Min samling av Daniel Wellington klokker

Tålmodighet er ikke min sterke side, så i dag tidlig kom det en hyggelig mann fra Bring på døren. Med seg hadde han en liten bobleplastkonvolutt, som innholdt meningen med livet (eller iallefall noe ganske så fint).

Vis vedlegg 66520

Jeg prøvde å følge rådene fra @Preacher og @GrimReaper, og la ut de "uønskede barna" for salg for noen uker siden. Jeg fikk solgt kun én av dem, så jeg endte opp med å selge bilen istedenfor. :D Deretter tok det omtrent en time før letingen etter en grail ble iverksatt.

Jeg kom i kontakt med en svært så hyggelig selger som hadde akkurat det jeg ønsket meg, og alt for mye penger ble helt ukritisk overført til en fyr jeg aldri har møtt. -Derfor var gleden ekstra stor når uret var nærmest i "mint condition", og håndleddet til forrige eier var akkurat like stort som mitt. Nå sitter jeg her i en slags lykkerus, og samtidig er jeg litt skamfull for å ha uttalt at jeg aldri skal kjøpe det jeg nettopp har kjøpt. :eek:

Jeg får takke for gode råd fra dere som er nevnt over, og gå tilbake til å nyte anskaffelsen!

Vis vedlegg 66521 Vis vedlegg 66522 Vis vedlegg 66523 Vis vedlegg 66524
Gratulerer :) Det ser flott ut. Nå anbefaler jeg deg å nyte den, og å logge ut herfra en stund.

• Liker
Reaksjoner: Ringeklokke
Cirka fire uker er tiden den første Rolexen holder sykdommen i sjakk. -Iallefall for meg. Misforstå meg rett: jeg er på ingen måte lei av klokka, men hjernen har allerede begynt å fokusere på neste anskaffelse i løpet av denne tiden.
Siden forrige innlegg har jeg solgt to klokker, også har jeg nettopp kjøpt én. Det var nære på at jeg solgte en tredje, men det er rart hvor vanskelig det kan være å la seg separere med et ur man har blitt glad i.

Jeg hadde egentlig tenkt å være "flink gutt" frem til bursdagen min til høsten, men det er så lett å bli fiksert, ja nesten besatt når man allerede har bestemt seg for hva man vil ha. I tillegg er Rolexen på rehabilitering, så det har føltes veldig tomt i winderen siden den seilte avgårde. Derfor ble nettopp denne lørdagskvelden tilbrakt i bil for å muligens(hvem prøver jeg å lure?) kjøpe en klokke jeg har hatt lyst på lenge.

Det er begrenset hvor godt man skriver midt på natta, så jeg lar heller bildene tale for seg. -Må legge til at denne overgikk forventningene. Den er flott på bilder, men den er helt magisk på armen!

20180211_014247.jpg
20180211_013634.jpg
20180211_013905.jpg

20180211_013926.jpg
20180211_014519.jpg
20180211_014624.jpg

Redigert:
Tusen takk! :)

MM300'n er et beist av en klokke, men den bærer heldigvis mindre enn målene tilsier. Skulle ønske at jeg hadde kjøpt denne første gang den dukket opp på radaren. -Er ekstremt fornøyd!

• Liker
Reaksjoner: Brønnborer1
Hvis man leser mine innlegg i denne tråden, vil man se at denne interessen har vært preget av optimisme, høyt tempo, og nysgjerrighet på (eller over) grensen til mani. Neste kjøp, drømmeklokken, og klokkenyheter har vært fokuset i hverdagen, på både godt og vondt. Klokker har dukket opp på radaren, og like mange har blitt tatt vekk fra listen. Man sier vel at ingenting varer evig, men selv tror jeg at klokkeinteresse er noe som aldri dør. -Den tar seg kanskje noen pauser, noe som kan være bra i blant.

Jeg befinner meg igjen ved et veiskille, der retning og rammer for interessen må revurderes. Jeg har til slutt innsett at jeg nok aldri kommer til å finne den rette klokken, den riktige sammensetningen i samlingen, eller den passende størrelsen på klokkebudsjettet. -Dette er nødvendigvis ikke negativt, men det gjør at jeg lurer på om jeg bruker for mye tid på dette i hverdagen slik det er nå.

Noen dager er det flere klokker som står på ønskelisten, og som jeg er veldig nær på å handle. Andre dager er det ingenting som vekker interesse, og jeg vurderer å selge alt. Jeg følte egentlig at jeg hadde en veldig fin sammensetning i de tre klokkene jeg sitter igjen med, men nå føles det igjen ut som at det er noe som mangler.

Søknad om å få stå på venteliste, de samme klokkene som dukker opp hver dag på ulike fora, det evige maset om hvem som liker kopiklokka bedre enn originalen, og ikke minst et stigende prisnivå i bruktmarkedet er ting som allerede har begynt å dempe entusiasmen for meg. I tillegg er det selvsagt også et tema at denne interessen har kostet mye, noe som til slutt vil bli en begrensning.

