Meermin sko i vått vær

Medlem
25. juni 2013
Kjøpte meg sko fra Meermin sist år, som i går var ute i vått vær.

Det var de også mye i fjor, i både snø, sørpe og regnvær. Det har alltid godt fint, og jeg har vært ekstremt nøye på å ivareta skoene med skotrær, og jevnlig bruk av Saphir produkter (hver uke / 14.dag).

Denne gangen derimot,n år jeg kom hjem, så det verre ut enn tidligere. Jeg satte trærne inn og lot skoene tørke. Det var fortsatt "mørke flekker" langs tåballen etter at skoene hadde tørket.

Jeg ga et forsøk med Saphir renovator i går kveld, satte de inn to ganger, og deretter Saphir creme i tre lag som har tørket inn over natten etter lett pussing med børste. Bildene er fra skoene i dag tidlig.

Det er jo selvfølgelig noe jeg kan leve med, men er dette en "lost case" - er skoene "ødelagt" eller er det noe jeg kan gjøre?

Setter stor pris på tilbakemelding!

Se for øvrig bilder her fra dropbox: https://www.dropbox.com/sc/va8n566wjp57qfc/AABnl1elUfSDPyXQpcAesy-Aa

Enten Renomat, eller så kan du velge en nyanse mørkere på cremen og lage en burnish-aktig finish. Det er det eneste jeg kommer på på toppen av av hodet..

Spørs hva som er årsaken. På denne tiden av året, neppe salt. Men olje er skummelt.

En creme med mer pigment kan redde det, men i essens - dette er grunnen til at man bruker kalsosjer når det er riktig vått.

Spørs hva som er årsaken. På denne tiden av året, neppe salt. Men olje er skummelt.

En creme med mer pigment kan redde det, men i essens - dette er grunnen til at man bruker kalsosjer når det er riktig vått.

Presterte å søle noen dråper med diesel på mine Ecco sko for et par år siden (jaja jeg vet at Ecco ikke står høyest i rang her inne). Det så helt forferdelig ut i starten, men på den tiden det skjedde var jeg fattig student og hadde ikke råd til nye sko. Kjøpte noe lærrens en eller annen plass som tok det aller verste, men fikk ikke bort alt. Man kan fortsatt ane flekkene om man stirrer intens på skoene, men de har blendet mer og mer inn i patinaen på læret og er i mine øyne så og si usynlige :)

Tror absolutt du skal kunne gjøre noe med de, uten at jeg er noen ekspert.

"Pusset opp" et gammelt par sko som var ekstremt mørke i tåen ved hjelp av renomat, renovateur og Saphir Hiver-Winter.
Har desverre ikke bilder her, men det var veldig mye dårlige enn hva du har nå. Skoene hadde vært totalt neglisjert i en årrekke og satt vekk som boss.

Brukte kun fargeløs krem for å gi næring.

Er du fornøyd med skoen ellers? Jeg lurer på et par eller to fra dem da jeg bare må innse at Jeffery-West ikke har lester som passer foten min.

Meermin

Takk for svar.

Har bestilt Renomat, så venter denne i posten i dag, så får vi se hvor langt jeg kommer.

Fikk for øvrig også tipset fra Skomaker Dagestad:
"Jeg har lite erfaring med Meermin og skinnet de bruker, men det jeg har forsøkt å gjøre selv ved lignende tilfeller er å væte hele skoen, dvs la vann trekke dypt inn i skinnet over hele skoen for så å la det tørke. Det har hjulpet meg, og er oftest det første vi forsøker å gjøre i slike situasjoner."

Jeg prøvde det, og tåen fremstår nå helt annerledes. Så jeg har troen på at Renomat og en god gjennomgang med saphir produktene etterfølgende skal gjøre susen.

For øvrig har jeg nå to sko fra Meermin, og begge er topp kvalitet. Det eneste jeg har å utsette er leveringstiden, men dette må man nesten leve med.