Min Seiko dykker ønskeliste.

Medlem
3. sep. 2012
Sted
Bergen
Etter at jeg ble medlem på Sonen, har den generelle klokke interressen steget rimelig mye.
Det som overrasker meg mest er fasinasjoen for Seiko, jeg er blitt utrolig fasinert av dykker urene deres. Det var nok OM og 009 sin feil:). Sakte men sikkert lurer flere av disse urene seg inn samlingen

Så igår kom jeg til konklusjonen at jeg ønsker meg en samling av følgende Seiko dykkere:

SKX007 Check
SKX009 Check
SKXA53/A55 "Bullet" Synd denne har gått ut av produksjon
SKXA47/49/51 "Knight" Synd denne har gått ut av produksjon
SXK779 "Black Monster"
SXK781 "Orange Monster" Check
SNM009 "White Samurai" Synd denne har gått ut av produksjon
SNM011 "Black Samurai" Synd denne har gått ut av produksjon
SKZ323/325/327 "Stargate" Synd denne har gått ut av produksjon
SRP043 "Spork" Synd denne har gått ut av produksjon
SBDC001/003/005 "Sumo"
SBBN007/011/013/015/017/019/021 "Tuna" aka-"Tunacan"
SBDX001 MarineMaster 300 "MM300"

Så har vi "grailen" i listen
BDB001 SEIKO MarineMaster 600M Spring Drive

Dette er de dykkerene fra Seiko som jeg synes bør få en plass i samlingen, noen som har noen innspill?

Redigert:
Spork - "synd denne med gått ut av produksjon"

Vet ikke om dette var noe å være enig/uenig i - du lister mye av det flotteste og fornuftigeste som er laget av dykkere både fra Seiko og i badeklokkebransjen generellt.

Selv eid SKX009/779, SRP043, SBDC001 og nå sist en Quartz Tuna.
Det jeg med sikkerhet vet er at savnet efter Spork er stort og en SKX007 kommer eventuellt inn.
Grand Seiko-badeklokkerne er holdt høyt i kurs her med men til den summen penger er det annet som frister

Spork - "synd denne med gått ut av produksjon"

Vet ikke om dette var noe å være enig/uenig i - du lister mye av det flotteste og fornuftigeste som er laget av dykkere både fra Seiko og i badeklokkebransjen generellt.

Selv eid SKX009/779, SRP043, SBDC001 og nå sist en Quartz Tuna.
Det jeg med sikkerhet vet er at savnet efter Spork er stort og en SKX007 kommer eventuellt inn.
Grand Seiko-badeklokkerne er holdt høyt i kurs her med men til den summen penger er det annet som frister

Sporken ser veldig bra ut, men synd den og samuraien er ute av produksjon. Har lest litt rundt på diverse forum of har fått inntrykk av at disse har en ganske hæy bruktpris etterhvert. Håper jeg får tak i noen av de til samlingen til en fornuftig pris.

Sporken ser veldig bra ut, men synd den og samuraien er ute av produksjon. Har lest litt rundt på diverse forum of har fått inntrykk av at disse har en ganske hæy bruktpris etterhvert. Håper jeg får tak i noen av de til samlingen til en fornuftig pris.

Jeg kjøpte min Seiko Spork veldig pent brukt fra England for nesten 3000 kr.. Men jeg elsker den klokka! OG angrer ikke et sekund selvom den var noe overpriset. Føler selv for 3 tusen at dette er mye klokke for pengene, super solid lenke/klokke, 200m, med helt drøyt bra Lume og pen pen Dial.. Og 44mm! Love it!

Utenom det er jo Skx007 ganske fin da..

Spork er og blir første valget..

:)

Jeg kjøpte min Seiko Spork veldig pent brukt fra England for nesten 3000 kr.. Men jeg elsker den klokka! OG angrer ikke et sekund selvom den var noe overpriset. Føler selv for 3 tusen at dette er mye klokke for pengene, super solid lenke/klokke, 200m, med helt drøyt bra Lume og pen pen Dial.. Og 44mm! Love it!

Utenom det er jo Skx007 ganske fin da..

Spork er og blir første valget..

:)
Liker både Sporken og Samurai så kommer nok til å være på utkikk etter de to:). Brukte du lang til på å få tak i Spork en? Er ikke så ofte jeg ser en for salg.

SKX007 er en av favorittene i samlingen min no, har faktisk to av den, en som skal holdes original pluss en som jeg bytter bezel ringer på og etterhvert skal moddes når kunnskapen er på plass.

Redigert:
Liker både Sporken og Samurai så kommer nok til å være på utkikk etter de to:). Brukte du lang til på å få tak i Spork en? Er ikke så ofte jeg ser en for salg.

SKX007 er en av favorittene i samlingen min no, har faktisk to av den, en som skal holdes original pluss en som jeg bytter bezel ringer på og etterhvert skal moddes når kunnskapen er på plass.

Jeg la ut et innlegg på et stort internasjonalt WIS forum om at jeg var på jakt etter en, og etter noen uker så hadde jeg vell fått 2 mailer. Og da gikk jeg for den sporken som var mest velholdt. Sporkene kostet jo ikke all verden når de var i produksjon, så er nok mange der ute som lar sine 'gå' om de får blodpris for den ;)

Orginal Lenken til spork er også lett å finne på nett, så gjør forsovet ingenting om man finner en med litt desk-diving merker ..

