Min oldefars lommeur

Audjoh

Støttemedlem
Medlem
28. nov. 2014
Jeg vet ikke stort om min oldefar, og jeg har heller aldri spurt mye om han. Det jeg vet er at han var urmaker.
I forbindelse med at mine foreldre har flyttet og ryddet i 30 år med skrot dukket dette lommeuret opp. Det var min oldefars, og med tanke på yrket hans antar jeg at det er tatt godt vare på.

Jeg legger kun ved dette ene bildet, da jeg ikke vil prøve å åpne det selv for å ta bilde av urverket, og det heller ikke står noe på baksiden av uret. Det som slo meg var hvor utrolig god stand skiven, viserne og kassen er. Uret er av stål, og uten noen dings eller merker av betydning. I tillegg så fikk jeg start på det. Det tikker og går i hvertfall et par timer. Imponerende synes jeg med tanke på at det har ligget stille i 50 år eller mer.

20161222_135323.jpg

Jeg er ikke ute etter en verdivurdering for å tjene meg noen hundrelapper, men jeg vil heller ta det med til Sutterud for en liten overhaling for å så kunne beholde det selv.

Men uavhengig av dette er det noen dyktige entusiaster her på sonen som kan fortelle meg noe om uret kun på grunnlag av bildet ovenfor?

Har jeg rett i at uret er i forholdsvis god stand, men at kroneverdien maks er noen hundrelapper?

• Liker
Reaksjoner: Eternamaniac
Mitt inntrykk er at gamle lommeur er verdt mye dersom man tar en takst (forsikringsverdi), pga eventuelle produksjonskostnader, men svært lite på det åpne markedet når det gjelder salg ettersom det er få potensielle kjøpere.
Jeg har selv et dobbeltkapslet IWC lommeur fra 1917 i 14K gull som i følge min morfar ble takstert til 35-40k i rundt 1997-1998. I 2003 byttet jeg glass på det ettersom det var sprukket, og spurte samtidig urmakeren om hva han mente. Han sa det var fult mulig å kjøpe nye ur tilsvarende mitt, men de kostet da fra ca 110 000 og opp. I 2003 altså...
På bruktmarkedet ligger tilsvarende ur på Ebay til rett i underkant av 20 000. Har vel mest med gullverdien å gjøre ettersom hele uret veier ca 100 gram pluss lenke.

Mitt ur var forresten en konfirmasjonsgave til min oldefar i 1917 og er kjøpt nytt hos Neslein & Co i Christiania.

1915008_10150225980875538_8198477_n.jpg
38904_10150225989750538_4462200_n.jpg

• Liker
Reaksjoner: Audjoh