Min "første klokke"

Medlem
17. juli 2012
Er helt fersk på dette med klokker, men har nå funnet ut at jeg skal gå til innkjøp av en klokke i 3-8000kr prisklassen. Det har ført til mye lesing på internett og at jeg blir sittende i timesvis å se på klokker som ligger i øvre del av mitt budsjett eller over..

Har sett en del på Omega Seamaster og Tissot Seastar, men tror nesten jeg må ende på en Omega. Det var fryktelig mange modeller og velge i mellom her og jeg ser at jeg må på bruktmarkedet for å i det hele tatt komme i nærheten av budsjettet mitt. Ang. modell så har jeg sett mye på 2255.80 og tror denne passer meg bra. Er det andre som er lik denne jeg kan kikke på? Er det noe jeg må passe på ved bruktkjøp av klokker?

Jeg reiser til tyrkia en ukes tid i morgen. Er dette noe jeg kan/bør handle på utenlandstur eller er det skummelt med tanke på forfalskninger og ur som er sjålet?

Edit: Er dette forresten klokker som kan brukes "til alt"? Er det holdbart nok til å være med på trening, jobb, fjellturer, bading osv?

bluesmp1.jpg

smp7.jpg

Tissot-Seastar-1000-Automatic-Chronograph-watch.jpg

Hei og velkommen på sonen!

Omega er et bra valg. Særlig Seamaster med sverdvisere:D
Jeg for min del ville vært svært forsiktig med utenlandshandel av slike klokker. Det finnes i tusenvis av fakes og man skal ofte ha et trenet øye for å gjennomskue dette. Dessuten er ikke de klokkene du har kikket på noe rimeligere i utlandet enn de er i Norge. Innen du får lagt på mva, frakt og gebyrer koster de gjerne mer.

Det ligger en fin "Electric Blue" ute på kjøp/salg. Du finner den HER.

Når det gjelder om klokken kan brukes til alt, så vil jeg vel slå et slag for 2254.50 (den med sort skive og bezel). Electric Blue har polert bezel og er nok noe mer mottakelig for synlige riper og småsår. Dessuten går den sorte til absolutt alle anledninger - det være seg friluftsliv, trening, jobb, mørk dress etc.

Et lite tips til slutt:
Vent heller til du har spart opp litt mer slik at du kan gå for en av Omegaene.

Lykke til i jakten. Det blir spennende å se hvor dette ender:D

Enig med MM i denne prisklassen er det imho Omega og Sinn som gjelder. Den svarte er (kontroversielt standpunkt ;) ) mest anvendelig. Lykke til, regner med at rådet om å spare litt og kjøpe en Submariner kommer i løpet av et par poster :)

Hei og velkommen på sonen!

Omega er et bra valg. Særlig Seamaster med sverdvisere:D
Jeg for min del ville vært svært forsiktig med utenlandshandel av slike klokker. Det finnes i tusenvis av fakes og man skal ofte ha et trenet øye for å gjennomskue dette. Dessuten er ikke de klokkene du har kikket på noe rimeligere i utlandet enn de er i Norge. Innen du får lagt på mva, frakt og gebyrer koster de gjerne mer.

Det ligger en fin "Electric Blue" ute på kjøp/salg. Du finner den HER.

Når det gjelder om klokken kan brukes til alt, så vil jeg vel slå et slag for 2254.50 (den med sort skive og bezel). Electric Blue har polert bezel og er nok noe mer mottakelig for synlige riper og småsår. Dessuten går den sorte til absolutt alle anledninger - det være seg friluftsliv, trening, jobb, mørk dress etc.

Et lite tips til slutt:
Vent heller til du har spart opp litt mer slik at du kan gå for en av Omegaene.

Lykke til i jakten. Det blir spennende å se hvor dette ender:D

+1!:D Helt enig med Minuteman!

Tusen takk for gode tips!

Da høres det ut som om jeg må gå for klokker på det norske bruktmarkedet. Så at det var en her på forumet som solgte en 2255.80 for 11k for noen måneder siden. Er dette i det nedre sjiktet av pris på dem? Hvordan er 2254.50 priset i forhold? Er det mulig å finne noe slikt for 10k?

