Min første klokke som 17 åring

omh

Medlem
23. jan. 2015
Hei,

Jeg er en ung entusiast på 17 år som gjerne vil lære mer om klokker, da spessielt de eldre vintage urene. Jeg har lest meg opp på kryss og tvers, men når det kommer til klokker virker det som om du aldri kan lære nok. Jeg skal investere i mitt første automatiske ur, og eldre Omega klokker ser ut som en god start til en rimeligere penge. Har også sett litt på Cortebert. Spør derfor tidssonen til råds om hva jeg bør gå for. Vet at du ikke bør gå for klokker med rust og lignende ei heller de mer risikable og komplekse urverkene. Jeg har lenge sett på klokker med månefaser men på grunn av den avanserte mekanikken inni disse klokkene ser det ut som det ikke finnes klokker innenfor en akseptabel prisklasse. Er det noen her som kan trekke frem noen gode ur som jeg kan lete etter, evt. noen som ligger ute til salgs?

Mvh Ola

Hva er budsjettet ditt?

Vært også klar over at vintage ur stort sett er en del mindre enn moderne ur (unntak finnes). Som regel ligger gamle ur på rundt 35mm. Hadde jeg vært deg hadde jeg prøvd en klokke på denne størrelsen og sett om det falt i smak.

Ellers er en vintage Omega Constellation et veldig flott og klassisk klokke. Brukte i stål ligger vel rundt 6-10k avhengig av stand etc.

piepan+168.005.JPG

Hva er budsjettet ditt?

Vært også klar over at vintage ur stort sett er en del mindre enn moderne ur (unntak finnes). Som regel ligger gamle ur på rundt 35mm. Hadde jeg vært deg hadde jeg prøvd en klokke på denne størrelsen og sett om det falt i smak.

Ellers er en vintage Omega Constellation et veldig flott og klassisk klokke. Brukte i stål ligger vel rundt 6-10k avhengig av stand etc.

piepan+168.005.JPG

Jeg var ikke klar over at gamle ur ofte var 35mm tusen takk for informasjonen. Har sett på constillation ja, en meget fin klokke. budsjettet ligger vel på maks 10.000 men har vurdet å se på klokker til en noe rimeligere pris for å heller få to klokker. Hvor risikabelt er det egentlig å kjøpe brukte klokker fra kjente navn, er det vanskelig å fikse hvis noe skulle bli ødelagt?

Jeg er absolutt ingen ekspert på vintage, så ikke ta alt jeg sier som en bekreftelse.

Å kjøpe brukt, da spesielt vintage, kan være vanskelig da disse jo er 40+ år gamle. Man vet som regel ikke hva som er blitt gjort med klokken i tiden som har gått og de kan gjerne ha uoriginale deler som visere, krone, skive etc. Det er jo ikke alle som bryr seg om dette, men for samlere skal jo alt helst være originalt.

Så er jo stand på urverket veldig viktig. Om det er å dårlig stand kan det fort bli veldig dyrt å fikse. Jeg kjøpte meg for en tid tilbake en vintage Jaeger LeCoultre som det viste seg at gikk veldig dårlig. +10-15 sek i timen. Fikk tilbakemelding fra et verksted om at dette ville koste 15k å fikse. Det var det ikke verdt for meg. Heldigvis fikk jeg hevet kjøpet.

Det finnes en del forhandlere av vintage her i Norge som er til å stole på. Dag Braanaas for eksempel.

Her på forumet er det også som regel helt trygt å handle.

Ha en sunn skepsis til alle annonser på finn for eksempel. En del fake ute og går, samt noen selgere av vintage som har et litt frynsete rykte.

Viktig når du kjøper brukt er også å tenke på om du kjøper uret for "din" skyld eller for en eventuell neste kjøper og dess verdi der.
Mye av det som går på Finn.no til eksempel kan være vintage ur hvor skiven har blitt malt på nytt, særlig sorte skiver.
Dette er ingen issue hvis du vil kjøpe et første ur fordi du liker designen, men som investering i vintage-ur som har en interesse for en samler så er endringer av den typen noe som gjør den nærepå uinteressant. (det samme gjelder ur der det blitt påført nytt belysningsstoff, visere skiftet og andre ganger kan den spesifike verksmodellen i klokken ikke være den typen uret ble solgt med)

Her var det mange gode tips! Morsomt at du nevner Dag Braanaas, sendte en mail til han igår kveld om et ur han hadde ute på finn. regner med det er ur som dette http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=55108979&searchclickthrough=true&searchQuery=vintage du snakker om når du sier den har malt skive?
Du spør meg om jeg vil ha en klokke som ser ny og fin ut eller om jeg vil ha en av verdi. Jeg vil si jeg vil ha en klokke som bærer preg av de årene den har tikket og med mest mulig originale deler. Jeg er ikke interessert i såkalte "moteklokker" fra kjente designermerker.

Jeg skal på ingen måte si hva du burde gjøre her, men ville nok ventet til interessen har modnet seg litt mer før man kjøper vintage. Skal du først kjøpe vintage ville jeg valgt å bruke lang tid på prosessen. Det er så mange fallgruver og uforutsette kostnader, i tillegg til at det er lett å bli lurt på pris på disse kjøpene om man ikke har full oversikt.

Disse urene er også åpenbart skjørere enn det en moderne klokke er, så det kan være fordelaktig å starte med noe mer solid så man lærer seg hvordan et ur slites. De fleste vintage ur har f. Eks plexi glass som lett ripes opp om du slår dem inntil en dørkarm ol.

Min oppfordring er altså å venne seg til bruk av klokke før du trer ut i vintage verden!

Jeg skal på ingen måte si hva du burde gjøre her, men ville nok ventet til interessen har modnet seg litt mer før man kjøper vintage. Skal du først kjøpe vintage ville jeg valgt å bruke lang tid på prosessen. Det er så mange fallgruver og uforutsette kostnader, i tillegg til at det er lett å bli lurt på pris på disse kjøpene om man ikke har full oversikt.

Disse urene er også åpenbart skjørere enn det en moderne klokke er, så det kan være fordelaktig å starte med noe mer solid så man lærer seg hvordan et ur slites. De fleste vintage ur har f. Eks plexi glass som lett ripes opp om du slår dem inntil en dørkarm ol.

Min oppfordring er altså å venne seg til bruk av klokke før du trer ut i vintage verden!

Takk for oppfordringen. Dette er ikke den første klokken jeg eier jeg har allerede flere klokker men alle er Quartz, Bulova, Leonard & Church med noen til. Jeg har lyst til å eie en mekanisk evt. manuelle klokke og på det området vil det bli min første klokke. ;) Ser nå at tittelen kan være misledende.. Jeg vil derimot ta til meg din advarsel. :)

Jeg kjøpte også min første riktige klokke fra Dag Braanaas, veldig hyggelig og ryddig kar å handle med. Det jeg ikke hadde fått med meg var diameteren, men særlig at de rett og slett er 0 vanntett. Kondens under jakken var nok til at min skive ble anløpt.

10859742_10152397609676557_1118876917_n_zpsff2e1671.jpg.html