-Kay-

Du har glemt Seiko Shogun! Sumoens storebror i titan...

attachment.php

MM 300 er den grommeste av dem alle. Nydelig kasse, herlig på armen, enorm følt/opplevd kvalitet og et ikon blant samlere verden over.

Flere Seikodykkere enn MM 300 trenger du ikke;)

MM 300 er den grommeste av dem alle. Nydelig kasse, herlig på armen, enorm følt/opplevd kvalitet og et ikon blant samlere verden over.

+1

Står blant denne og noen andre da jeg skal ha min neste klokke. Alt er liksom helt feil, men samtidig så riktig.

Nei, en frisk person ville ikke betalt snaue 17k for en Seiko. At klokken har en "myk" aluminiumsbezel og Hardlex mineralglass hjelper jo ikke akkurat saken.

Men et udekorert GS baseverk, børstede visere, kasse uten caseback og en polert bezel... Ja da blåser jeg litt i hva jeg skrev ovenfor.

Just look at it!!! Yeeeeez! (les som Mr. Jeremy Clarkson)

SeikoMM300ondi-modellrallye4.jpg

Den er helt knall:) står høyt i kurs her og så en dag håper jeg den kommer i boksen.

Men er redd for at jeg begynner på bunnen av listen og jobber meg oppover. Jeg synes alle sammen er gromme:)

Jeg har mange ganger tenkt på å bygge en Seiko-diver-samling, men som de fleste andre surrebukkene her på TS mangler jeg fullstendig fokus og evne til å tenke samlingslangsiktig. Anyhuu, her er et par favoritter jeg ville tatt med på listen:

Bullet:
3334332383_5663676074_o.jpg

seiko_diver_orange.jpg

6309, en av de virkelige klassikerne:
2009_1127Image0060-795x636.jpg

Knight:
bwk025do.jpg

Jeg har mange ganger tenkt på å bygge en Seiko-diver-samling, men som de fleste andre surrebukkene her på TS mangler jeg fullstendig fokus og evne til å tenke samlingslangsiktig. Anyhuu, her er et par favoritter jeg ville tatt med på listen:

Bullet:
3334332383_5663676074_o.jpg

seiko_diver_orange.jpg

6309, en av de virkelige klassikerne:
2009_1127Image0060-795x636.jpg

Knight:
bwk025do.jpg

Takk for gode innspill:) Bulleten var ny for meg:)

Knighten kommer nok inn på listen, de andre og var også meget interresante.

Jeg har bestemt meg for å lage meg en Seikodykker samling, men det kommer nok til å ta litt tid å få den komplett.
Synd at mange av modellene er ut av produksjon, Samurai, Stargate, Spork, Knight og så har man vintage modellene som for lengst er blitt slutte å bli produsert. Blir vel til at jeg må følge godt med på de forsjellige klokke fora og håpe at det kommer noen for salg til en levelig pris.

Siden vi snakker ønskeliste

seiko 6159

Mange vil påstå at etter OL i 1964 fikk japanerne tilbake sin ære og nasjonale stolthet. Seiko stod for tidtakningen under OL og i tråd med den blussende nasjonalfølelsen ville Seiko vise hva de kunne få til innen horologiens verden.

På den tiden var dykkerur noe av det vanskeligste man kunne lage. Klokken skulle være vanntett, robust (tåle støt) og ha lysende visere. Seiko hadde tidligere laget dykkerur som var vanntette til 150m, men de ville lage noe enda bedre.

6159 er hva de kom frem til. Vanntett til 300m, -noe som var en dobling av tidligere dykkere, hel kasse (verket må ut gjennom glasset), grand seiko verk (61xx) og selvlysende visere/indeks.

Dette er opphavet til Marinemasteren. Og en av de mest ettertraktede vintage dykkerne fra seiko. Dette er grailemne.

6159_3_zps5e338e23.jpg

Skal du ha en mer moderne "grail" kan du søke på sbdx003
det er jubileumsutgaven av sbdx001 (MM300)
Litt andre farger. kun på reim.Et helvete å finne. tror de lagde 500eks av denne.

m3_zpse9ed34c1.jpg

Siden vi snakker ønskeliste

seiko 6159

Mange vil påstå at etter OL i 1964 fikk japanerne tilbake sin ære og nasjonale stolthet. Seiko stod for tidtakningen under OL og i tråd med den blussende nasjonalfølelsen ville Seiko vise hva de kunne få til innen horologiens verden.

På den tiden var dykkerur noe av det vanskeligste man kunne lage. Klokken skulle være vanntett, robust (tåle støt) og ha lysende visere. Seiko hadde tidligere laget dykkerur som var vanntette til 150m, men de ville lage noe enda bedre.

6159 er hva de kom frem til. Vanntett til 300m, -noe som var en dobling av tidligere dykkere, hel kasse (verket må ut gjennom glasset), grand seiko verk (61xx) og selvlysende visere/indeks.

Dette er opphavet til Marinemasteren. Og en av de mest ettertraktede vintage dykkerne fra seiko. Dette er grailemne.

6159_3_zps5e338e23.jpg

Skal du ha en mer moderne "grail" kan du søke på sbdx003
det er jubileumsutgaven av sbdx001 (MM300)
Litt andre farger. kun på reim.Et helvete å finne. tror de lagde 500eks av denne.

m3_zpse9ed34c1.jpg

Takk for svar, og god lesing:) har lest bitte litt om denne før, men skal absolutt forske litt mer på den:)