På tide å avrunde survingen med det jeg egentlig skulle spørre om. Siden jeg har fått så god hjelp her tidligere til å ta noen vanskelige beslutninger, så prøver jeg å spørre om hjelp her igjen. Jeg har et utvalg klokker i kikkerten, men vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Budsjettet mitt er cirka 30 tusen, eller i overkant av 45 om jeg kvitter meg med marinemaster'en min. Jeg synes iblant at MM300'n blir litt for klumpete, men ellers er den helt fantastisk, og jeg sliter med å finne bedre alternativer. Jeg har vurdert disse som erstatning eller supplement:

ac416c2e2f50b8c2d294843ee08bc5b2--snowflakes-coming-soon.jpg
1. Tudor Sub snowflake (7016/0, 7021/0, 9104/0, eller 9411/0) +: flotteste dykkeren jeg vet, militær historie, fin størrelse, og jeg digger spesielt de blå. -: Prisen er helt latterlig, og det er en jungel av franken og custom.

m25600tb-0001.png
2. Tudor pelagos
+: likner snowflake, moderne utseende og specs. -: kommer til å være helt på grensen mtp størrelse.

Tudor-Black-Bay-Fifty-Eight-39mm-79030N-Baselworld-2018-1.jpg
3. Tudor BB58
+: Perfekt størrelse, moderne specs. -:ventetid, trendy, gull på skiva, og runde markører.

Doxa-Sub-300-historical-perspective-vintage-review-4.jpeg
4. Doxa sub 300(T) eldre type
+: tøffe farger, fin størrelse, mye historie, og flott vintage design. -:ingen norsk ad, dårlig tilgjengelighet, for mange valg, jeg dykker ikke, ofte dyrt.

sub1200t_caribbean_01.jpg
5. Doxa sub 1200T eller nye 300T
+:samme som over -: Større skive og høyere kasse, ellers samme som over.

73119_DV_2048x.jpg
6. CWC Royal Navy Diver automatic Reissue
+: Fine dimensjoner, militær historie, har god erfaring med den vanlige utgaven. -: litt dyr ift specs, fixed bars, ingen norske ad og dårlig tilgjengelighet.

Hva ville du valgt, og hvorfor? Bonuspørsmål: hvor ville du handlet?

Tudor er en stigende stjerne.
Alle de du nevner er å anbefale fra min side. Hvilken dukker opp først og i best stand?

8

Tudor er en stigende stjerne.
Alle de du nevner er å anbefale fra min side. Hvilken dukker opp først og i best stand?

8
Godt poeng! Doxa 1200T og Pelagos er forsåvidt greie å handle nye, men ellers er det ganske sjelden de andre dukker opp her til lands til en pris som jeg anser som fornuftig. -Derimot er det ikke sikkert at det er verdt risikoen å handle fra utlandet for å spare 4-5 tusenlapper heller. Jeg er splittet...

• Liker
Reaksjoner: Grendel
Jeg er hjertens enig i det du skriver om din varierende interesse i denne hobbyen.

Men, over til det du spør om. Jeg tror jeg hadde gått for en Tudor, og da den nye BB58.
Rett og slett fordi den er mer avmålt mtp. størrelsen, den har et flott og tidløst utseende, og den har et mye bredere bruksområde enn de Doxaene og Pelagosen.
Det ideelle er jo såklart vintage Tudor, men som du sier, så er det jo et himla minefelt hva ekthet angår.
Lykke til i valget ditt, så gledes det til å se hva du lander på.

Takk for svar! -Det hjelper mye med innspill når man har låst seg fast slik som jeg har.

BB58 er sannsynligvis det enkleste og tryggeste valget, dersom de snart begynner å dukke opp hos de som allerede står på venteliste. -Man er jo selvsagt også utålmodig, som gjør valget vanskeligere. Føler at pelagos'en og doxa'en snakker direkte til min indre påfugl, og derfor er de vanskelige å forkaste selv om bruksområdet er veldig snevert.

Jeg har jo egentlig hele tiden drømt om en blå tudor sub, men jeg vet ikke hvor mye tid og penger jeg er beredt på bruke rett og slett.

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Det har vært mye frem og tilbake angående hvilket ur som egentlig er øverst på ønskelisten, og jeg har ombestemt meg både 2 og 3 ganger på veien. Jeg var fast bestemt på at en tudor bb58 skulle bli min første handel hos en autorisert forhandler, men til min store overraskelse var jeg for seint ute for i år om jeg skal tro svarene jeg fikk. Etter å ha revurdert hva jeg "trenger" i boksen, ble dykkerur valgt bort til fordel for en kronograf. Jeg var innom jlc deep sea chronograph (for dyr for meg), diverse Zenith (for store for meg), Milgauss(ingen kronograf), og til slutt stod valget mellom gammel og ny Speedmaster.

Jeg valgte å handle en gammel på ebay, men ble dessverre lurt trill rundt av svindleren som solgte den. Derfor ble det heller en trygg handel med en hyggelig selger her på forumet, og jeg har nå en komplett og veldig pent brukt Speedmaster fra 2018 i mitt eie. God stemning!

DSC02366.JPG

Redigert: