Mekaniske urverk og magnetisme

Pål

Støttemedlem
Medlem
12. des. 2010
Sted
Trondheim
Hei,

I det jeg tok meg selv i å fikle med noen magneter tidligere i dag, ble jeg brått litt bekymret for om dette kanskje har en uheldig påvirkning på mitt mekaniske urverk. Nå i etterkant er jeg forøvrig ganske sikker på at min omgang med magneter ikke har gitt noe negativt utslag i form av bemerkelsesverdige endringer i +/- sek per døgn, men likevel er jeg nysgjerrig på om en stadig økende eksponering for magnetisme kan føre til problemer med mekanismen? Ville det vært lurt å fått uret "avmagnetisert" i etterkant av noe slik?

Pål

Et urverk, tror det er fjæret i balansen som er mest kritisk, kan begynne å oppføre seg rart om det har blitt magnetisert. Du merker det dog godt om det har skjedd, er gjerne avvik på minimum flere minutter for dagen.

Å avmagnetisere urverket er relativt lett for en urmaker, tar ikke lange stunden. :)

Satt og lekte med noen magnet fra DX.com i dag selv, holdt de langt unna klokka.

Du kan fint stoppe en klokke med magnet, husker jeg synes dette var kjempemoro når jeg var liten. Uten at jeg da tenkte noe over konsekvensene :p.

Det er absolutt å anbefale at man er forsiktig med magneter rundt en klokke, dette er for så vidt hvorfor Millgausen ble oppfunnet i sin tid (Forstkere i CERN trengte en klokke som tålte å være rundt forskningsutstyret). I dag får man mange andre klokker som også er resistente mot magnetisme, disse har da en ferrit(jern)kasse inni kassen som beskytter urverket.

Et batteridrevet ur vil kanskje være mer utsatt for skader ved magnetisme? Ikke at jeg holder på med slikt tull :cool:

Et batteridrevet ur vil kanskje være mer utsatt for skader ved magnetisme? Ikke at jeg holder på med slikt tull :cool:

Omvendt... de starter for det meste opp igjen og klarer å hente seg igjen med mer eller mindre problemer.

Mens balansen i et mekanisk verk vil gå helt amokk om den blir magnetisert.. da må det avmagnetiseres, dette gjøres som nevnt over av rousp hos urmaker f.eks og da bruker man et verktøy som kalles "degausser" :).

Det var en degauss-knapp på gamle CRT-pcskjermer. Den laget en festlig lyd og visuell effekt husker jeg.

Men det er dette Milgauss (nevnt), Ingenieur og Railmaster er laget for å tåle. Når alle tre er framifrå ur i tillegg er jo en jobb der man er borti magnetisme en flott unnskyldning til å kjøpe en av dem.

Hvordan er det med de nye omegaverkene med silikon balanse. Vil disse være upåvirket?

Jeg tviler på at uret har bra av og bli magnetisert uavhengig av balansen, men de noe Omegaene og Rolexene vil talke dette bedre enn de gamle. Rolex har vel markedsført sin nye parachrome fjær med at den tåler å bli utsatt for høyere magnetiske felt.

Blå spiralfjæren PARACHROM

Jeg tviler på at uret har bra av og bli magnetisert uavhengig av balansen, men de noe Omegaene og Rolexene vil talke dette bedre enn de gamle. Rolex har vel markedsført sin nye parachrome fjær med at den tåler å bli utsatt for høyere magnetiske felt.

Bjerke sin hjemmeside: Etter fem års forskning skapte Rolex den blå spiralfjæren PARACHROM.

Utifra min kjennskap til fjærstål (Ikke rustfritt) er fargen på stålet avhengig av herdeoljen som benyttes. Hvis en har benyttet herdeolje, indikerer det et høyt Carbon-innhold (eller carbon-ekvivalent).

Dette minner litt om de blå sagbladene fra Sandvik, det eneste som var forskjell på disse bladene og andre blader var fargen og ikke de mekaniske egenskapene. Uansett sverget forlk til Sandvik og høyere pris ???

