Min samling Del 1

Medlem
11. des. 2010
Sted
Oslo
Hei. Jeg er ny her på forumet, men ikke ny klokkeentusiast. Jeg var vel 6-7 år gammel da jeg fikk fin første klokke til jul. Jeg glemmer aldri da jeg pakket den opp, en Roamer, det var til dags dato min største julaften.
Interessen for klokker gikk litt i bølger og da jeg var ferdig med utdannelsen på midten av 80 tallet kjøpte jeg meg min første skikkelige klokke. En Rolex Datejust i stål, som jeg har den dag i dag. Klokkeinteressen kommer fremdeles litt i bølger, men den er der hele tiden. For ca. 10 år siden var jeg på en bølgetopp og kjøpte flere klokker. Omega Speedmaster, Breitling Colt, til og med en vintage Vacheron 18K med det fantastiske cal 1003, verdens tynneste mekaniske verk. Samtlige av disse klokkene ble solgt videre og jeg har angret som en hund på at jeg solgte dem. Alle var fantastiske klokker, særlig Vacheron klokka.
Nå er jeg på en ny bølgetopp igjen og jeg har lyst til å presentere min samling for dere. Jeg skal skrive litt om mine klokker, hva som gjør dem litt spesielle, enten for meg eller av en annen grunn. Jeg er fascinert av teknologien i klokker, og har valgt noen klokker p.g.a. spesiell teknologi. Det alle klokkene har til felles er at jeg liker utseende på dem. Bildene jeg har postet er ikke tatt av meg. Jeg skal forsøke å få laget noen bra wristshots etterhvert. Så la oss begynne.
Vi begynner i Japan og beveger oss vestover. Den første klokke som jeg mener hører til i min klokkesamling er Seiko. Ja, kanskje det ikke mest eksklusive merket, men de har satt sitt spor i horologiens historie. Da jeg var guttunge var det en tid jeg drømte om å eie en Seiko quarts. Jeg husker da quartsurene kom og man kunne få en klokke som gikk helt riktig. Fantastisk. Seiko laget det første quartsuret og i tillegg har de utviklet kinetic teknologien som jo kombinerer et mekanisk og elektronisk ur på en spennende måte. Men den aller største innovasjonen fra Seiko er nok allikevel spring drive, en teknologi som det tok 20 år å utvikle. En stort sett helt mekanisk klokke, som har en nøyaktighet som ingen andre mekaniske ur er i nærheten av. Så ja, Seiko har sin plass i den horologiske historie og i en klokkesamling. Jeg skulle gjerne vist dere et bilde av min Grand Seiko med springdrive, men jeg må innrømme at jeg synes, uansett, at å betale 40-50 lapper for en Seiko er litt drøyt. Jeg har derfor valgt en Kinetic. Her får man mye klokke for pengene. Jeg har valgt en diver. Den er stor og skal brukes som en beater om sommeren når deg driver med båt, vannsport, dykking og det ikke er så nøye om jeg får noen riper i glasset. Her er den:

seikos.jpg

Den neste, og siste, japanske klokken min er en Citizen. Den er valgt utelukkene av en grunn., Eco-drive teknologien. En klokke som i prinsippet går og går uten at jeg trenger å bevege den eller bytte batteri. Denne modellen har i tillegg perpetual kalender frem til år 2100. Jeg liker dessuten utseende på den. Og den har en dato som jeg med mine noe aldrende øyne klarer å lese. Den kommer ikke til å bli brukt så mye, det trenger den ikke. Den blir kanskje brukt som tidsreferanse for mine andre klokker. Her er den:

citizen.jpg

Fortsettelse følger:

Min samling Del 2

Vi forlater Japan og drar til Kina. Ja, jeg vet hva som kommer fra Kina, billige kopier og fakes, ikke sant. Ja, da, men Kina har laget egne ur i mange, mange år. Og kinesisk urindustri er på vei fremover. Jeg limer inn en artig historie fra Baselmessen i 2008 fortalt av Sea-Gulls direktør:

”During BaselWorld 2008, Sea-Gull was the victim of a small scandal. Would you care to comment on that?

J.W.: Two men from a then-independent brand, which has since been acquired by the Richemont Group [Roger Dubuis] came to our stand and rudely accused us of having violated a part of their patent in the creation of our double tourbillon. We were distraught because of the suddenness of the complaint and the problem of communication. We immediately hired a local attorney to represent Sea-Gull in order to negotiate between the accuser and the arbitrage council. That night, we had our China-registered patent as well as the many plans of the calibre sent to us in Switzerland. A 70 year-old master watchmaker, formerly with IWC, was the expert in the case. After having leafed through the documents and having examined the watches for seven minutes, he declared, “There is absolutely no similarity between the two systems.” Later, the elder gentleman congratulated us for our double tourbillon and added, “Sea-Gull is becoming the main competitor to the Swiss watch industry.” This was also the first time, since the opening up of China that a Chinese company had won a foreign legal proceeding against a foreign company. This created shockwaves that travelled across China and the World Intellectual Property Organization.”

