Merker i klokka etter urmakeren

Medlem
18. juli 2012
Sted
Oslo
Hva burde jeg gjøre om jeg finner hairlines/toolmarks/merker i klokka etter at den har vært inne hos urmaker? Fant dem ikke før jeg var hjemme igjen, og synes det er ubehagelig å gå tilbake siden jeg ikke nødvendigvis kan bevise at de ikke var der fra før, eller oppstod på veien hjem (selv om det er helt usannsynlig). Det er en kjent sak at stålklokker får merker bare man ser litt hardt på dem.. Er slikt noe en bare må regne med og godta?

Jeg leverte julegaven fra fruen (Michael Kors) inn for batteribytte, og fikk den tilbake med flere dype skrapemerker bak. Den var ubrukt. Alt urmakeren ville gjøre med dette var å sende den inn for polering, og det ville ta flere uker.
Sekundært så vil jeg få et godt tilbud når jeg handler der igjen, noe som ikke vil skje.
Så jeg lever med skrapene.

Vanskelig å avgjøre uten at du utdyper litt mer rundt omfanget av merkene - evt. tar bilde av det.

Jeg har den ikke tilgjengelig her og nå, men jeg tolker ditt svar dit hen at man ikke kan forvente å få den tilbake uten noen som helst ekstra merker?

Redigert:
@OleG Synd å høre, men kan du beskrive litt mer i detalj hva slags merker det er snakk om? Når du sier "hairlines/toolmarks/merker" så blir det litt vanskelig å forestille seg, det kan jo være så mangt. Små hairlines/miniriper på baklokket fra åpneverktøy kan vel forekomme og er ikke noe jeg ville brukt energi på å bry meg om, så lenge det ikke er noe som ikke lett kan la seg polere bort. Dypere riper og hakk er dog ikke akseptabelt, og er noe du bør klage på og få rettet opp.

Redigert av en moderator:
Jeg har den ikke tilgjengelig her og nå, men jeg tolker ditt svar dit hen at man ikke kan forvente å få den tilbake uten noen som helst ekstra merker?

I en perfekt verden skal ikke klokken leveres ut med ekstra merker.

Som Kohe321 sier er det vanskelig å få et godt inntrykk av hva du mener med "hairline/toolmarks/merker", og du vil få bedre råd om hva du skal gjøre dersom du kan utdype litt bedre.

@OleG Synd å høre, men kan du beskrive litt mer i detalj hva slags merker det er snakk om? Når du sier "hairlines/toolmarks/merker" så blir det litt vanskelig å forestille seg, det kan jo være så mangt. Små hairlines/miniriper på baklokket fra åpneverktøy kan vel forekomme og er ikke noe jeg ville brukt energi på å brydd meg om, så lenge det ikke er noe som ikke lett kan la seg polere bort. Dypere riper og hakk er dog ikke akseptabelt, og er noe du bør klage på og få rettet opp.

Ah, ja. Verktøysmerker på baklokket bryr jeg meg ikke mye om. Jeg kan se grunnen til at de er der, selv om de er litt irriterende de også ;) Jeg snakker mer om merker på polerte områder. Ikke store eller stygge, men merker man ser når man ser etter. Jeg hadde et bilde liggende som viser hva jeg mener. Legg merke til ripene øverst på den polerte delen av bezel. Er omtrent så dype merker jeg snakker om. Ikke så dype at de ikke kan poleres bort, men nok til at de bryter lyset på synlige områder.

IMG_20130204_100624_zps512fb6f9.jpg

I en perfekt verden skal ikke klokken leveres ut med ekstra merker.
@Juice Helt enig. Nå vet jeg ikke hvor lett det er for en urmaker å fullstendig unngå alle hairlines og småriper under en service. Baklokket er jo selvsagt et av de mest utsatte stedene. Nå har jeg hatt både exploreren og submarineren inne til Lervik for service (exploreren 2 ganger), og begge ble levert tilbake til meg uten noen merker. Når det er sagt så tror jeg at jeg ville hatt forståelse for om det kom noen hairlines (spesielt på baklokket), jeg vet selv godt hvor lite som skal til her.

Eller er jeg for lite "streng" nå kanskje? :p

@OleG Om det er riper rundt om på kassen/bezel som ikke var der før service, så synes jeg du med god samvittighet kan gå tilbake og be om få disse polert/børstet vekk. Ikke noe urimelig i det. Om du er sikker i din sak på at de ikke var der før service, og er vennlig og klar i tonen, så tror jeg nok de vil ta det på sin kappe og beklage.

Nå er det en annen sak med poleringsjobben. Polering er ikke noe jeg ville overlatt til hvem som helst, det krever godt utstyr og en erfaren hånd for å få et bra resultat, så om du har noen merker på klokken som plager deg, så ville jeg kanskje heller gjort litt research og funnet ut hvem som er gode på nettopp dette, og heller betalt dem for jobben.

Lykke til! :)

@OleG Om det er riper rundt om på kassen/bezel som ikke var der før service, så synes jeg du med god samvittighet kan gå tilbake og be om få disse polert/børstet vekk. Ikke noe urimelig i det. Om du er sikker i din sak på at de ikke var der før service, og er vennlig og klar i tonen, så tror jeg nok de vil ta det på sin kappe og beklage.

Nå er det en annen sak med poleringsjobben. Polering er ikke noe jeg ville overlatt til hvem som helst, det krever godt utstyr og en erfaren hånd for å få et bra resultat, så om du har noen merker på klokken som plager deg, så ville jeg kanskje heller gjort litt research og funnet ut hvem som er gode på nettopp dette, og heller betalt dem for jobben.

Lykke til! :)

Ok! Takk for tilbakemelding :)