde vi flinke kokker ombord og såvidt jeg husker var det veldig godt!

Se der var han ja, Bastesen var det vel egentlig jeg lette etter! Men ettersom jeg er så inkluderende får Hauge også være med i tråden.

Jeg er på fornavn med Hans, og han er seriøst ikke en god mann. For to år siden pakket jeg inn julegaven til barna hans, ble en konfekteske til hver gitt, innpakket i blomsterpapir.

Det får en si... Jeg har aldri klart å få opp den helt store entusiasmen for hval, til tross for et par forsøk. Skjønner ikke hvorfor jeg skal kjøpe noe som ligner litt på storfe, når det finnes STORFE!;)

Men kanskje Dale's kan gjøre noe med det?:)

Well done Mathfjeld! :D
Det så skikkelig godt ut.

Det får en si... Jeg har aldri klart å få opp den helt store entusiasmen for hval, til tross for et par forsøk. Skjønner ikke hvorfor jeg skal kjøpe noe som ligner litt på storfe, når det finnes STORFE!;)

Men kanskje Dale's kan gjøre noe med det?:)

Jeg stoler ikke på mat som ikke skriker når den dør, bare så det er sagt.
Men, da storfekjøttet i kjøledisken her til lands stort sett består av sjøldau melkeku er det godt å gå for litt ihjelharpunert sjømat iblant.;)

Helt konge, Mathfjeld!
Selv er jeg en stor tilhenger av Fjordlands når det kommer til middag for 1:mrgreen:
Synes fremdels Hval smaker tran uansett åssen det er forberedt:(

Takk for kommentarer:) Ble mett og maten smakte supert, så jeg er fornøyd. Mulig jeg var heldig med biffen min, men jeg enset ikke noe som kunne minne om tran.

Gleder meg til å kunne eksprimentere videre med Dales, om folk har gode erfaringer er det bare å komme med de. Ble igjen to burgere som jeg ikke har stekt ennå, så blir hval i morgen også.

Jeg stoler ikke på mat som ikke skriker når den dør, bare så det er sagt.
Men, da storfekjøttet i kjøledisken her til lands stort sett består av sjøldau melkeku er det godt å gå for litt ihjelharpunert sjømat iblant.;)

Mat rauter eller breker, og skal det på død og liv være "saltet" er det være fanget i teine:D:D:D

Er det bare jeg som reagerer på at Mathfjeld her konsumerer 400g rent kjøtt pluss tilbehør som om det skulle være det mest naturlige i verden:eek:

Husker en gang jeg prøvde meg på en 333 ved en av landets bensinstasjoner. Holdt på å stryke med 2/3 gjennom:p

Fikk ikke spist opp alt, har 2 liggende til idag. Så blir tran til middag idag også:)

Og konsumere en 300 grams burger har jeg gjort på Jafs mange kleine søndager. Vet ikke akkurat om formen ble noe bedre:p

Er det bare jeg som reagerer på at Mathfjeld her konsumerer 400g rent kjøtt pluss tilbehør som om det skulle være det mest naturlige i verden:eek:

Husker en gang jeg prøvde meg på en 333 ved en av landets bensinstasjoner. Holdt på å stryke med 2/3 gjennom:p

Du er bare dårlig trent!

Jeg spiser lett 700g kjøtt når grillen er tent...

Fantastisk presentasjon og imponerende kokkekunster...må si det var en liten overraskende "vri" da miksmasteren kom frem på bildet, men hvorfor ikke :D hvalkjøtt er veldig godt (vanligvis), men det er vel normalt å steke de i panne som en vanlig biff.

Jeg er veldig spent på hva du drakk til dette...og da tenker jeg ikke på cola:D noen gode rødvinsforslag til burgeren ?

Ble en øl til dette gitt, knekker ikke en flaske vin alene på en onsdag, ble en halvliter med Ringnes Fatøl. Skulle nok hatt en litt mørkere øl, men var ikke så gale.

Pinglete. :D

Hval er knallgodt og brukes alt for lite!