Artig historie som viser at kinesisk urindustri er til å regne med i tiden fremover. Og jeg har inkludert en kinesisk klokke i samlingen min. Klokka er spesiell, den er umerket, men er laget av Millionsmart. Den er et resultat ev et gruppekjøp på WUS, hvor flere medlemmer gikk sammen for å kjøpe et parti av disse. Det ble 2-3 klokker til overs og jeg fikk muligheten til å kjøpe en av disse. Det er en tourbillon, og det er selvfølgelig det som gjør den spesiell. Manuell, men med power-reserve. Klokka er ikke spesielt billig, men sammenlignet med tourbillon fra sveitsiske fabrikanter er det et røverkjøp. Jeg ville aldri betalt for en sveitsisk tourbillon. Teknologien er imponerende, men selvfølgelig totalt unyttig i dagens moderne armbåndsur. Min “Tourbillon 1801” som klokka er døpt til av medlemmene på WUS går bra, men ikke bedre enn mine sveitsiske ur uten tourbillon. Et problem er at det neppe finnes urmakere i Norge som kan gjøre service på denne klokka. Må antagelig sende den til Kina, hvis/når det blir nødvendig. Og selvfølgelig, som alle klokker i samlingen min, liker jeg utseende på den. Her er min “Tourbillon 1801”

tourbillon1801.jpg

Så til klokkenes hjemland og til min eldste klokke min Rolex DateJust, kjøpt i 1985 og jeg tror den kostet 5.500 kroner. Veldig mye penger for meg den gangen. Rolex har sin naturlige plass i high-end klassen. Ikke blant de mest eksklusive, men det mest kjente av de eksklusive klokkene. De er nokså begrenset i sitt utvalg, stort sett en variasjon over “oystertemaet”, men lager alle verkene sine selv og kvaliteten er det ingenting å si på. Mange mener Rolex er overpriset og overvurdert. Ja, kanskje det, men det er det eneste merket som har store egne fora på nettet, de eneste som nesten alle har en menig om. De eneste (nesten) som kan stige i verdi. Rolex er en kult. Og alle klokkesamlere med respekt for seg selv må ha minst en Rolex i samlingen sin.
Uansett her er min eldste klokke:
18591017.jpg

Jeg synes Rolex fortjener et bidrag til. Min neste klokke er den Rolexen jeg faktisk setter høyest. De færreste er enige med meg. Submariner, GMT master, SS/SD og Daytona er de mest populære. For meg er Yachmaster den ultimate blandingen av “casual” og “dress” ur. Selvfølgelig i SS og platina. Klokka er nyinnkjøpt og jeg vet ennå ikke hvor mye den blir brukt, men jeg tipper at det blir min mest brukte klokke. Her er min nydelige Yachmaster:
22778243.jpg

Fortsettelse følger...

Min samling Del 3

Så til en av de virkelig store urfabrikantene: Jaeger Lecoultre. Jaeger blir ikke regnet som en av de tre store, men ligger like under. De har laget urverk for Patek, Vacheron og Audemars og er kjent som “klokkeprodusentenes urverkfabrikant” Jeg trengte et “penur” og valget sto mellom IWC og Jaeger. Jeg valgte Jaegers “Master Ultra Thin”. Min Ultra Thin er modellen på 34 mm. Lite etter dagens standard, og et ur som ikke bemerkes av noen. Faktisk foretrkker jeg denne størrelsen på et penur. Det går lett under skjortemansjetten og det er litt artig å vite at jeg går med et mekanisk mesterverk på armen uten at noen reagerer på, eller kommenterer klokka. Her er min JLC Ultra Thin.
jlcc.jpg

Så til sist min kanskje mest ekskusive klokke. Jeg har lenge vært svak for Vacheron Constantin. Det er noe med historien, verdens eldste urfabrikant og med malteserkorset som logo. Spesielt har jeg vært svak for Overseas serien. Kanskje også fordi det er den eneste som ligger innenfor det jeg er villig til å betale for en klokke. Jeg likte spesielt den modellen som gikk ut for ca. 6 år siden. Da jeg kom over denne på “bukta” til en akseptabel pris måtte jeg bare ha den. Her er min VC Overseas:

vacheron.jpg

Det jeg mangler i samlingen er ur fra Russland, Tyskland og USA. Den neste i samlingen blir antagelig en Glasshutte Original Sport Evolution Panoramic Date.
Men, nå må jeg vente litt. Har kjøpt alt for mange klokker i det siste. :cool:
Beklager disse lange postene, men jeg hadde bare lyst til å dele samlingen min med dere.

Flotte ur, hyggelig at du deler!

Jeg slo i sammen trådene dine til en, da det ble litt rotete å ha tre ulike tråder.

Takk for interessant lesning.

Synes det er fascinerende med så stort spenn i samlingen, flott å se at en Vacheron Constantine ikke utelukker en Citizen og en Seiko;)

Morsomt å lese din historie - og fine klokker har du også :)
Enig med deg at YM er en meget pen og anvendelig klokke! Jeg hadde inntil nylig en m-series, som ble solgt til fordel for en Daytona. Kjenner at savnet etter YM er der, må nok anskaffe meg en igjen :p