Min er faring er at det blir mye kvasi angående stål/metall-kvaliteter når det benyttes som salgs-argumenter mot kunder som ikke er spesielt material-kyndige.

Sier ikke at det er tilfelle her, men har mine tvil.

Alternativet kunne vært en rustbestandig fjær, den herdes ikke og vil ha stålfarge. Ulempen med rustbestandig er at den deformasjonsherdes. (ikke varme men valsing) Desto mer valsing, desto bedre fjæregenskaper, desverre også mer magnetisk.

Dette er forøvrig en av materialleverandørene til Rolex: http://www.robertlaminage.ch

Litt of topic, men kanskje interesant lesing.

Fin dag

ebbe3

oj, slikt blir det lett mye rart av...
Blåfarge på stål kommer av at det har blitt varmet til 300 grader. De blir så hurtig nedkjølt i luft eller olje, men det er ikke oljen som lager blåfargen. Vi kaller dette å normalisere stålet, det beskrives som varmebehandling av stål som utføres for å oppnå en normal finkornet struktur i stål som er blitt grovkornet gjennom tilvirkningsprosessen (støping, sveising, valsing til høy sluttemperatur), eller som er blitt sprøtt ved kaldbearbeiding. Normalisering består i en omkrystallisasjon ved omvandling til austenitt under opphetningsperioden.

Her er et bilde som viser fargeskala på stålet ved de ulike temperaturer:
anlfarg.jpg

Noter at gulfargen ikke er flytende metall, stålet får en lett gulfarge som går over i brunt, lilla og til slutt blått som skalaen viser.

Fra gammelt av var det slik man laget blå skruer i urverk, man varmet dem til ca 300 og bråavkjølte dem. Om ikke vil tempen stige og fargen går tilbake til grå.

Magnet och mekaniska klockor är ingen bra kombination!!!??>>>>

Det fick jag erfara för några månader sedan då min klocka helt plötsligt gick 30 sek för fort per dygn.

Skickade den till tillverkaren som åtgärdade felet. De skrev i brev: De hade konstaterat att starka magnetiska fält magnetiserat " the hairspring" på klockan. De skrev också att efter vatten är magnetiska fält det farligaste för mekaniska klockor och att magnetiska fält genereras av TV, mobiltelefoner, högtalare och andra ting.
Även medicinsk utrustning genererar starka magnetiska fält.

Vad som orsakade skadan på min klocka vet jag inte med säkerhet men jag misstänker att mitt besök hos tandläkaren kan ha orsakat detta. Tandläkaren medgav att det fanns magnetiska fält där men hon ansåg att de inte var så starka.

Jag tänker i vart fall inte låta mina mekaniska klockor följa med till tandläkaren igen.

Är det någon annan som har samma erfarenhet?

Hälsningar

Anders

Bjerke sin hjemmeside: Etter fem års forskning skapte Rolex den blå spiralfjæren PARACHROM.

Utifra min kjennskap til fjærstål (Ikke rustfritt) er fargen på stålet avhengig av herdeoljen som benyttes. Hvis en har benyttet herdeolje, indikerer det et høyt Carbon-innhold (eller carbon-ekvivalent).

Denne artikkelen fra Watchtime Magazine (juni 2010) er veldig informativ :D

Ja, artig lesing! Blåfargen på denne spesielle fjæren(som ikke er av stål) er altså en kontrollert oksidasjonsprosess, og har ingenting med herdingen å gjøre.

Minner ellers om at det er mange klokker til langt lavere priser enn Milgaussen som er antimagnetisk, som Damasko DA36:
DamaskoDA362L.jpg

Kunnskap dreper alle "gode" diskusjoner :)

Takk for nyttig lesing og kunnskap.

Min (manglende ?) kunnskap om fjærstål er bassert på mere grov-smed-nivå som motorsagsverd, lampearmaturer og ammunisjonsbånd og ikke direkte overførbar.

Jeg gikk høyt på banen og tok stående telling....

Fin kveld.
E3

Flott innlegg Fossdal. Interessant lesning skrevet på en forståelig måte for oss ikke-kyndige.:cool:

Til det Andsan sa. Er det virkelig så lite som skal til for å magnetisere klokker? Mobiltelefoner, høyttalere og TVer.
Mobiltelefoner trakteres hver dag av hvermansen, tar ikke produsentene høyde for dette?