Jeg er helt blank på pris bildet innen brukte klokker og derfor usikker på hvilken klokker som er bra priset og hvilken som ligger noe høyt. Det er også vanskelig å finne ut norsk salgspris på dem når de engang var i salg (for de som er ute av produksjon) så da har jeg ikke noen holdepunkter der heller.

Hvordan finner jeg ut produksjons start/stopp for de forskjellige rev. nrene forresten? Er det noe som slites i urverket på dem slik at jeg må passe meg for eldre modeller? Jeg prøvde å gå igjennom dem på omega sin hjemmeside, men der var det ikke nevnt når de var i produksjon.

Budsjettet kan sikkert strekkes noe, men den største bremsen er nok min bedre halvdel. Hun forstår ikke helt hvorfor jeg skal bruke så mye på en klokke når jeg har klokke på mobil telefonen... :confused:

Hei og velkommen hit! Håper du har med lommepenger! :)

Jeg er også ganske ny her i bransjen og skjønner svært godt den litt overveldende følelsen når man nærmer seg klokker i noe man oppfatter som en solid prisklasse (dog småtterier for enkelte her inne) :) Man vil jo gjerne ikke la seg lure! I tillegg forstår jeg det sånn at du ønsker deg en Omega, et merke som både har mange varianter (med sine kallenavn og undervarianter) og som også er yndet for falsknere.

Her er en fin klokke (ser at andre også er enige med meg om det - så ikke dette først :eek:). Personlig synes jeg denne passer til det aller aller meste og jeg synes at den blåe skiven tilfører den noe "ekstra" i forhold til sort. Jeg har kikket på denne annonsen så mange ganger at jeg snart håper noen kjøper den før jeg bruker penger jeg ikke har:)

I forhold til dine siste spørsmål er det nok ikke jeg som er riktig instans dessverre :)

Er du helt "låst" mot Omega/Tissot, eller er det aktuelt med andre klokkemerker også? Longines, TAG, Oris og Sinn har fine ting i din prisklasse. Jakten er halve moroa!

Hei og velkommen hit! Håper du har med lommepenger! :)

Jeg er også ganske ny her i bransjen og skjønner svært godt den litt overveldende følelsen når man nærmer seg klokker i noe man oppfatter som en solid prisklasse (dog småtterier for enkelte her inne) :) Man vil jo gjerne ikke la seg lure! I tillegg forstår jeg det sånn at du ønsker deg en Omega, et merke som både har mange varianter (med sine kallenavn og undervarianter) og som også er yndet for falsknere.

Her er en fin klokke (ser at andre også er enige med meg om det - så ikke dette først :eek:) - prisen er litt over det du antyder i ditt første innlegg, men dette er en riktig flott klokke! Personlig synes jeg denne passer til det aller aller meste (selv om MM har noen gode poenger ad slitestyrke i sitt innlegg). Jeg har kikket på denne annonsen så mange ganger at jeg snart håper noen kjøper den :)

I forhold til dine siste spørsmål er det nok ikke jeg som er riktig instans dessverre :)

Er du helt "låst" mot Omega/Tissot, eller er det aktuelt med andre klokkemerker også? Longines, TAG og Sinn har fine ting i din prisklasse.

Hei, og takk for det.

Forstod vel tidlig at det som jeg betrakter som high-end ikke nødvendigvis er det, men jeg må lære å krype før jeg kan gå her som andre steder. Tror og håper at jeg kan finne noe jeg blir fornøyd med til rundt 10k.

Jeg ser av søketreffene på google at dette er populære klokker for forfalskning ja. Fant denne som et av de første treffene :) eBay Guides - How to identify Fake Omega Seamaster Pro Ref.2254.50 . Tror jeg styrer unna handel i utlandet bare for å være på den sikre siden.

Jeg har sett litt på den der jeg også, men desverre blir den 2-3000kr for høyt priset (nesten 5 i forhold til maks på budsjettet) for min del. Kunne jo sikkert lagt inn et bud på maks av det jeg kan strekke budsjettet mitt til, men i og med at jeg er så ukjent med priser på brukte klokker så er jeg litt usikker. F.eks. så føler jeg at det blir litt frekt å legge inn et 10k bud på denne dersom det allerede er en kjempegod pris i utgangspunktet.

