Minirapport fra Toscana

Medlem
15. mars 2009
Sted
Asker
Vel hjemme etter 3 uker i Toscana, med base i den fantastiske byen Lucca skal jeg, i god Tidssonen ånd, følge opp med en liten oppsummering for de klokkeinteresserte.

Det skal sies at jeg, med god grunn, skjemmes over hvor lite tid og tankevirksomhet jeg har brukt på klokker de siste ukene. Litt titting og shopping har det likevel blitt.

Firenze:

Italienerne vet å ta seg ut. Derfor skulle det bare mangle at den "Toscanske hovedstaden" har et rimelig brukbart utbud av klokkeforhandlere.
Her finnes mange forhandlere, alle merker av en viss størrelse har minimum én AD og prisene er stort sett veil. EU priser.
På Ponte Vecchio finnes forhandlere av AP, Rolex, Breitling, IWC mm. Mens det er et stort utvalg klokkebutikker spredd rundt i byen. F.eks denne lille U-BOAT sjappa:
b42a020b.jpg

Med aller beste beliggenhet ved domen ligger rosinen i pølsa:

67a9f5e7.jpg

(Beklager at det står en stygg turist foran butikken, men han nektet å flytte seg...)

Jeg stikker naturligvis alltid en tur innom her når jeg er i Firenze, og synes servicen er upåklagelig, selv om det kan virke noe i overkant stivt der. Utvalget er godt, og de er meget hjelpsomme. Prisene er selvfølgelig veil euro-priser. Hadde håpet å få klå litt på en 321, men den er fortsatt noen måneder unna. Fikk gleden av å se på flere av årets nyheter. Det ble ingen kjøp.

Firenze kunne i tillegg (selvfølgelig) by på flere forhandlere av Anonimo, og det flere store vindusutstillingere bla på Ponte Vecchio.

Noen dager etter i Portofino fant jeg denne lille gladsaken:

22d6a929.jpg

Tok ikke turen innom, ettersom tiden var litt knapp. Men her var det så mange feite, nyrike russere at de har nok bare tourbillion og helgull på lager;)

Som sagt var det begrenset med tid som ble brukt på klokketitting ettersom det egentlig ikke sto noen innkjøp på agendaen, og i tillegg er mine barn på 3 & 5 år bare middels tålmodige i 35 varmegrader.

Allikevel; leiligheten vår lå bare et kvartal unna Lucca´s eneste Rolex AD, og jeg brukte alltid anledningen til å sikle litt på vindusutstillingen når jeg ventet i handlegaten. På onsdag ser jeg plutselig et lite skilt med Nuova og en SS Submariner utstilt. Jeg var allerede 5 minutter for sent ute til middag, men løp inn og håpet i beste fall på å få klå litt på et bestilt eksemplar. Men han hadde sannelig fått inn to stk den dagen, og det tok meg 10 minutter fra jeg gikk inn til jeg gikk ut igjen med et stort smil om munnen.

Denne sto virkelig ikke på feriebudsjettet, og ligger under Kjøp/Salg. Men jeg vurderer sterkt om den skal beholdes, for jeg synes den er helfeit!

Vi fikk en ufrivillig natt i Zurich på vei hjem og utvalget av klokker på flyplassen er upåklagelig. Kjempeutvalg av alle "de store". Prisene derimot er helt borte i natta. De jeg sjekket var høyere tax-free, enn hos norsk AD.

For å spore tråden helt av med en gang; hvor ellers var dere i Toscana? Har selv vandret mye i Pisa og Lucca. Bodde i år på en vingård omtrent midt mellom Pisa og Firenze, ved Montopoli Val'd Arno. Utenom de større byene er det generellt dårlig utvalg hos urmakerne

Litt lenger forbi UBOAT, og på høyre side, ligger Ugo Piccini. Der handlet jeg Tudor Chrono'en i 2008. Var tilbake i fjor for å hilse på. Hadde mye snacks begge gangene jeg var der. De trekker fra VAT'en direkte i sjappa :) Poster man ikke brevet til tax free provideren blir du belastet for VAT. Forstår ei hvorfor ikke det er standarden på tax free shopping... Mye mer praktisk.

Oh, well. Anbefaler deg en tur innom Ugo iallefall. Juvelér og AD gjennom 3 generasjoner. Vet ikke om gamlefar lever ennå, men jeg hilste på alle tre; farfar, far og sønnesønn i 2008.

For å spore tråden helt av med en gang; hvor ellers var dere i Toscana? Har selv vandret mye i Pisa og Lucca. Bodde i år på en vingård omtrent midt mellom Pisa og Firenze, ved Montopoli Val'd Arno. Utenom de større byene er det generellt dårlig utvalg hos urmakerne

Det hørtes deilig ut!

Vi har blitt veldig glade i Lucca, og i år var det byen som var målet. Vi bodde første uken i et hus noen kilometer utenfor, før vi flyttet innenfor muren de siste ukene. Vi fikk også med oss Siena, Portofino, Firenze, Cinque Terre (ihvertfall 2 av de) og en snarvisitt i Montalcino Alto.
For å fortsette og spore av, hva het vingården dere bodde på?

Varramista heter den. Eies av Piaggo familien(de som står bak Vespa scooteren). Ligger sentralt til ikke så langt unna hovedveien mellom Firenze, Pisa og Livorno, SGC FI-PI-LI, og samtidig er det veldig landsens. God vin har de, i tillegg til god olivenolje. Tror dog ikke at produktene deres importeres hit til landet.

I nærmeste landsby ligger det en liten restaurant ved navn Quattro Gigli http://www.quattrogigli.it/ hvor de har meget god lokal mat kombinert med en hyggelig utsikt! Mener at den har blitt nevnt i Michelinguiden som verdt et besøk. Rett nedenfor restauranten ligger det forøvrig en slakter som også kan anbefales på det varmeste. Nydelige kjøttstykker som er perfekte på grillen :D