Min første "ordentlige" klokke

Medlem
3. sep. 2016
Sted
Østlandet
Hallo!

Som tittelen sier har jeg nå bestemt meg for å gå til innkjøp av et mekanisk-kvalitetsur.
Det eneste problemet mitt er bare at jeg ikke helt vet hvor jeg skal begynne.. Budsjettet mitt er på 30.000, kanskje ikke allverden i denne verdenen men likevel nok til et pent ur :)

Har sett på et par alternativer:
http://www.nettbutikk.urmaker-bjerk...er/tag-heuer-aquaracer-calibre-5-automatic-4/
http://www.nettbutikk.urmaker-bjerk...nes-klokker/longines-hydroconquest-automatic/
Begge disse urene finnes også med blå bezzel og skive. Skjønner at det er en smakssak, men har dere noen innspill når det gjelder dette?

Hadde blitt veldig glad hvis noen av dere har hatt noen av disse urene kunne kommet med noen kommentarer. Andre innspill tas imot med stor takk, eneste kravet mitt er at det skal være stållenke.

Ha en fortsatt god helg!

Fine klokket du har linket til, men hadde jeg vært i dine sko hadde jeg gått for en Tudor Black Bay!

Du får masse fint til 30k. Anbefaler deg å ta en runde til urmakerne å prøve forskjellige ur så du får litt feeling med hva du vil ha.

Er du villig til å kjøpe brukt får du jo gjerne enda mer for pengene også, samt at du slipper så store tap om du skulle bestemme deg for å selge på et tidspunkt:)
Fine ur som enhver samling kan inneholde er gjerne Tudor Pelagos, Tudor Blackbay, Omega Speedmaster, Omega Seamaster, Nomos Club osv Alle disse er å få nye eller pent brukte til 30k.
Utenom det ville jeg gjerne anbefalt en kikk på Longines legend diver og Seiko Marinemaster 300 som ligger et godt stykke under 30k.

Ang blå skive så er det en smakssak, kan kanskje være litt vanskeligere å kombinere med forskjellige klær (som dress osv), men kommer mest an på hva du liker.

Lykke til videre på jakten!

• Liker
Reaksjoner: fredskijj
Vet ikke helt, men tror det er noe med det å kjøpe nytt. Iallfall det første "store" klokkekjøpet.

Har likevel ikke helt slått ifra meg den muligheten. Hvor anbefaler dere å lete etter brukt? Finn, tidssonens bruktmarked, andre steder?

Har nå lest litt rundt på forumet, og mitt inntrykk er at "ingen" liker Tag Heuer, er det slik eller er det en dårlig trekt konklusjon av meg?

Som det ble sagt over får du mye fint for 30k og er du villig til å kjøpe brukt har du masse å velge mellom. Kjøp og salg her på Tidssonen er i så fall stedet:)

Siden det virker som om du liker divere ville jeg gått for Omega Seamaster Pro eller Tudor Black Bay hvis jeg skulle kjøpt nytt til ca 30k. Lykke til:)

Det finnes forøvrig mange andre tråder her inne som omhandler samme temaet som du tar opp, så et par timer med surfing på TS så tipper jeg du har en hel del tips.

Blir litt mye her nå, men finnes disse med stållenke? Hvor mye eventuelt koster dette?

http://www.nettbutikk.urmaker-bjerke.no/butikk/klokker/tudor-klokker/tudor-heritage-black-bay-6/

Takk for gode tips, er så mye fine klokker der ute :rolleyes:

http://www.tudorwatch.com/watches/heritage-black-bay/m79230n-0002

Ja da, den finnes med lenke og hvis du venter noen uker (?) kommer den nye versjonen med in-house urverk til landet. (Selv linken over) Det må være noe av det fineste du kan få for rundt 30k :)

• Liker
Reaksjoner: Rød og Christoffer91
Ser du i hovedsak vurderer et dykker ur. Om du skal ha kun en klokke og bruke den til alt husk og ta stilling til om det passer for deg :)

Slår et slag for denne.

http://www.tudorwatch.com/magazine/article/baselworld-2016-black-bay-36
Tudor-BlackBay-36mm1.jpg

Longines > Tag Heuer i alle fall. Om de så hadde kostet det samme hadde jeg valgt Longines.

Men - det er noe mer som må til for å finne gode tips til deg mener jeg:
1) Driver du med dykking/vannsport? Da er dykkerur naturlig, men det er mange ur som er vanntette uten å se ut som dykkerur.
2) Har du andre fritidsaktiviteter eller interesser du brenner for? Fiske(dykkerur), modelltog(railroadur), romfart/fly(pilotur, moonwatch, cosmonautur)? Samler du på memorabilia fra ww2? Da er det kanskje fint med en Laco, Wempe, Stowa eller IWC feks.
3) Er du mekanikkinteressert? Da har f.eks Sinn en del teknologier som er litt mer spennende enn TH og Longines. Og kanskje du vil ha en klokke med innsyn bak, det er sjeldnere på dykkerur, men finnes.
4) Eller vil du bare ha en klokke som ser kul ut? Kult det, men da er det bare å gå i butikker og prøve og velge den du liker best.. :) Og så tror jeg at sannsynligheten for å at du kommer til å ha lyst på noe annet senere er større, så sjekk brukt.
5) Sikker på at du vil ha mekanisk? Dyrere i innkjøp, må gjerne stilles en gang iblant, dyrere/hyppigere service.
6) Hvordan går du kledd på jobb, og er det viktig at klokken er "korrekt" til arbeidsbekledningen din? (Går du i dress så er dykkerbezel ut. Går du relativt casual er alt ok, og er du tømmerhugger bør du velge en klokke som tåler slag spesielt godt.)
7) Er du avhengig av å kunne ta tiden på ting? Korte intervaller - dykkerbezel. Lange intervaller - kronograf.
8) Glemmer du ofte hvilken dag det er? Day/date kan være kjekt.

Litt kaotisk formulert og dårlig rekkefølge kanskje. Ville bare få frem at det er mye å tenke på, og uten at man er litt spesifikk så er nesten alltid svaret her inne Tudor, Omega, spar til sub, og noen andre. Men lykke til. Og ikke meningen å vippe deg av Tudor BB - det er mange som liker den.. :)

Tudor
Maurice LaCroix
Baume & Mercier
Longines
Breitling

Mange fine modeller i den prisklassen blant disse.

Som andre har sagt, smaken er som baken, men det er mye fint i denne prisklassen. Anbefaler at du gjør deg opp en mening rundt hva du ser etter i en klokke for å så dra innom forskjellige ADs.

Hadde det vært mine penger hadde jeg slengt i noen lapper til og kjøpt en brukt 16570. Utrolig mye klokke for pengene!