Jeg er for all del ikke låst til noen merker, men jeg ønskjer å kjøpe noe av god kvalitet som jeg kan ha i veldig lang tid fremover om jeg ikke skulle bli bitt av oppgraderings basillen. En venn av meg tipset meg også om Oris som et bra merke, men jeg falt litt for Omega klokken så glemte litt bort Oris :) Om du har andre gode tips så er jeg veldig mottagelig og takknemmelig for det!

Hei og velkommen til sonen.
Det er en spennende tid du er inne i nå. Lete opp modeller, priser og time etter time med bilder av klokker på nett. Det er sant som det sies, jakten er det morsomste.:)
Mitt tips er å ha is i magen. Den rette klokken dukker opp og da sier det bare klikk. Hvis du velger å gå for en brukt Omega er det ingen fare for at pengene dine går tapt da de generelt holder seg godt etter at det første verditapet er tatt. Det er heller ikke tull at du kan spare litt lenger å kjøpe deg en Rolex Sub.;)
Hvis du er åpen for andre modeller ligger det en annen godbit ute innenfor budsjett på KS.
http://www.tidssonen.no/forum/f10/fs-longines-legend-diver-no-date-12508/
Lykke til med valget og vi andre her håper selvsagt at du blir et nytt "frelst" medlem.

Hei og velkommen til sonen.
Det er en spennende tid du er inne i nå. Lete opp modeller, priser og time etter time med bilder av klokker på nett. Det er sant som det sies, jakten er det morsomste.:)
Mitt tips er å ha is i magen. Den rette klokken dukker opp og da sier det bare klikk. Hvis du velger å gå for en brukt Omega er det ingen fare for at pengene dine går tapt da de generelt holder seg godt etter at det første verditapet er tatt. Det er heller ikke tull at du kan spare litt lenger å kjøpe deg en Rolex Sub.;)
Hvis du er åpen for andre modeller ligger det en annen godbit ute innenfor budsjett på KS.
http://www.tidssonen.no/forum/f10/fs-longines-legend-diver-no-date-12508/
Lykke til med valget og vi andre her håper selvsagt at du blir et nytt "frelst" medlem.

Hei og takker for velkomsten.

Det skal være vist :) Sitter å søker og leser på alt som er å finne nå.

Hva legger du i det med Rolex klokken? Hvilken prisklasse er man da oppe i når man tenkter på bruktmarkedet og hvordan kan jeg spare penger på det? Jeg har ikke turt å kikke så mye på Rolex siden det virker for å være en del over det jeg har til rådighet :)

Takker for link. Da er kvelden reddet mtp. lesestoff på sengen om Longines uret :D

En nodate sub er "bare" 2,5-3 x budsjettet ditt, en sprekk de fleste her har funnet ut og opplevd selv at minimal i forhold til hva som kan komme senere ;).

En pent brukt omega seamaster pro er en god idé. Jeg solgte en litt eldre men pen og akkurat vært på service og aldri brukt siden det for 10 lapper for en måneds tid siden. Kunne muligens fått mer for den siden den ble solgt samme dag jeg la den ut, men det var en fair pris for min del :).

Uansett tilfelle, du får en finfin klokke til denne prisen bare du er litt tålmodig. Is i magen som det nevnes over er veldig viktig.

Personlig ville jeg dyppet litt ekstra i feriepengene og sendt Mogens en melding om hans Electric Blue, da har du en klokke som utelukkende vil gå opp i pris og som du vil sette større og større pris på. Men det er meg ;).

Hei og takker for velkomsten.

Det skal være vist :) Sitter å søker og leser på alt som er å finne nå.

Hva legger du i det med Rolex klokken? Hvilken prisklasse er man da oppe i når man tenkter på bruktmarkedet og hvordan kan jeg spare penger på det? Jeg har ikke turt å kikke så mye på Rolex siden det virker for å være en del over det jeg har til rådighet :)

Takker for link. Da er kvelden reddet mtp. lesestoff på sengen om Longines uret :D

Det som menes med at man skal spare litt til for å kjøpe seg en Rolex sub er at ofte så starter man i den prisklassen du er i nå, for senere å ende opp med en Sub.:D I manges øyne det perfekt ur som kan brukes til alt.
Det er selvsagt sagt med glimt i øyet, men er selv på vei dit nå og sparer til en Rolex 116610LV.