Det var svaret jag fick!

Flott innlegg Fossdal. Interessant lesning skrevet på en forståelig måte for oss ikke-kyndige.:cool:

Til det Andsan sa. Er det virkelig så lite som skal til for å magnetisere klokker? Mobiltelefoner, høyttalere og TVer.
Mobiltelefoner trakteres hver dag av hvermansen, tar ikke produsentene høyde for dette?

Enligt det brev jag fick så var det så. De hänvisade just till dessa föremål.
Jag vet inte hur nära man komma t. ex, en högtalare med större magnet, för att det skall finnas en risk för skada. Mobiltelefon använder jag dagligen och då har jag burit andra automatiska ur och det har gått bra.

Jag misstänker att kraftigare elektroniska instrument är de mest skadliga, vilka de nu är vet jag inte eftersom jag inte har någon kännedom i det området. Det kanske finns någon på forumet som kan ge svar på vilka instrument som avger mest strålning och vad som är en "säker zon".

Vänligen

//Anders

En liten oppdatering av en gammel tråd. Jeg har en Datejust II (fra 2014) med Parachrom fjær. Klokken må avmagnetiseres etter å ha vært i nærheten av en MR maskin på sykehuset. Symptomen var at den gikk et par minutter for fort om dagen.

En liten oppdatering av en gammel tråd. Jeg har en Datejust II (fra 2014) med Parachrom fjær. Klokken må avmagnetiseres etter å ha vært i nærheten av en MR maskin på sykehuset. Symptomen var at den gikk et par minutter for fort om dagen.

Når en fjær blir exponert til høy magnetisme, vil den ha tendens til å "lime" seg på seg selv og dermed forkorte betydelig sin bevegelses amplitude. Derfra vil ankereren aksjoneres frem og tilbake på en mye raskere måte og klokken skal gå raskere.
Silikon fjeren ble utviklet av Swatch/Patek.P/Rolex som et sammarbeid for å unngå dette.
Også Ulysse.N og Fred.Constant har tidligere utviklet sine silikon anker etc...
Men andre elementer i urverket kunne alltid bli påvirket av magnetisme.
Som et eksempel, den Speedmaster Professional burde tåle opp til 1000 gauss på grunn av sitt antimagnetiske skjold og tallskive: Urverket blir da innkapslet i et "bur".
Sånn er det også for andre modeller hos andre varemerker: Det anti-magnetiske "bur" er en eldre løsning.
Omega gikk lenger inn ved å bruke antimagnetiske materialer på hele urverket for å oppnå en 15000 Gauss toleranse.
Alt forklart der: http://www.watch-insider.com/reportages/omega-defeats-mechanical-watchs-enemy-no-1/

Når en fjær blir exponert til høy magnetisme, vil den ha tendens til å "lime" seg på seg selv og dermed forkorte betydelig sin bevegelses amplitude. Derfra vil ankereren aksjoneres frem og tilbake på en mye raskere måte og klokken skal gå raskere.
Silikon fjeren ble utviklet av Swatch/Patek.P/Rolex som et sammarbeid for å unngå dette.
Også Ulysse.N og Fred.Constant har tidligere utviklet sine silikon anker etc...
Men andre elementer i urverket kunne alltid bli påvirket av magnetisme.
Som et eksempel, den Speedmaster Professional burde tåle opp til 1000 gauss på grunn av sitt antimagnetiske skjold og tallskive: Urverket blir da innkapslet i et "bur".
Sånn er det også for andre modeller hos andre varemerker: Det anti-magnetiske "bur" er en eldre løsning.
Omega gikk lenger inn ved å bruke antimagnetiske materialer på hele urverket for å oppnå en 15000 Gauss toleranse.
Alt forklart der: http://www.watch-insider.com/reportages/omega-defeats-mechanical-watchs-enemy-no-1/

Milgauss er vel Rolex´ alternativ med "dobbel" kasse som ekstra magnetbeskyttelse.