Miniprosjekt-tråden

Medlem
30. juni 2013
Sted
Drammen
Tenkte det unne være greit med en samletråd for mindre prosjekter. Store restaureringsprosjekter er jo greit å ha egne tråder for, men det kunne jo vært greit med en liten skrytetråd også for hverdagsprosjektene. Personlig kommer jeg sjeldent på å ta så mange bilder underveis i prosjektene mine, så vi kan jo også si at man også kan poste oppsummeringsposter av alle prosjekter her dersom man ikke vil lage en egen tråd.

Kan sparke igang tråden med dagens miniprosjekt. Da jeg var innom @Greg i forbindelse med en handel for en stund tilbake hadde han også Raymond weil-klokken min på timegrapheren sin og målte den til ca -12 s/d i de fleste posisjoner. Nå har jeg skaffet meg min egen timegrapher og fant i dag ut at RW'en måtte justeres. Resultatet ser du her :)

DSC_0504_zps40803c8a.jpg

Den viser omtrent samme resultatet i alle posisjoner. Maks avvik er +3 s/d med skiven ned. Alt i alt veldig fornøyd :)

Redigert av en moderator:
Kul tråd, jeg har et par spørsmål.
Justerte du klokka di selv?
Hvor kjøpte du timegrapheren din, og hva kostet den?

Ultrasonic for første gang

Inspirert av en annen tråd her så kjøpte jeg i dag en Ultralydrensemaskin på Teknikkmagasinet. Jeg har testet med en gammel metall lenke og her er bilder:

Slik ser maskinen ut, den er liten og nett. og koster kun 349,-

Lenka er på plass nå skal vi se om den er skitten..

Her vasker og sliter jeg som dere ser

Og slik ser vaskevannet ut etter 180 sekunder.

Konklusjonen så langt er at den virker på lenker. Og jeg la i en annen lenke etterpå, det vannet ble så møkkete at jeg ikke orket å ta bilde av det.

Redigert:
Kul tråd, jeg har et par spørsmål.
Justerte du klokka di selv?
Hvor kjøpte du timegrapheren din, og hva kostet den?

Ja jeg justerte klokken selv :)
Timegrapheren kjøpte jeg helt ny på ebay for 120 pund (+ moms). Tror du finner den hvis du søker på "timegrapher 1000".

Ja jeg har brukt både rent vamt vann, varmt vann og Zalo + i dag også med varmt vann, zalo og eddik.

Jeg bruker varmt vann med litt marseille såpe og en liten mengde Ammoniakløsning 25%. Hvor kan jeg kjøpe Ammoniakkløsning 25% i Bergen område? Bare funnet Salmi i Spare market, men det hat bare 9%.

God stemning her i gården:
083xEoi.jpg

Planen for kvelden - brake løs med barettverktøy, polywatch og cape cod på denne trioen og noe annet snadder.
twJGoio.jpg

Fra venstre, dagens nyervervelse, midten øverst - farfars Perfecta han fått efter 25 år i jobb og oldefars bruksklokke, LeMania.

Høy tide for barettskifte på denne duoen.
Lenken er flex på begge så rop ut om noen sitter på en ultralydrens Oslo / Kolbotn så kommer jeg gjerne ;)
BD8ePkq.jpg

LeMania'n gjorde seg greit på Sverige-Nato.
TBSCe59.jpg

Far kompletterte med denne bilden etterpå og det viste seg at oldefar hadde andre blå-gule bånd (30 år i samme bedrift)
uRKmhIG.jpg

Gjorde en luring og kuttet ned litt på innfestningen på en 20mm-reim og prøvde på Eterna'ens 18mm lugs.
Men ikke helt sikker på om resultatet berettiger til bilde :)

En kork salmi, et par dråper zalo og varmt vann i ultralydbadet til @c--f

1RzDYbw.jpg

Kjørte faderns to flex-lenker. En i meshtype og den som avbildet av gull/stål av fixoflex-type.
Begge skal ha blitt prøvet renset i vann og med den pussing som går å få til.
Men gitt farven på vannet og grumssamlingen var det vellykket.