En nodate sub er "bare" 2,5-3 x budsjettet ditt, en sprekk de fleste her har funnet ut og opplevd selv at minimal i forhold til hva som kan komme senere ;).

En pent brukt omega seamaster pro er en god idé. Jeg solgte en litt eldre men pen og akkurat vært på service og aldri brukt siden det for 10 lapper for en måneds tid siden. Kunne muligens fått mer for den siden den ble solgt samme dag jeg la den ut, men det var en fair pris for min del :).

Uansett tilfelle, du får en finfin klokke til denne prisen bare du er litt tålmodig. Is i magen som det nevnes over er veldig viktig.

Personlig ville jeg dyppet litt ekstra i feriepengene og sendt Mogens en melding om hans Electric Blue, da har du en klokke som utelukkende vil gå opp i pris og som du vil sette større og større pris på. Men det er meg ;).

Da tror jeg det får bli ved neste bytte om jeg blir bitt av basillen :)

Tror jeg får smøre meg med litt tolmodighet da. Tror at jeg i utgangspunktet må forsøke å holde 10k grensen min så får vi se om det kan bli en Seamaster for den prisen :)

Hva er egentlig forskjellen på den som Mogens selger og den som Swiss selger?

Det er ingen forskjell på de to klokkene, men ettersom Mogens' klokke er lagt inn senere kommer den høyere opp på K/S.

Gi Swiss et bud, da vel;)

LLD`en som det er linket til tidligere synes jeg også er skikkelig fin. Som Omegaene er det også en klokkes om kan brukes til det aller meste:)

Slenger med et par andre tips (basert nær utelukkende på utseende og Word-of-mouth):

Oris

Longines I

Longines II

Det finnes så mange fine klokker så det er bare å senke skuldrene, gjøre research, prøve _mange_ klokker, og så plutselig sitter du der med noe som er helt riktig! (En stund... :D)

Det er ingen forskjell på de to klokkene, men ettersom Mogens' klokke er lagt inn senere kommer den høyere opp på K/S.

Gi Swiss et bud, da vel;)

Skal gjøre som Sticky sier, senke skuldrene og bruke litt tid på letingen. Får se om jeg kan få prøvd noen av disse klokkene om jeg finner dem på noen flyplasser nå som jeg skal på tur så blir kanskje valget litt enklere :) Heller nok litt mot et bud på en av Omega klokkene :D

Tusen takk for alle svarene som har kommet inn.

I dag fikk jeg prøvd en seamaster for første gang. Den var helt som forventet egentlig og det var like før det ble kjøp av en helt ny :rolleyes: Det eneste jeg ikke likte med den som var helt ny var det at bølgene var fjernet og fargen var noe forskjellig i fra de jeg har sett meg ut på nettet. Det er sikkert en filleting, men jeg tror jeg hadde hengt meg opp i det og ergret meg i lang tid over at jeg ikke skaffet meg en slik som jeg har falt for.

Jeg var hos en urmaker på galleriet i bergen og fikk en veldig god innføring når jeg nevnte at jeg skulle handle min første klokke. I all infoen så var det en liten detalj som jeg mistet. Han forklarte meg at det var kommet en forbedring av urverket i fra 2255.80 til de nye seamaster diver, men jeg klarer ikke å huske hva som var forskjellen. Er det noen som vet dette? Noe jeg bør tenke på når jeg handler brukt?

Så nå begynner letingen på bruktmarkedet :p

I 2255.80 sitter et urverk som Omega kaller caliber 1120, og som er basert på et ETA 2892.
I den nyere versjonen finner du et urverk somheter caliber 2500, og som også er basert på ETA2892, men hvor man også har tatt i bruk noe Omega kaller co-axial escapement, og som skal gi et mer presist urverk.

Så et inspirasjonsbilde! SMP i alle dens inkarnasjoner er en lekker klokke!

IMG_2976.jpg

På galleriet ja. Ligger den Longines legend diver klokken i vinduet der enda? No date t.o.m.... Fristet av den

Urmaker Ness i Trondheim hadde en LLD No date for 3 uker siden. Jeg hadde valget mellom den med og den uten dato. Jeg tok den med dato da jeg synes dato er viktig for meg. :D
Mulig han har den inn enda. :D