( Samlepost, oppdateres etterhvert... )
Raketa Garoda "World time"
- 19 jewels
- Ukedag+dato
- 42mm diameter (uten krone)
- 12mm høyde
- 18mm remfeste
- Raketa 2628.H urverk (manuelt opptrekk)
- Gangreserve oppgitt til 45 timer
Tilfeldig ebay-funn til $31 fra India. Verifisert at den virker autentisk hos urmaker, og målt gangreserve til like over 47 timer. Her blir det litt duplisering av info og bilder fra
den dedikerte tråden, men håper ikke det plager noen.
Litt historie:
Raketa, "Pakema" eller Paкéтa er et klokkemerke sovjet lanserte i 1961 etter suksessen med å sende Gagarin trygt opp i bane rundt jorden. Og ikke minst få han ned i live.
Raketa = rakett som i romrakett (ikke interkontinentale missiler som også var et hett tema på 60-70-tallet)
Fabrikken er en av de eldste fabrikker i russland: Petrodvorets i St.Petersburg. Denne ble grunnlagt av Peter den store i 1721, og produserte primært "luksusvarer av edelstener" frem til Stalin i 1945 beordret dem til å lage klokker for å redusere avhengigheten av vestlig teknologi. Pobeda og Zvezda var de første merkene de produserte helt fra starten, så kom Raketa i 1961 (kilde:
https://en.wikipedia.org/wiki/Petrodvorets_Watch_Factory)
Sverdlovsk, en av byene på bezel ble oppkalt etter bolsjeviklederen Jakov Sverdlov i 1924. I 1991 etter sovjetunionens fall fikk byen tilbake navnet Jekaterinburg/Yekaterinburg fra 1721 (kilde:
https://no.wikipedia.org/wiki/Jekaterinburg). Sverdlovsk er fremdeles navnet på provinsen byen ligger i.
Guanqin GJ16034 (miyota)
- Miyota 8215
- Ukedag+dato
- 40mm
- 20mm remfeste
Handlet på ebay til 700kr. Veldig pent ur og virkelig mye for pengene. Modellen ble også levert med Seiko NH35 som er et litt bedre urverk (hacking, mulighet for manuelt opptrekk), men veldig fornøyd med denne!
Poljot Okeah ("Final edition")
Reproduksjon av uret som ble produsert for den sovjetiske marinen på 1970-tallet.
[bilde]
Suter Automatic
- 21 jewels
- Ukedag+dato
- diameter
- høyde
- 19,5 mm remfeste
- A.Schild (AS) 1824 urverk, automatisk
Denne kjøpte min far hos Urmaker Finckelsen i Bergen mens han studerte, litt usikker på hvilket år den er fra men han leverte hovedoppgave i 1970. Brukt daglig i ca 25 år før den ble erstattet av en casio digitalklokke (mener jeg har sett garantikortet på den, datert 1994). Siden har den ligget ubrukt før jeg tilfeldigvis gjenoppdaget den og tok den på service i mai 2019.
Fikk prøvd den på armen ca halvannen time med ny doubleweave blå perlon...
..før femåringen i huset stolt erklærte den som sin eiendom og sovnet med den på armen, mot øret. Litt justering av reimen gjenstår på bildet.
Certina DS Action Diver Sea Turtle Conservation Special Edition
- Powermatic 80 urverk
- 43 mm
- 20 mm remfeste
Følte behov for en diver, og samtidig ble jeg litt engasjert i å redde havet
Kjøpt ny hos norsk forhandler på gummireim, etterbestilt lenke.
Raketa "Time Zone" 24hr
- 17 jewels
- 24-timersvisning
- 40mm
- 18 mm remfeste
- Raketa manuelt opptrekk
Kom over denne tilfeldig på ebay til en hyggelig pris, direkte fra en selger i moskva. Produsert på nittitallet, NOS, plasten var fremdeles på både forside og bakside.
Certina DS- 1 Powermatic 80 Special Edition
- Powermatic 80 urverk
- 40 mm
- 20 mm remfeste
Ønsket meg et litt mer dressy ur med sølv-skive, av litt mer kvalitet enn Guaqin-uret jeg kjøpte før sommeren. Likte spesielt godt de blå viserene. Den grønne jubileumsurskiven er ikke helt meg
Omega herreur, ca 1915
Omega 12" urverk
Sølv "cushion case"
Small seconds og romertall
faste remfester
Denne flotte Omegaen fant jeg i en skuff hos min far som nå har gått bort, sammen med litt annet arvegods. Usikkert hvem som har hatt denne siden alle med kjennskap til den nå ser ut til å ha gått bort, men sannsynligvis min oldefar fra Tromøya utenfor Arendal.
Var kraftig oksidert, men Urmaker Gjertsen tok den på service og returnerte den i topp stand. Bare byttet en fjær så var alt i orden igjen.
Før service:
Etter service:
Omega Seamaster 300
Grail <3
Dette er nok den vakreste og også dyreste utskeielsen jeg pådrar meg håper jeg. 2017-modell kjøpt pent brukt. Trenger egentlig ikke mer nå kjenner jeg <3 <3
[bilde]