Kjørte en runde på lenken til MarineMaster'n jeg var efter @Mathfjeld og ikke noe smuss å finne der.
-ref diskusjon her fra han den samme:
http://www.tidssonen.no/forum/vintageklokker-26/rengj%F8re-klokker-med-ultrasonic-cleaner-13484/

Poster like greit denne her:
Noen som har noen gode tips til pussing av børstet stål-lenke? Hvordan komme til overalt når leddene er avrundet slik at man ikke bare pusser "toppen" av avrundingen?

Beater-prosjekt

For en stund tilbake kjøpte jeg denne Orienten fra en hyggelig TS-bruker... Klokken ble annonsert som velbrukt med en del riper i glass og lenke, samtidig som den sakker tiden en god del.

20131109_154823.jpg

Det første jeg gjorde var å ta av lenken og børste den opp igjen med sandpapir for å fjerne ripene.
Resultatet ble bedre enn det hadde vært, men selvsagt ikke fabrikksnytt. Lenken var litt kort for mine 19 cm håndledd, men good-guy @Fosen sendte meg noen lenkeledd han hadde til overs. :) Tusen takk!

20131109_160552.jpg

Neste prosjekt var glasset. Enkelte steder på nett hevdes det at det er mulig å pusse bort riper i mineralglass med fint våtslipepapir før man polerer opp med ett middel kalt cerium oxide... Kort fortalt var dette forsøket en total katastrofe... Heldigvis fins det råd på interwebben, og jeg fant nytt mineralglass på esslinger.com.

I mellomtiden hadde jeg hatt en hyggelig GTG med @adamskater som ga meg en cape cod klut, og denne kom til nytte for å polere opp kassen.

I går fikk jeg hjelp til å skifte glasset, og jeg tilbragte også litt tid foran timegraferen for å forsøke å justere klokken. Jeg klarte ikke å få bort beat erroren helt, men den går nå vesentlig mer nøyaktig enn når jeg kjøpte den. +6 sek var det beste jeg klarte...

20131205_225027.jpg

Her er det endelige resultatet.

20131206_100108.jpg

... Og et WS!

20131206_100244.jpg

Det eneste som mangler nå er å trykkteste klokken etter bytte av glass, men det vet jeg ikke helt hvor jeg skal gjøre... Blir vel til å besøke @Arcticboy for å få hjelp til den biten.

Alt i alt er jeg kjempefornøyd med resultatet.

Stilig @boenna_69 - men er dette å forstå som en kapitulasjon fra prosjektet om å pusse glass med din mirakelmikstur!? :)

Stilig @boenna_69 - men er dette å forstå som en kapitulasjon fra prosjektet om å pusse glass med din mirakelmikstur!? :)

Ja...

For å si det enkelt... Det kan godt være at det er teoretisk mulig å pusse og polere opp et mineralglass, men i praksis er dette noe det absolutt ikke er noen vits å forsøke på... Nytt mineralglass til Orienten kostet 3$ pluss frakt... :)

Jeg fikk to Seiko Sports klokker fra 80-tallet i posten idag, som jeg bestilte for et par hundrelapper bare for moro skyld :)
Foreløpig har jeg kun vaska å rengjort den ene, ikke polert eller noe lignende, å satt den på en marineblå nato rem.
Syns den ble litt stilig i vinterkulden :)

Men fikk ikke helt av bezelen på denne klokken, og ville ikke rive å slite for mye. Noen som vet om det bare er å "poppe" den av med en kasseåpnerkniv eller om den skrus av?

-Regje

Gjenoppliver denne tråden med kveldens miniprosjekt :)

Arvet for en stund siden farfar sin småslitne gamle Omega. Denne har ligget i boksen, helt til jeg fikk ånden over meg denne helgen. Polywatch ble kjøpt inn, ny reim ble montert og kassen fikk en runde med cape-cod. Resultatet ble over all forventning, og nå har dama gitt uttrykk for at hun vil begynne å bruke den - til min store glede :D

Før:
image_zps6910cf16.jpg

image_zps14ae2b64.jpg

Etter:
image_zps5fb86c43.jpg

:mrgreen:

Redigert:
Tusen takk, @acnorway! :)

Hadde aldri trodd at en liten time med gnikking skulle gjøre så store underverker, da ripene var nokså dype og sjenerende. Veldig gøy at resultatet ble så bra :D Som en bonus går klokken latterlig presist, og går noen av de andre klokkene mine en høy gang hva angår nøyaktighet :mad: :mrgreen: